Rullaluistelija on liikenteessä jalankulkija

Kesä on tuonut katukuvaan rullaluistelijat, jotka tienkäyttäjinä rinnastetaan jalankulkijoihin. Luistelijan nopeus saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, mutta yhdessä sovittuja sääntöjä noudattamalla ja hyvällä tilannetajulla yhteiselo kulkuväylillä sujuu. Myös autoilijan on syytä muistaa, että rullaluistelijan pysähtymismatka ja -aika on varsin pitkä.

Vaikka rullaluistelijan vauhti ylittää moninkertaisesti kävelijän vauhdin, hänet määritellään lainsäädännössä jalankulkijaksi, on sitten kysymys oikeuksista tai velvollisuuksista.

Kevytväylällä oikealla, ajoradalla vasemmalla

Luistelijan on käytettävä ensisijaisesti jalkakäytävää, mutta jos sellaista ei ole tai muuta jalankulkuliikennettä on runsaasti, hänen on siirryttävä käyttämään pyörätien tai ajotien reunaa. Ajotiellä rullaluistelijoiden paikka on ensisijaisesti tien vasemmassa reunassa jalankulkijoiden tapaan.

Yhdistetyllä kevyen liikenteen väylällä, jossa liikkuvat rullaluistelijoiden lisäksi myös jalankulkijat, rullalautailijat, pyöräilijät ja mopoilijat, on syytä erityisvarovaisuuteen, sillä liikkumisnopeudet vaihtelevat suuresti. Kevytväylällä kaikkien liikkujien paikka on menosuunnassa oikealla, lukuun ottamatta jalankulkijoita, jotka saavat valita vasemman tai oikean reunan kulkiessaan. Pääsääntö on, että hitaammat kulkevat väylän reunoilla ja nopeammat ohittavat keskiosan kautta.

Lemmikkiä kannattaa kävelyttää aina pientareen puolella hihnat ja fleksitaluttimet lyhyellä, ettei se ennalta-arvaamattoman liikkeen seurauksena jää nopeiden luistelijoiden jalkoihin.

Suojaimista tärkein on kypärä ja vakuutuksista tapaturmavakuutus

Rullaluistelijan suojaimista tärkein on kypärä. Kypärän käytöllä voidaan vähentää merkittävästi rullaluistelijoille aiheutuvia päävammoja: Liikenneturvan mukaan kypärä voi estää jopa 90 prosenttia pyöräilijöiden pää- ja aivovammoista. Rullaluisteluun tarkoitetulta kypärältä edellytetään samoja suojaominaisuuksia kuin pyöräilykypärältäkin. Liikenneturvan mukaan pyöräilykypärä soveltuu hyvin myös rullaluisteluun, mutta tarjolla on myös pelkästään rullaluisteluun tarkoitettuja kypäriä.

Myös rannesuojat ovat tarpeellisia; niiden käyttämättömyys selittää lähes 90 prosenttia rullaluistelijoiden rannevammoista.

"Loukkaantumiset ovat polvi- ja rannevammoja sekä asfaltti-ihottumaa. Pahoilta päävammoilta on toistaiseksi vältytty melko hyvin, mikä johtunee rullaluistelijoiden yleistyneestä kypärän käytöstä", sanoo Ifin korvausasiantuntija Katja Kainulainen.

Oikein varustautuneella rullaluistelijalla on suojaus myös kyynärpäissä ja polvissa. Kaikissa hyväksytyissä ja testatuissa turvavarusteissa on CE-merkintä.

Rullaluistelun aakkosia on turvallisinta opetella muulta liikenteeltä suljetulla tasaisella alueella. Harjoittelua kannattaa jatkaa niin kauan, että jarruttaminen onnistuu rutiininomaisesti ja hallitusti.

Katja Kainulaisen mukaan rullaluistelija tarvitsee vähintäänkin hyvän tapaturmavakuutuksen ja mielellään myös sairauskuluvakuutuksen. Kotivakuutukseen sisältyvä vastuuvakuutus antaa puolestaan turvaa rullaluistelijan vahingonkorvausvelvollisuuden varalta.

Lisätiedot:
Korvausasiantuntija Katja Kainulainen, p. 010 515 8453

Tiedottaja Anna-Maija Hevosmaa, p. 010 514 0067

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.