Sähköturvatutkimus voi pelastaa sähköalan suhdannekuopasta

Ifin tutkimuksen mukaan useimmat sähkökeskukset vaativat korjaustoimenpiteitä. Työhön tarvitaan sähköalan ammattitaitoa.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL:n kyselyn mukaan sähköasennusalan volyymi laskee rajusti seuraavan puolen vuoden aikana. Pelastusta odotetaan lähinnä uusien tekniikoiden, kuten LED-valaistuksen yleistymisestä, kertoo STUL:n tiedote.

If Vahinkovakuutusyhtiö käynnistää ensi kesänä suuren sähköturvatutkimuksen ja perustaa sen toteuttamiseksi If Turva-akatemian. Ifin viime vuonna tekemän pilottitutkimuksen tulokset eivät olleet mairittelevia: sähköjärjestelmän kunnossapidon taso on huolestuttavan heikko. Suurtutkimuksessa selvitetään tuhannen suomalaisen yrityskiinteistön sähköjärjestelmän akuutit paloriskit pilottihanketta yksityiskohtaisemmin.

- Yrityskiinteistöjen sähköjärjestelmistä löytyy pilottitutkimuksen tulosten perusteella lähes varmasti korjausta edellyttäviä vikoja. Sähkö on niin Suomessa kuin muissakin Pohjoismaissa yleisin suurpalojen syy, mikä todistaa, että havaitut viat voivat johtaa vakaviin seurauksiin, kertoo pilottitutkimuksen tehnyt yritysturvallisuuden asiantuntija Jussi Lehtonen Ifistä.

Tutkimuksesta vetoapua sähköalalle

Valtaosaa sähköjärjestelmässä havaituista puutteista ei voi korjata ilman sähköalan osaajia.

- Sähkökeskustilojen tyhjentäminen ylimääräisestä tavarasta onnistuu ilman alan koulutusta, mutta siinä vaiheessa kun sähkökeskuksia aletaan avata, paikalle tarvitaan ammattilaista, Lehtonen kertoo.

Myös Tampereen teknillisen yliopiston dosentti, Onnettomuustutkintakeskuksen johtaja Veli-Pekka Nurmi kokee murhetta sähköturvallisuuden tilasta.

- Kiinteät sähköasennukset sähkökeskuksineen ovat tutkimusten mukaan merkittävä tulipalojen alkulähde. Sähkökeskukset eivät pysy vuosikymmeniä kunnossa ja turvallisina ilman huoltoa ja kunnonvalvontaa. Vastuu toimenpiteistä on haltijalla, mutta työn toteuttamiseen tarvitaan sähköalan ammattilaisia, Nurmi sanoo.

Niko Satto, vahingontorjuntapäällikkö, If, p. 050 424 1383, niko.satto@if.fi
Jussi Lehtonen, yritysturvallisuuden asiantuntija, If, p. 050 322 1133, jussi.lehtonen@if.fi
if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.