Sälj och köp begagnade bilar med mindre bekymmer

If har lanserat en ny försäkring för att minska osäkerheten vid handeln med begagnade bilar mellan konsumenter. Försäkringen omfattar överraskande fel på bilen som uppstått efter köpet, då bilen köpts via webbplatsen Nettiauto.com. Som förmånligast får man en försäkring för sin bil för 90 euro. Det slutliga priset baserar sig på bilens egenskaper, såsom cylindervolym, vilket år bilen tagits i bruk och hur mycket den är medkörd.

Säljaren kan ta försäkringen för sin bil för att öka bilens pålitlighet och påskynda försäljningen, eftersom köparna är mest rädda för just överraskningar som uppdagas efter köpet.

– De som köper och säljer begagnade bilar är i allmänhet inte professionella bilhandlare och vet inte alltid vad allt man borde fästa uppmärksamhet vid på bilen. Konditionsskyddet vägleder säljaren och köparen att granska bilens olika delar och funktioner med hjälp av en överskådlig inspektionsblankett, berättar försäkringsdirektör Mikko Pöyhönen med ansvar för Ifs fordonsförsäkringar för privatpersoner.

Då säljaren och köparen tillsammans har inspekterat bilen och båda undertecknat inspektionsblanketten, skickar köparen blanketten till If. Säljaren betalar i sin tur försäkringen, som gäller från datumet för överlåtelsen av bilen. Om affären inte blir av, uppstår det heller inga kostnader för säljaren.

– Konditionsskyddet gör affärsprocessen klarare och ger samtidigt anvisningar för hur man ska gå till väga. Förutom att båda parterna kan vara säkrare på konditionen på den bil som är till salu, elimineras också osäkerheten beträffande ansvaret för eventuella fel som hittas efter köpet. If ersätter, om det under försäkringens giltighetstid på bilen uppdagas ett fel som anges i villkoren, berättar Pöyhönen.

Bräckageskydd för ett halvt år

Konditionsskyddet ersätter bland annat fel på bilens motor, generator, startmotor eller växellåda. Försäkringens omfattning baserar sig på bilens ålder, antalet körda kilometer och cylindervolym. Delförteckningen finns bland annat på Konditionsskyddets webbplats.

Försäkringen gäller i tre månader, och om köparen har sin trafikförsäkring hos If, förlängs giltighetstiden till sex månader. Om köparen upptäcker ett fel som uppstått efter köpet, kontaktar han eller hon If, och bilen repareras då hos försäkringsbolagets samarbetsnätverk.

Ytterligare information:

Försäkringsdirektör Mikko Pöyhönen, tfn 050 329 4145, mikko.poyhonen@if.fi

Informatör Anna-Maija Hevosmaa, tfn 050 424 0067, anna-maija.hevosmaa@if.fi
www.if.fi/AutonKuntoturva

If är ledande skadeförsäkrare i Norden och Baltikum. Bolagets 6 800 anställda erbjuder högklassiga försäkringsprodukter och -tjänster till 3,6 miljoner privat- och företagskunder. I egenskap av expert på skadeförsäkringar bidrar If också till att förebygga skador och olycksfall. Målet är att förbättra säkerheten för kunderna och samtidigt öka säkerheten i samhället som helhet. If är en del av Sampokoncernen.

Nettiauto.com är Finlands populäraste webbplats för annonsering av fordon med 500 000 besök varje vecka. Nettiauto-tjänsten omfattar över 60 000 bytesbilar av privatpersoner och företag. Utöver Nettiauto.com tillhandahåller Nettix Oy bl.a. också de populära marknadsplatserna Nettimoto.com och Nettivene.com. Nettix hör till Otavakoncernen.