Seitsemän kymmenestä murrosta tehdään pikkukaupungissa tai maaseudulla

Toisin kuin usein luullaan, suurin osa asuntomurroista tehdään suurten kaupunkien ulkopuolella. Murtovarkaan öistä vierailua ei kannata kuitenkaan pelätä liikaa maaseudullakaan, koska murtovarkaat suosivat koteja, joiden isännät ovat poissa. Loma-aikana kodin lukitukseen ja seuraamiseen kannattaa kiinnittää huomiota.

If Vahinkovakuutusyhtiön sekä poliisin tilastojen mukaan alle 30 prosenttia koti- ja vapaa-ajan asuntojen murroista tehdään Suomen kymmenessä suurimmassa kaupungissa. Suomen kahdessakymmenessä suurimmassa kaupungissa murroista tehdään vajaat 40 prosenttia.

Pienten paikkakuntien suuri osuus murroissa selittynee asuntokannalla. Kerrostaloasuntoihin on vaikeampaa murtautua kuin omakoti- ja rivitaloihin.

- Kerrostaloissa asuntojen ovet ovat järeää tekoa paloturvallisuuden takia, eikä porraskäytävässä yleensä ole työrauhaa murtautujille. Omakoti- ja rivitaloissa ovet ja ikkunat ovat yleensä maan tasalla, ja murtautujien touhut eivät herätä samalla tavalla huomiota kuin kaikuvassa porraskäytävässä, korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa Ifistä kertoo.

Pienillä paikkakunnilla murtotilastoissa näkyvät myös mökkimurrot. Niitä ilmoitetaan vakuutusyhtiöön erityisen paljon loppukesällä loma-ajan päätyttyä. Tällöin mökkejä ei ole vielä laitettu talvikuntoon, ja mökkien pihaan on helppo ajaa ennen talven tuloa.

Kerrostaloissa yleisin murtokohde on kellarikomero, kun taas omakotitaloissa murtaudutaan kerrostaloja useammin asuntoon.

- Murtokeikka tehdään mieluiten kohteeseen, jossa ei ole asukkaita paikalla. Siksi kodin lukituksesta ja esimerkiksi postien hakemisesta kannattaa huolehtia loman aikana, Mikko Vaitomaa sanoo.

Ifin tilastojen mukaan murrosta aiheutuu keskimäärin 1400 euron vahinko. Suurissa kaupungeissa vahingot ovat keskimäärin pienemmät kuin maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Vahinkojen suuruudesta puhuttaessa kannattaa tosin muistaa, että vakuutuskaan ei korvaa menetettyjen esineiden tunnearvoa ja yksityisyyden loukkausta.

Tiedot kotien ja vapaa-ajan rakennusten murroista perustuvat Ifin vahinkotilastoon vuodelta 2011 sekä Tilastokeskuksen* tietoihin.

Näin suojaudut kotimurroilta:
- Murtovarkaat työskentelevät mieluiten rauhassa ja odottavat, että asunnon omistajat ovat poissa. Pidä siksi koti asutun näköisenä lomallakin. Pyydä naapureita hakemaan postit ja pitämään huolta esimerkiksi pihan istutuksista lomamatkan aikana.
- Pohdi, keiden kaikkien on syytä tietää lomamatkastasi. Pääseekö kuka vain lukemaan päivityksiäsi sosiaalisessa mediassa?
- Kenellä on avaimet kotiisi? Jos avaimet katoavat tai et saa asunnon vaihdon yhteydessä haltuusi kaikkia avaimia, sarjoita asunnon lukot uudestaan.
- Tarkista ovien turvallisuus. Jos ovet eivät olet huullettuja, asenna oveen rakorauta. Se estää murtovälineen työntämisen oven karmin ja lukkopesän väliin. Huulletun oven reuna ei ole tasainen vaan se on avautumispuolelta hieman leveämpi.
- Hanki ulkoa lukittava turvalukko. Tällöin murtautuja joutuu käyttämään äänekkäitä työvälineitä päästäkseen asuntoosi. Siksi murtautuja lähtee todennäköisemmin etsimään helpompaa kohdetta.
- Onko asuntosi taka- ja sivuovet sekä ikkunat lukittu kunnolla?
- Yksi tapa varautua murtoihin on hankkia murtohälytin. Jos hankit hälyttimen, joka ilmoittaa tunkeutujista hälytyskeskukseen, If myöntää kotivakuutuksen murto- ja varkausosasta 40 prosentin alennuksen.

* Suomen virallinen tilasto: Poliisin tietoon tullut rikollisuus. Tilastokeskus [viitattu: 18.5.2012]. Saantitapa: http://www.stat.fi/til/polrik/index.html

Lisätietoja:

Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
Mikko Vaitomaa, korvauspäällikkö, If, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Jari Pekka Koskela, vahingontorjuntapäällikkö, If, p. 010 514 1883, jari.koskela@if.fi
Suojaa koti murroilta
if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 300 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat:

Lainaukset

- Murtokeikka tehdään mieluiten kohteeseen, jossa ei ole asukkaita paikalla. Siksi kodin lukituksesta ja esimerkiksi postien hakemisesta kannattaa huolehtia loman aikana.
Mikko Vaitomaa