Suojaa tietokoneesi ukkoselta

Ukkosella salamaniskut rikkovat eniten koneita ja laitteita mutta sytyttävät myös tulipaloja ja katkovat puita. Ukonilman aiheuttamilta laitevahingoilta voi välttyä, jos laitteet irrotetaan pistorasiasta ukkosen ajaksi. Erityisen herkkiä ukkoselle ovat tietokoneet, modeemit ja digiboksit.

Ukkonen rikkoo sähköisiä ja verkkoon liitettyjä laitteita silloin, kun salama aiheuttaa ylijännitteen sähkö- tai puhelinverkkoon. Erityisen herkkiä jännitevaihteluille ovat elektroniset laitteet kuten tietokoneet, modeemit ja digiboksit. Myös esimerkiksi televisiot ovat vaarassa rikkoutua, jos niiden johdot ovat seinässä ukkosella.

- Ylijännite voi tulla esimerkiksi tietokoneisiin ja fakseihin puhelin- tai sähköverkon kautta. Televisiot ja digiboksit voivat puolestaan saada tärskyn antennin tai sähköverkon kautta. Siksi virran katkaiseminen laitteista ei riitä, vaan ne on irrotettava seinästä kokonaan ukkosen ajaksi, korvausasiantuntija Seija Tuomela If Vahinkovakuutusyhtiöstä muistuttaa.

Pistorasiaan sijoitettava ylijännitesuoja voi estää laitteen rikkoutumisen ukkosella, ja siksi niitä suositellaan niin koteihin kuin yrityksiin. Ylijännitesuojia hankkiessa on kuitenkin hyvä tarkistaa, että ne ovat omiin pistorasioihin sopivia. Tiedostot kannattaa varmuuskopioida säännöllisin väliajoin, sillä tietokoneen rikkoutuessa tiedostot useimmiten kärsivät tai katoavat. Vakuutukset eivät pääsääntöisesti kata kadonneita tai rikkoutuneita tiedostoja.

Ukkosen aiheuttamia tulipaloja ja ylijännitevahinkoja korvataan kotivakuutuksesta ja yritysvakuutuksesta.

- Kotivakuutukseen kannattaa valita vähintään sellainen laajuustaso, josta korvataan esimerkiksi television rikkoutuminen ukkosen seurauksena, Seija Tuomela lisää.

Ifissä ukkosen sähkölaitteille aiheuttamia vahinkoja korvataan perustasoisista ja laajoista kotivakuutuksista.

Talousmetsän voi vakuuttaa muun muassa myrsky- ja palovahinkojen varalta metsävakuutuksella.

Ukkosen aiheuttamista vahingoista voi tehdä ilmoituksen nopeimmin osoitteessa www.if.fi. Vahinkoilmoituksen voi tehdä myös puhelimitse (Henkilöasiakkaat puh. 010 19 18 18 ja Yritysasiakkaat puh. 010 19 16 00). Laitevahingosta ilmoitettaessa tarvitaan vioittuneen laitteen merkki, malli ja hankintavuosi.

Yrityksen tiedostoista varmuuskopiot päivittäin

Ifin yritysasiakkaiden vakuutuksista salamaniskun aiheuttamia vahinkoja korvataan luonnonilmiöturvasta ja kiinteistöturvasta. Vakuutusta ottaessaan yrityksen tulee muistaa vakuuttaa ohjelmistojen ja tiedostojen palautuskustannukset erikseen.

Korvauslakimies Pyry Koskinen Ifistä kertoo, että yritysvakuutuksista voidaan korvata datatiedostojen ja ohjelmistojen palautuskustannuksia edellyttäen, että varmuuskopioinnista on huolehdittu kunnolla ja palautuskustannukset vakuutettu erikseen. Tiedostojen palautus voi aiheuttaa yrityksille suuria kustannuksia. Siksi palautuskustannusten vakuuttaminen on tärkeää.

-       Korvattavuuden edellytyksenä on, että muuttuneista tiedostoista otetaan varmuuskopiot päivittäin ja tietokannan täysvarmistus tehdään viikoittain. Täysvarmistukset ja ohjelmistojen varmuuskopiot on säilytettävä lukitussa dataturvakaapissa, joka on eri palo-osastossa kuin tietojärjestelmän laitteet. Jos varmuuskopiointi on ulkoistettu, yritys vastaa vakuutuksenottajana myös siitä, että palveluntarjoaja noudattaa näitä samoja vaatimuksia, Pyry Koskinen muistuttaa.

Seija Tuomela, korvausasiantuntija, henkilöasiakkaat, p. 010 514 1901, seija.tuomela@if.fi
Pyry Koskinen, korvauslakimies, yritysasiakkaat, p. 010 514 1857, 050 424 1857, pyry.koskinen@if.fi,
Anja Talasmo, viestintäpäällikkö, p. 050 050 7793, anja.talasmo@if.fi
www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.