Suomalainen tinkii lomalla turvallisuudesta

Työnantajien ottamissa vapaa-ajan vakuutuksissa jopa puolet vakavimmista vapaa-ajan tapaturmista aiheutuu liikenneonnettomuuksissa ulkomailla. Yksityisten vakuutusten ohella yrityksen henkilöstölleen hankkimasta vakuutusturvasta voi olla hyötyä vapaa-ajalla. Työnantaja pystyy harvoin estämään vapaa-ajan vahinkoja, mutta hyvä vakuutus helpottaa hoidon saantia ja nopeuttaa kuntoutumista sekä työhön palaamista.

Suomalaiset motoristit käyttävät kypärää melko kuuliaisesti. Vakuutusyhtiöiden liikenneturvallisuustoimikunnan (VALT) tilastojen mukaan noin 85 prosenttia kuljettajista ajaa asiallisesti kiinnitetty kypärä päässään. Sen sijaan erityisesti ulkomaan lomamatkoilla turvallisuudesta tingitään helpommin. Ulkomailta saatetaan vuokrata moottoripyörä tai skootteri, ja jos paikalliset liikennesäännöt sallivat ajaa ilman kypärää, myös turistilta sen käyttö helposti unohtuu.

- Kaksipyöräisen vuokrannut matkailija on vieraassa ympäristössä ja käyttää useimmiten itselleen ennalta tuntematonta ajoneuvoa. Lisäksi liikennekulttuuri on useissa maissa hurjempaa ja teiden kunto niin ikään huonompi kuin Suomessa. Jos tämän lisäksi jättää käyttämättä kypärää, on loukkaantumisen vaara kasvanut moninkertaiseksi, sanoo yritysten henkilövakuutusasiantuntija Tiina Valtanen If Vahinkovakuutusyhtiöstä.

Valtanen kehottaa käyttämään lomamatkalla vastaavia turvavarusteita, joita käyttäisi kotonakin. Vaikka monissa maissa esimerkiksi taksimatkustajat on vapautettu turvavyön käyttöpakosta, siihen tottuneen suomalaisen kannattaa kiinnittää vyö myös ulkomailla. Lisäksi matkavakuutus on välttämätön matkakumppani. Jos kyse on työmatkasta, työnantajan on syytä ottaa kattava matkavakuutus.

- Paikallisiin liikennevakuutuksiin ei ole aina luottamista. Vaikka liikennevakuutus olisi ja se periaatteessa korvaisi vahingon, matkailijan voi olla joskus mahdotonta saada korvausasiaansa hoidetuksi – etenkin jos itse makaa sairaalassa loukkaantuneena. Vakavan liikennevahingon hoitamisen kustannukset ulkomailla voivat nousta helposti kymmeniin tuhansiin euroihin, korvauspäällikkö Tuukka Pulkkinen kertoo.

Turvallisuus tarpeen myös kotimaan lomilla

Myöskään kotimaan lomilla ei pidä unohtaa turvallisuutta. Liikenneturvan mukaan harvempi kuin joka kolmas käyttää pyöräilykypärää. Pyöräilykypärän käyttö kuitenkin vähentää kuolemanriskiä 73 prosentilla ja aivovammariskiä lähes 90 prosentilla.

– Käsittelemme vuosittain muutaman todella vakavan pyöräilyvahingon. Muutama vuosi sitten eräs vanhempi mieshenkilö kaatui vapaa-ajan matkallaan maastopyörällä. Pyöräilijällä ei ollut kypärää, ja kaatumisesta aiheutui vakava aivovamma, mikä johti hänen kuolemaansa, Pulkkinen sanoo.

Pyöräilyonnettomuuksien lisäksi hölmöily moottorikäyttöisillä ajoneuvoilla aiheuttaa vakavia tapaturmia kotimaassa.

– Mönkijä-, moottorikelkka- ja vesiskootterivahinkoja sattuu joka vuosi. Ammattimaisilla safarijärjestäjillä on yleensä turvavarusteet kunnossa ja tiukka linja esimerkiksi alkoholin käytön suhteen. Sen sijaan kun kaveriporukalla on tällainen kulkupeli ja mukana on tanakka satsi saunajuomia, alkaa kolista. Alkoholi ja moottorikäyttöiset laitteet pitäisi malttaa pitää kaukana toisistaan, Pulkkinen huomauttaa.

Työnantajan velvollisuus on vakuuttaa työntekijänsä työtapaturman varalta. Työntekijöiden työmatkat kannattaa turvata erillisellä matkavakuutuksella. Lisäksi työnantajalla on mahdollisuus huolehtia työntekijöistään myös näiden vapaa-ajalla ottamalla heille vapaa-ajan tapaturmavakuutus. Vapaa-aika on mahdollista turvata myös yksityisellä matka- tai henkilövakuutuksella.

Tiina Valtanen, yritysten henkilövakuutusasiantuntija, If, p. 050 561 1360, tiina.valtanen@if.fi
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

If är ledande skadeförsäkrare i Norden och Baltikum. Bolagets 6 400 anställda erbjuder högklassiga försäkringsprodukter och -tjänster till 3,6 miljoner privat- och företagskunder. I egenskap av expert på skadeförsäkringar bidrar If också till att förebygga skador och olycksfall. Målet är att förbättra säkerheten för kunderna och samtidigt öka säkerheten i samhället som helhet. If är en del av Sampokoncernen.