Suomalaiset ottavat tietoisia riskejä liikenteessä

Suomalaisten liikennekurissa on parantamisen varaa. Kaksi kolmesta on käyttänyt ajaessa kännykkää ilman hands freetä ja lähes yhtä moni on ajanut ylinopeutta viimeisen vuoden aikana. Joka neljäs ei pysähdy aina suojatien eteen, vaikka viereinen auto olisi pysähtynyt. Kouluvuoden alkaessa autoilijoita pyydetään erityiseen varovaisuuteen koulujen läheisyydessä liikkuessa.

Yhteensä 78 prosenttia 18–22-vuotiaista autoilijoista on ajanut ilman hands freetä viimeisen vuoden aikana ja 75 prosenttia on ajanut ylinopeutta (kaikkien vastaajien keskiarvot 67 ja 64 prosenttia). Nuoret ovat kaasuttaneet muita ikäryhmiä useammin punaisia päin sekä ajaneet ilman ajokorttia. Juopuneena myöntää ajaneensa 8 prosenttia 18–22-vuotiaista autoilijoista, kun koko väestössä juopuneena ilmoittaa ajaneensa 2 prosenttia. Tiedot ilmenevät If Vahinkovakuutusyhtiön vuosittaisesta liikenneturvallisuustutkimuksesta.

Nuorimmat kuljettajat pysähtyvät suojatien eteen muita ikäryhmiä harvemmin. Lähes joka toinen alle 23-vuotias ei pysähdy aina suojatien eteen, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla oleva auto olisi pysähtynyt. Kaikista vastaajista joka neljäs ilmoittaa jatkavansa matkaa pysähtymättä.

- Nuorten liikennekäytöksestä piirtyy tutkimuksessa huolestuttava kuva. Juuri autokoulun käyneillä turvallisen liikkumisen pitäisi olla muistissa, joten ainakaan tietämättömyydestä liikennesääntöjen rikkomisen ei pitäisi johtua, ajoneuvovakuutusten johtaja Mikko Pöyhönen Ifistä toteaa.

Pöyhösen mukaan kaikki nuoret eivät kuitenkaan ole välinpitämättömiä liikenteessä.

- Nuoret aikuiset ovat jakautuneet toisistaan selvästi poikkeaviin kuljettajaryhmiin. Ifin vahinkotilastot osoittavat, että vaikka osalle sattuu paljon vahinkoja, suurin osa nuorista kuljettajista onnistuu ajamaan vahingoitta. Kuljettajan ajotapa ja asenne ovat tärkeitä osatekijöitä liikenneturvallisuudessa.

Siinä missä nuorimmat tutkimukseen vastanneet rikkovat liikennesääntöjä muita useammin, kaksi–kolmekymmenvuotiaat keskittyvät useaan asiaan ajaessaan. 23–34-vuotiaat syövät, juovat, meikkaavat ja selaavat navigaattoria ajaessa muita ikäryhmiä useammin. Selvästi vähiten rikkomuksia ja riskejä harrastaa tutkimuksen vanhin ikäryhmä, 55–74-vuotiaat.

Lasten huomaaminen liikenteessä haasteellista

Suomalaisia huolestuttavat liikenteessä eniten päihteet, vaaralliset ohitukset, ylinopeudet ja turvavälien unohtaminen. Mitä vanhempi autoilija on, sitä enemmän hän on huolissaan alkoholista, huumeista ja lääkkeistä liikenteessä. Vanhemmat ikäluokat ovat nuorimpia selvästi useammin huolestuneita punaisia päin ajamisesta. Nuorimmat autoilijat ovat muita huolestuneempia iäkkäistä kuljettajista liikenteessä.

Yhteensä 63 prosenttia autoilijoista pitää jalan tai polkupyörällä liikkuvia lapsia vaikeimmin havaittavana kevyen liikenteen ryhmänä. Parhaiten lasten havainnointia helpottaisi autoilijoiden mielestä vauhdin hidastaminen kadunylityspaikoissa. Seuraavaksi useimmin lasten näkyvyyttä parantaisi huomioviirin käyttö polkupyörässä ja kirkkaan väriset asusteet.

Liikenneturvallisuustutkimukseen vastasi yhteensä 1008 suomalaista toukokuussa 2011.

Keltaiset lippalakit muistuttavat höllentämään vauhtia

If Vahinkovakuutusyhtiö muistuttaa autoilijoita huomioimaan koulutielle elokuussa saapuvat ekaluokkalaiset jakamalla kaikille Suomen ekaluokkalaisille kirkkaankeltaiset lippalakit. If jakaa lippiksiä tänä vuonna seitsemättä kertaa peräkkäin. Lippalakkien tarkoitus on tehostaa lasten näkymistä liikenteessä. Pieniä koululaisia voi olla haastavaa huomata liikenteessä, ja he saattavat toimia ennakoimattomasti. Siksi autoilijoita pyydetään erityiseen varovaisuuteen ensimmäisten kouluviikkojen aikana koulujen läheisyydessä.

Lisätiedot ja yhteydet:

Mari Hätinen, tiedottaja, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

Tina Sademies, projektipäällikkö (Keltanokka-lippikset), p. 050 374 7667, tina.sademies@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.