Suomessa on noin miljoona kissan tai koiran omistavaa taloutta Neljä kymmenestä koirasta aiheuttaa riskin liikenteessä

Suomalaiset ovat lemmikkikansaa. Suomalaistalouksista 41 prosentilla on kissa tai koira. Yleisintä eläinten omistaminen on maaseudulla sekä perheissä, joissa on pieniä lapsia. Lemmikit matkustavat säännöllisesti, mutta etenkin koirat matkustavat turvattomasti ja aiheuttavat siksi riskejä liikenteessä.

Kissat ja koirat ovat lähes yhtä yleisiä Suomessa. Neljällä kymmenestä suomalaistaloudesta on lemmikkinä kissa tai koira. Suhteutettuna kotitalouksien määrään* ilmenee, että noin miljoonassa suomalaistaloudessa on lemmikkinä kissa tai koira. (lähde: If Vahinkovakuutusyhtiön Sales Questorilla helmikuussa 2011 teettämä kysely, johon vastasi 1237 suomalaista)

Yleisintä kissan tai koiran omistaminen on talouksissa, joissa on alle 6-vuotiaita lapsia. Maaseudulla kissan tai koiran omistaminen on lähes kaksi kertaa yleisempää kuin pääkaupunkiseudulla. Maaseudulla asuvista kissan/koiran omistaa kuusi kymmenestä taloudesta, kun pääkaupunkiseudulla kissan/koiran omistaa 35 prosenttia talouksista.

Yli 55-vuotiailla on selvästi muita ikäryhmiä harvemmin lemmikkejä. Naiset ilmoittautuvat kissan omistajaksi useammin kuin miehet.

Vapaana matkustava eläin muuttuu äkkijarrutuksessa ohjukseksi

Kyselyn mukaan etenkin koirat matkustavat autossa säännöllisesti. Useampi kuin joka toinen koira matkustaa autossa tai julkisessa liikennevälineessä vähintään kerran viikossa, ja 95 prosenttia matkustaa vähintään muutamia kertoja vuodessa. Koirien matkustusturvallisuudessa on kuitenkin puutteita. Neljä kymmenestä koirasta matkustaa autossa aina irrallaan eli ilman turvavaljaita, kuljetusboksia tai -häkkiä.

- Etenkään eläinten kohdalla matkustusturvallisuutta ei aina ajatella. Jos auto törmää esteeseen 50 kilometrin tuntinopeudella, 15-kiloinen koira muuttuu törmäyksessä keskikokoisen hevosen painoiseksi**. Tällöin lemmikin ja omistajan mahdollisuudet selvitä kolarista ilman vahinkoja ovat pienet, vakuutusasiantuntija Sanna Ketola Ifistä muistuttaa.

Laki ei määrää, miten lemmikkejä pitäisi kuljettaa autossa. Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että autossa ei tulisi kuljettaa mitään irrallaan olevaa, olipa sitten kyse ihmisistä, eläimistä tai tavaroista.

Kissoista kahdeksan kymmenestä matkustaa aina asianmukaisissa kuljetusbokseissa tai -valjaissa. Kissoista viisi prosenttia matkustaa autossa tai julkisissa liikennevälineissä vähintään kerran viikossa, ja joka toinen kissa matkustaa vähintään muutaman kerran vuodessa.

Joka toisella lemmikki vienyt huomion liikenteestä

Irrallaan autossa matkustava lemmikki saattaa aiheuttaa vaaratilanteen autossa olijoille ja tiellä liikkujille myös silloin, jos se vaihtaa paikkaa turvattomasti tai esimerkiksi hyppää kuljettajan syliin ajon aikana.

- Kyselyn mukaan useammalla kuin joka toisella kissan tai koiran omistajalla lemmikki on ainakin joskus vienyt huomion liikenteestä. Pahimmassa tapauksessa lemmikki voi rynnätä kuljettajan syliin tai jalkoihin niin, ettei kuljettaja pysty painamaan ajoneuvon polkimia. Nämä riskit olisi estettävissä, jos eläin matkustaisi turvavaljaissa tai matkustukseen sopivassa häkissä, tiedottaja Mari Hätinen kertoo.

Vaikka eläin matkustaisi turvallisesti häkissä, ei häkistä ole hyötyä, mikäli sitä ei ole kiinnitetty turvavöihin tai auton kiinteään sisustukseen. Tutkimuksessa kuljetushäkkien käyttäjistä kuusi kymmenestä kertoi kiinnittävänsä häkin turvavöihin, kun neljä kymmenestä jättää häkin kiinnittämättä.

* Tilastokeskus: Vakinaisesti asuttujen asuntojen määrä oli 2 517 000 vuoden 2009 lopussa.
15-kiloisen koiran lentomassa on äkkipysähdyksessä 400 kiloa.

Tiedottaja Mari Hätinen, If, p. 010 514 0067, mari.hatinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.