Täällä autoille tehdään eniten ilkivaltaa Helsingissä

Helsinkiläisautoille tehdään eniten ilkivaltaa keskustan läheisyydessä, Ifin vahinkotilastoista selviää. Kulosaari, Pakila ja Tuomarinkylä ovat ilkivallan suhteen rauhallisimpia alueita.

Jos asut Punavuoressa, Ullanlinnassa, Kampissa tai Kluuvissa, autoosi kohdistuu erityisen suuri ilkivaltariski, Ifin vahinkotilastoista selviää. Näissä kaupunginosissa asuvien autoille tehdään eniten ilkivaltaa Helsingissä suhteessa vakuutusten määrään.

Keskustan läheisyydessä sijaitsevien kaupunginosien ilkivallan määrä selittynee katupysäköinnillä sekä yöllisten kulkijoiden määrällä.

- Tyypillisesti yöelämästä palaava juhlija vahingoittaa kadun varteen pysäköityä autoa hetken mielijohteesta. Auton peilien ja antennien vääntely ja rikkominen sekä maalipinnan naarmuttaminen ovat tavallisinta ilkivaltaa, korvauspäällikkö Matti Reini Ifistä kertoo.

Autot kärsivät yleensä vähiten ilkivallasta omakoti- tai pientaloalueilla, joissa autoja säilytetään tyypillisesti omassa pihassa ja joissa ei ole paljon öisiä liikkujia. Ifin tilastojen mukaan vähiten ilkivaltaa helsinkiläisautoille tehdään Kulosaaressa, Pakilassa ja Tuomarinkylässä.

Tiedot autoihin kohdistuvan ilkivallan yleisyydestä selviävät Ifin autovahinkotilastoista vuosilta 2011−2013. Tilastoissa ilkivaltavahinkojen määrät on suhteutettu Ifin autovakuutusten määrään eri alueilla.

Täällä autoille tehdään eniten ilkivaltaa:

1.     Punavuori
2.     Ullanlinna
3.     Kamppi–Kluuvi
4.     Kallio
5.     Vallila
6.     Meilahti
7.     Kruununhaka
8.     Käpylä
9.     Herttoniemi
10.   Vuosaari

Täällä autoille tehdään vähiten ilkivaltaa:

1.     Kulosaari
2.     Pakila
3.     Tuomarinkylä
4.     Pitäjänmäki–Konala
5.     Pukinmäki
6.     Suutarila
7.     Viikki
8.     Pasila
9.     Laajasalo
10.   Ruskeasuo

* Lähde: Ifin autovahinkotilastot 2011−2013

Näin pienennät ilkivallan riskiä:

• Pysäköi auto paikkaan, jossa sitä voidaan valvoa. Jos jätät auton yöksi valvomatta syrjäiseen paikkaan, takaat käytännössä ilkivallantekijöille ja varkaille hyvän työrauhan.
  • Parkkipaikan valaistus voi pienentää ilkivaltariskiä.
  • Älä säilytä autossa arvokkaita tai kiinnostavan näköisiä tavaroita. Ne lisäävät paitsi ilkivallan myös automurtojen ja -varkauksien todennäköisyyttä.

* Lähde: Helsingin poliisi

Lisätiedot:
Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi, if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: