Talojen seinustoilla kytee suuri tulipaloriski

Yli puolet rivitaloyhtiöistä säilyttää jäteastioitaan rakennusten seinustoilla, jossa tuhopolton riski on suuri. Tilanne ei ole parantunut juurikaan kahdessa vuodessa, ilmenee Ifin tuoreesta selvityksestä.

Useampi kuin joka toinen rivitaloyhtiö säilyttää jäteastioitaan turvallisuusmääräysten vastaisesti rakennusten seinustoilla. Tieto ilmenee vakuutusyhtiö Ifin marraskuussa Turussa tekemästä selvityksestä.

Edellisen kerran roskisten sijoittelua selvitettiin toukokuussa 2010. Tuolloin 60 prosenttia rivitaloyhtiöistä oli sijoittanut roskikset liian lähelle rakennuksia.

Roskisten sijainnilla on merkitystä siksi, että jäteastiat ovat helppo kohde tuhopolttajille. Suomessa sytytetään tahallisesti viisi tulipaloa joka päivä.

- Puolet tahallaan sytytetyistä paloista saa alkunsa jäteastioista, joten roskisten säilyttäminen rivitalon seinustalla on asukkaiden turvallisuuden kannalta vakavaa piittaamattomuutta. Pelastuslakia ja suojeluohjeita ei tehdä ihmisten kiusaksi vaan suojelemiseksi, sanoo vahingontorjuntapäällikkö Mika Luhtala Ifistä.

Esimerkiksi lokakuussa Porvoossa poltettiin asunto-osakeyhtiön roskakatos. Muutamaa viikkoa myöhemmin Kuopiossa tuikattiin tuleen koulun roskakatos, ja marraskuussa vastaava tapahtui Vaasassa.

Roskikset on sijoitettava niiden koosta ja määrästä riippuen vähintään neljän metrin päähän rakennuksista. Vaihtoehtoja turvaetäisyydelle ovat lukittavat roska-astiat, lukittava tai palonkestävä jätekatos tai palonkestävä seinä ja räystäsrakenteet.

Aitaukset parantavat yritysten tilannetta

Turun alueen yritysten paloturvallisuus on parantunut jonkin verran kahdessa vuodessa. Silti 40 prosenttia yrityksistä sijoittaa roskikset liian lähelle rakennuksia. Yritystonttien aitaaminen on yleistynyt muutamassa vuodessa.

- Todennäköisesti aitauksia on hankittu ennen kaikkea murtoriskin pienentämiseksi, mutta samalla ehkäistään tuhopolttoja, kun asiattomat kulkijat eivät pääse haahuilemaan yritysten pihoille, Mika Luhtala arvioi.

Tämänkertaisessa selvityksessä mukana oli jonkin verran samoja kiinteistöjä kuin kaksi vuotta sitten. Osa pihoista oli edellisen selvityksen jälkeen aidattu, mutta myös jäteastioihin oli muutamissa paikoissa kiinnitetty huomiota.

- Viidessä yrityksessä jäteastiat oli siirretty tai lukittu edellisen selvityksen jälkeen. Ainakin näissä yrityksissä on ymmärretty, miten kohtalokkaasti jätteiden säilytys voi vaikuttaa koko yrityksen tulevaisuuteen.

If selvitti roskisten sijoittelua 50 rivitaloyhtiössä ja 115 yrityksessä Turussa marraskuussa 2012.

Aiheeseen liittyvä materiaali:

Roskispaloista Ifin Pientä pränttiä -blogissa

Video: Näin roskispalo leviää

Lisätietoja:

Mari Hätinen, tiedottaja, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

Mika Luhtala, vahingontorjuntapäällikkö, If, p. 010 514 1702, mika.luhtala@if.fi

Niko Satto, vahingontorjuntapäällikkö, If, p. 010 514 1383, niko.satto@if.fi

if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat:

Puolet tahallaan sytytetyistä paloista saa alkunsa jäteastioista
Mika Luhtala, If