Toimitusjohtaja Timo Vuorinen, If Vahinkovakuutusyhtiö Oy: YRITYKSET USKOVAT TUNTEVANSA KESKEISET RISKIT

Yritykset tuntevat sitä uhkaavat keskeiset turvallisuusriskit omasta mielestään melko hyvin. Kuitenkin monet tärkeät turvallisuusratkaisut puuttuvat jopa joka toiselta yritykseltä.

If Vahinkovakuutusyhtiö Oy:n teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset tuntevat mielestään hyvin keskeisimmät turvallisuusriskinsä sekä ratkaisut niihin. Kuitenkin, kun tietoja verrataan Ifin omaan turvallisuustietokantaan (yli 35 000 kpl turvatestejä) useat vähemmän tunnetut, mutta tärkeät turvallisuusratkaisut puuttuvat jopa puolelta yrityksistä.

- Tutkimuksessa kysyttiin lähes 160 yrityspäättäjältä turvallisuusasioiden tuntemusta ja riskeiltä suojautumista. Suurin osa (90 %) vastasi tuntevansa yrityksensä keskeiset turvallisuusriskit vähintään melko hyvin. Myös turvallisuusratkaisut, jotka auttavat yritystä suojautumaan sitä uhkaavilta riskeiltä, tuntee lähes yhdeksän yritystä kymmenestä, kertoi If Vahinkovakuutusyhtiön toimitusjohtaja Timo Vuorinen tänään alkaneessa EK:n 50-vuotisen yritysturvallisuustoiminnan juhlaseminaarissa.

Ifin kokoaman turvallisuustietokannan mukaan yritykset ovat suojautuneet melko hyvin tavanomaisilta palo- ja rikosriskeiltä ja tutuimmat suojausratkaisut löytyvät lähes kaikista yrityksistä.

- Tietokannasta tehdyn 4 000 yritysasiakkaan otoksen perusteella esimerkiksi alkusammutuskalusto löytyy yli 90 prosentilla yrityksistä. Vieläkin paremmin on hoidettu elintarviketurvallisuusasiat, sillä tarvittavat hygieniapassit ja omavalvontasuunnitelmat puuttuvat vain kahdelta toimialan yritykseltä sadasta, Vuorinen jatkaa.

Toipumissuunnitelman puuttuminen voi johtaa konkurssiin

Samaan aikaan kun tavanomaiset suojausratkaisut ovat hyvällä mallilla, monet tärkeät, mutta heikommin tunnetut turvallisuusratkaisut puuttuvat jopa joka toiselta yritykseltä. Korkeasuhdanteen aikana terveitä yrityksiä päätyy vahingon seurauksena konkurssiin, kun vahingosta toipumista ei ole suunniteltu etukäteen.

- Taloudellisen taantuman aikana asiakkaiden säilyttäminen on yritykselle vieläkin tärkeämpää. Vahingosta toipumista on kuitenkin suunnitellut vain noin puolet niistä yrityksistä, joilla toipumissuunnitelman pitäisi Ifin mukaan ehdottomasti olla tehtynä, Timo Vuorinen huomauttaa.

Tehokkaimpia keinoja vahingon rajaamiseen tulipalossa ovat sprinklerit, jotka puuttuvat kahdelta yritykseltä kolmesta. Niiden hankkimista rajoittaa yleensä raha. Lähes yhtä monelta yritykseltä on teettämättä sähkökeskusten lämpökuvaus, vaikka se maksaa vain muutamia satoja euroja.

- Lämpökuvausyritysten mukaan vain harvoin tulee vastaan sellainen sähkökeskus, josta ei ensikuvaamisella löytyisi ylikuumentuneita ja siten palovaarallisia komponentteja, sanoo Vuorinen.

Ifin You Govilla helmikuussa 2009 teettämän tutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisyrityksistä pitää vakuutusyhtiötä tärkeimpänä turvallisuustiedon lähteenä. Vakuutusyhtiöillä riittää edelleen haastetta saada parhaat turvallisuusratkaisut asiakkaidensa käyttöön.

Lisätiedot: If Vahinkovakuutusyhtiö Oy toimitusjohtaja Timo Vuorinen, puh. 010 514 3887, tiedottaja Anni Kuusisto, puh. 010 514 0067