Trampoliinivammat voivat olla vakaviaTärkeintä on sisäistää turvaohjeet

Trampoliini on tuttu näky suomalaisissa kotipihoissa. Pomppimisen riemu saattaa kuitenkin helposti muuttua vakavaksi murheeksi, sillä trampoliinivahingot ovat valitettavan yleisiä. Suurimpana syynä loukkaantumisiin pidetään turvaohjeiden väheksymistä.

If Vahinkovakuutusyhtiön korvausasiantuntijan Katja Kainulaisen mukaan vahinko sattuu todennäköisimmin silloin, kun trampoliinilla on pomppimassa monta henkilöä. - Tuolloin yhteentörmäyksiltä tai putoamisilta on vaikeata välttyä. Suurimman riskiryhmän muodostavat 10–14 -vuotiaat, mutta heti perässä tulevat monesti uhkarohkeat aikuiset, kertoo Kainulainen. Pahimpia esimerkkejä trampoliinivammoista ovat halvaantumiset, kun voltista tai kuperkeikasta tipahtaakin niskalleen. Ifille ilmoitetaan joka vuosi useita trampoliinivahinkoja, joista suurin osa koskee pitkällistä hoitoa vaativia polvi-, kyynärpää-, ja hammasvammoja. Nämä vammat ovat usein vakavia ja aiheuttavat myös vakuutusyhtiölle kalliita korvauksia. - Pienemmät vammat jäävät varmasti usein ilmoittamatta, koska niiden kulut eivät nouse niin suuriksi. Haavoja ja revähdyksiä pystytään myös hoitamaan kotikonstein, jatkaa Kainulainen. Trampoliinilla voi pomppia myös turvallisesti tutustumalla tarkasti turvaohjeisiin ja noudattamalla niitä. Seuraavassa seikkoja, jotka on tärkeä ottaa huomioon: • Trampoliinin ympärillä olisi hyvä olla turvaverkko. • Aseta trampoliini tasaiselle alustalle kuten hiekalle tai nurmelle ja varmistu, ettei ympärillä ole kiviä, seiniä, puun oksia tai mitään, johon voisi loukata itsensä. • Pidä huoli, että hyppijällä ei ole taskuissaan esineitä, jotka voisivat aiheuttaa loukkaantumisen vaaran. • Sateella trampoliinin matto voi olla liukas. • Trampoliinilla ei saa hyppiä kuin yksi henkilö kerrallaan, ja etenkin eri painoiset hyppijät aiheuttavat yhdessä vaaratilanteen. Pienemmät saattavat sinkoutua pois trampoliinilta tai painavammat kaatua heidän päälleen. • Vanhemman tulee valvoa hyppimistä ja opastaa aloittamaan helpoista hypyistä. Jos lapsi on väsynyt, tasapaino herpaantuu, jolloin loukkaantumisriski on suurempi. • Trampoliinilta alas tuleminen tehdään rauhallisesti, ei koskaan hyppäämällä. Lähde: Kuluttajavirasto Trampoliinin omistajan on hyvä muistaa, että hänelle saattaa syntyä korvausvelvollisuus vahinkotilanteissa. Varmistamalla laitteen oikea asennus ja huolehtimalla sen kunnosta voidaan vastuuriskiä vähentää.