Turvallisesti matkalla

Kesälomamatkalla sattunut vahinko jättää ikävän muiston. Oikea varautuminen ja vakuutusturva auttavat onnistuneen loman syntymisessä. Vieraissa olosuhteissa kannattaa olla tarkkaavainen.

Kun matka on varattu, on syytä tarkistaa, että matkavakuutus on voimassa. Matkavakuutus antaa turvallisuuden tunteen ja tietoisuuden siitä, että mikäli jotain sattuu, voi missä päin maailmaa tahansa hankkia nopeasti apua.

- On hyvä muistaa, että kaikki harrastukset kuten esimerkiksi kalliokiipeily tai benji-hyppy eivät sisälly vakuutukseen. Tästä syystä matkavakuutukseen ja sen eri turviin kannattaakin tutustua kunnolla ennen matkaa, ettei tule ikäviä yllätyksiä vakuutusjohtaja Riitta-Liisa Salonen If Vahinkovakuutusyhtiöstä täsmentää.

Omalla toiminnalla pystyy myös estämään tai rajoittamaan mahdollisia vahinkoja syntymästä. Matkalle lähdettäessä oma koti kannattaa jättää mahdollisimman asutun näköiseksi, omakotitalon pihalle voi esimerkiksi jättää vähän pyykkiä narulle ja pyytää naapureita tyhjentämään postilaatikkoa.

- Matkapaikkaan saavuttua arvoesineet ja rahat kannattaa laittaa turvasäilöön, eikä kuljettaa kaikkea mukana. Ylimääräiset arvoesineet on hyvä jättää kotiin. Arvokasta ja varkausaltista omaisuutta, kuten kameroita, matkapuhelimia tai kannettavia tietokoneita ei saisi jättää lukittuunkaan autoon tai asuntovaunuun edes lyhyeksi ajaksi, muistuttaa Ifin asiakaspalvelupäällikkö Mikko Vaitomaa.

Mikäli vahinko kuitenkin pääsee sattumaan, korvausta voi Ifiltä hakea monella tapaa.
- Vahinkoilmoituksen henkilövahingosta voi tehdä helpoiten Internetissä osoitteessa www.if.fi. Netin kautta tehtynä aloitamme vahingon käsittelyn viimeistään seuraavana arkipäivänä. Myös konttoriin voi tulla käymään, ja aina voi soittaa korvauspalveluumme numeroon 358 10 515 7300 ja iltaisin klo 20 jälkeen sekä viikonloppuisin numeroon 358 800 1 3800. Matkalle voi ottaa mukaan myös 24h mobiilin, josta saa lisätietoja sivuilta www.if.fi > henkilöasiakkaat, kertoo palvelupäällikkö Ulla Salkoviiri-Lauri Ifistä.

Tärkeätä on muistaa, että vahingot sattuvat useimmiten kotona, joten vakuutusturvasta tulee huolehtia myös muulloin kuin matkalle lähdettäessä.

Lisätiedot:
Vakuutusjohtaja Riitta-Liisa Salonen p. 010 514 1873, riitta-liisa.salonen@if.fi
Asiakaspalvelupäällikkö Mikko Vaitomaa, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Palvelupäällikkö Ulla Salkoviiri-Lauri, p. 010 515 8120, ulla.salkoviiri-lauri@if.fi
Tiedottaja Anni Kuusisto, p. 010 514 0067, anni.kuusisto@if.fi

If on Pohjoismaiden ja Baltian johtava vahinkovakuutusyhtiö. 6400 työntekijäämme tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana olemme myös mukana ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteemme on parantaa asiakkaidemme ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Turvallisen matkan ABC

Kaukaa viisas välttää lomaharmit. Matkustitpa sitten uuteen ja eksoottiseen kohteeseen tai tuttuun ja turvalliseen lomapaikkaan, matkailijan muistilista on hyvä käydä läpi.

Tarkista ennen matkaa

Rokotukset
Henkilökohtaisten lääkkeiden riittävyys
Pienen ensiapupaketin kerääminen (laastari, hyttysvoide, aurinkorasva, vatsalääkkeitä, särkylääkkeitä)
Passin voimassaolo
Viisumi

Ennakoi

Ota kopio lentolipustasi, passistasi, tilinumerostasi sekä luottokorttisi katoamisilmoitusnumerosta. Jätä toinen kopio vaikka naapurillesi, josta sen voi hätätapauksessa saada.

Pakatessa huomioi

Uudet turvamääräykset nesteiden kuljetuksesta.
Pakkaa käsimatkatavaroihin parin päivän perusvarustus: vaatekerta, passi, viisumi, rahaa, vakuutuskortti ja lääkkeet.
Lukitse matkalaukut kunnolla ja käytä matkalaukkuvyötä.

Matkalla

Katso missä seurassa liikut.
Huomioi paikalliset liikenneolosuhteet.