Turvallista mökkeilyä ilman vorojen vierailua

Mökkiläisellä on keinonsa, joilla pienentää omaisuusrikoksen uhriksi joutumisen riskiä. Tarkista, että mökin lukot ovat kunnossa ja muista käyttää niitä. Varkaan mielikuvitus riittää useimmiten löytämään kätkemäsi avaimen. Pidä siksi avain mieluummin mukanasi. Autoihin kohdistuvat rikokset ovat vähentyneet viime vuosina parantuneiden turvavarusteiden ansiosta. Varkaat vierailevatkin nyt mieluusti kodeissa, rakennustyömailla ja kesämökeillä, joiden suojaus unohtuu helposti.

Älä kätke avainta kynnysmaton alle

Kesäpaikan irtaimisto, huonekalut, vuodevaatteet, astiat ja kirjat eivät kuulu kaupunkiasunnon koti-irtaimiston vakuutuksen piiriin.  Tämän vuoksi mökki ja sen irtaimisto on vakuutettava erikseen. Tosin kotivakuutus korvaa myös tilapäisesti kodin ulkopuolella olevalle irtaimistolle sattuvia vahinkoja. Tämän ”poissaoloehdon” mukaan esimerkiksi kodin kakkostelevisio, joka välillä viedään mökille, kuuluu yleensä koti-irtaimiston vakuutuksen piiriin.

Vakuutuksenottajan kannattaa olla selvillä paitsi vakuutusturvan sisällöstä myös siihen liittyvistä rajoituksista ja suojeluehdoista. Suojeluohjeissa mainitaan esimerkiksi siitä, että mökin ovet ja ikkunat on lukittava. Avainta ei pidä kätkeä ovenkarmin koloon tai kynnysmaton alle, sillä oveluudessa varas voittaa miltei aina ja perinteiset piilot ovat taatusti tiedossa.

Suojeluohjeissa edellytetään riittävää lukitusta. Riittävänä pidetään, että ovissa on takalukittavat käyttölukot ja lukkoja myös käytetään asianmukaisesti. Lukot kannattaa hankkia valtuutetulta lukkomyyjältä.

Hyväksytty hälytysjärjestelmä pienentää vakuutusmaksua

– Lukitusta kannattaa parantaa myös hankkimalla oveen turvalukko. Jos ovi on huultamaton, voi oven murtoturvallisuutta lisätä asentamalla siihen rakoraudan. Terassi- ja parvekeovet saadaan turvallisiksi varustamalla ulommainen ovi väliovenlukolla ja sisäpuolinen ovi lukittavalla pitkäsalvalla. Lukittavat ikkunaluukut ovat myös hyvä murtosuojauskeino, listaa Ifin omaisuusvakuutusten asiantuntija Juha Virtanen.

Lukitusta täydentämään kannattaa harkita hälytyksensiirrolla varustetun murtohälyttimen hankkimista.

– Vakuutusyhtiöiden hyväksymä hälytysjärjestelmä alentaa kotivakuutuksen maksua. If suosittelee asiakkailleen murtohälytinasioissa If hälytintä yhteistyössä Securitas Directin kanssa, jatkaa Virtanen.

Mökki irtaimistoineen kannattaa vakuuttaa täydestä hinnasta

Suurimmat takaiskut eivät aina liity omaisuuden katoamiseen. Muut vauriot voivat kirpaista vielä enemmän.

– Jos murtomiehet ovat rikkoneet mökin ikkunan ja sadevesi on päässyt kostuttamaan lattiaa ja seinärakenteita, on edessä iso remontti. Kesämökki ja sen irtaimisto onkin syytä vakuuttaa täydestä hinnastaan, Virtanen neuvoo.

Vakuutuksen valintavaiheessa kannattaa verrata hintojen ohella myös vakuutusturvan sisältöä. Kattavin kotivakuutus korvaa vahingot, jotka ovat sattuneet äkillisesti ja ennalta arvaamatta. Vakuutussopimuksessa ja vakuutuskirjassa on erikseen määritelty, mitä vahinkoja vakuutus ei koske. Laaja vakuutusturva sopii hyvin esimerkiksi ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettuun vapaa-ajanasuntoon, jossa materiaalit, kodinkoneet ja huonekalut ovat uusia.

Aikeista käytännön tekoihin perheen turvallisuuden vuoksi

Koko talvi niitä on odotettu: viikonloppuja ja lomaviikkoja perheen ja ystävien kanssa mökillä. Käymällä läpi alla olevan muistilistan jo keväisin ensimmäisellä mökkireissulla varaudut mökkielämän tärkeimpiin riskeihin.

• Katso, että mökin osoitekyltti on näkyvissä ja sen osoitemerkinnät ovat kunnossa. Asianmukainen kyltti auttaa tarvittaessa hälytysajoneuvoja löytämään perille.
  • Selvitä mökkisi koordinaatit, jotta sen tarkka sijainti tiedetään hätätilanteessa. Apua saat esimerkiksi Hätäkeskuksen koordinaattipalvelusta.
  • Varmista, että mökin palovaroittimet toimivat, ja vaihda niiden paristot uusiin. Palovaroitin on paitsi pakollinen myös mökin tärkein turvavaruste. Palovaroittimen elinikä on enimmillään 10 vuotta.
  • Tarkista mökin hormit ja kutsu nuohooja paikalle, jos huomaat vaurioita tai edellisestä nuohoojan käynnistä on kulunut kolme vuotta. Aloita mökin lämmitys varovasti. Polta takassa ja saunan pesässä ensin vain pieniä määriä puuta. Näin vältät kylmien hormien rikkoutumisen.
  • Anna mökin sähkölaitteiden kuivua ja lämmetä rauhassa. Tutki niiden johdot.
  • Tarkista kaasupullojen ja käyttölaitteiden (grillit, liedet, jääkaapit) letkut ja liitoskohdat.
  • Käy läpi mökin ensiapukaapin sisältö: onhan siellä ainakin sidetarvikkeita, laastaria, desinfiointiainetta ja kyypakkaus?
  • Huolehdi, että saunalta ja takan lähistöltä löytyy sammutuspeite ja käsisammutin. Milloin sammutin on viimeksi huollettu? Alkusammutus on erityisen tärkeää mökillä, jonne avun saapuminen saattaa kestää kauemmin kuin kaupungissa.
  • Puhdista öljy- ja bensiinilamput pölystä ja muusta liasta. Täytä niiden säiliöt mökin ulkopuolella.
  • Tutki mökin putkistot. Tarkista veden laatu.
  • Katso, onko pihan kiveyksissä ja laatoituksissa routavaurioita, jotka voivat aiheuttaa kaatumisia ja muita tapaturmia. Varmista, että keinujen narut ovat hyvässä kunnossa.
  • Varmista veneen asianmukainen kiinnitys ja lukitus. Huolehdi, että veneestä löytyy kaikille sopivat pelastusliivit ja muut turvavälineet sekä rannalta pelastusrengas. Eihän vene vuoda?
  • Siivoa varastot ja määritä vaarallisille aineille oma sovittu paikkansa lasten ulottumattomissa.
  • Tee pelastautumissuunnitelma hätätilanteen varalle koko perheen voimin. Kerro lapsille avotulen ja veden vaaroista.

Lisätiedot:
Omaisuusvakuutusten asiantuntija Juha Virtanen, puh. 010 514 2199

Tiedottaja Anna-Maija Hevosmaa, puh. 010 514 0067

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.