U-lukko on paras suoja pyörävarkauksia vastaan

Polkupyörävarkauksista noin puolet tehdään hetken mielijohteesta. Paras keino estää polkupyörän varastaminen on kiinnittää se U-lukolla kiinteään telineeseen.

Suomessa varastetaan vuosittain arviolta 13 000 polkupyörää, joista vakuutusyhtiöille ilmoitetaan noin 10 000. Polkupyörävarkaus on yleisin omaisuusrikos, jonka kohteeksi kaupungeissa asuvat suomalaiset joutuvat.

Hetken mielijohteesta tehtäviä pyörävarkauksia on suhteellisen helppo estää. Pyörä on hyvä säilyttää lukittuna sisätiloissa aina, kun se on mahdollista. Jos varastopaikkaa ei ole, kannattaa pyörän kunnolliseen lukitsemiseen satsata.

- Polkupyörän oman lukon lisäksi pyörä kannattaa kiinnittää rungostaan mahdollisimman vankalla lukolla kiinteään telineeseen. Tukevan U-kirjaimen mallisen lukon saa muutamalla kymmenellä eurolla. Varkaat etsivät mieluummin helpomman kohteen kuin alkavat irrottaa hyvin lukittua pyörää telineestä, vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela Ifistä kertoo.

Jos U:n mallinen lukko tuntuu epäkäytännölliseltä, kannattaa asiantuntevalta pyöräkauppiaalta pyytää apua muunlaisen luotettavan lukon hankinnassa.

Pyörien turvasiruista ei ole varastetun pyörän etsinnässä merkittävää apua, sillä poliisilla ei yleensä ole resursseja skannata löydettyjä polkupyöriä erilaisilla lukulaitteilla.

Peruspyörät kelpaavat varkaille

If teetätti Turun kauppakorkeakoulun opiskelijoilla selvityksen siitä, miten opiskelijat suhtautuvat pyörävarkauksiin. Selvityksestä kävi ilmi, että kotivakuutuksen luullaan usein korvaavan pyörävarkaus täysimääräisesti. Kuitenkin korvaukseen vaikuttaa polkupyörän ikä ja omavastuu.

- Rahallisen menetyksen lisäksi pyörävarkaus hankaloittaa arkea. On tehtävä rikosilmoitus, vahinkoilmoitus ja hankittava uusi polkupyörä. Siksi oma pyörä kannattaa lukita niin, että satunnaiset kulkijat eivät vaivaudu murtamaan lukkoja, Koskela sanoo.

Suurin osa varastetuista pyöristä on muutaman sadan euron hintaisia peruspyöriä. Ammattivarkaat suosivat peruspyörien sijasta kalliimpia pyörämalleja.

Polkupyörävarkauksien estäminen: vahingontorjuntapäällikkö Jari Pekka Koskela, p. 010 514 1883, jari.koskela@if.fi
Polkupyörävarkauksien korvaaminen kotivakuutuksesta: korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Muut yhteydet: tiedottaja Mari Hätinen, If, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 300 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

Lainaukset

Varkaat etsivät mieluummin helpomman kohteen kuin alkavat irrottaa hyvin lukittua pyörää telineestä.
Jari Pekka Koskela