Ukkosen aiheuttamia vahinkoja korvataan kodin vakuutuksista

Ukkosen aiheuttamia vahinkoja korvataan kodin vakuutuksista Ukkonen seurannais- ja oheisilmiöineen hankaloittaa kesän viettoa eri puolilla Suomea. Salama pirstoo esimerkiksi rakennuksia tai se aiheuttaa sähkö- ja puhelinverkkoon ylijännitteen, joka rikkoo sähköisiä tai verkkoon liitettyjä kojeita ja laitteita. Erityisen herkkiä ukkossäälle ovat atk- laitteet, televisiot ja videot sekä puhelimet, jotka ovat vaarassa rikkoutua jännitevaihteluissa. Yhteydenottoja If Vahinkovakuutusyhtiön asiakaspalveluun on tullut runsaasti sekä vakuutus- että korvausasioissa. Vilkkain päivä on perinteisesti maanantai. - Paras keino välttää ukkosen aiheuttamat vahingot on irrottaa laitteet verkoista ukkosriskin aikana, opastaa vakuutuspäällikkö Veli- Pekka Kemppinen If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Pelkkä pääsähkövirran katkaiseminen ei riitä. Esimerkiksi fakseihin ja tietokoneisiin ylijännite voi tulla sekä puhelin- että sähköverkon kautta, televisioihin ja videoihin antennin ja sähköverkon kautta, Ukonilman jälkeen kannattaa lisävahinkojen minimoimiseksi tarkistaa, että kaikki kodinkoneet, esimerkiksi pakastimet toimivat. Kodin irtaimiston vakuuttamisesta on itse huolehdittava myös asunto- osakeyhtiössä, sillä taloyhtiön kiinteistövakuutus ei kata asukkaiden irtaimistoa. Tiedostoista varmuuskopiot ajoissa Kemppisen mukaan tietoteknistyneellä maaseudulla tiedostetaan jo kiitettävän hyvin ukkosilman riskit tietokoneille. Samaa huolellisuutta kannattaa käyttää myös kaupungissa. - Omista tärkeistä tiedostoista otetaan nykyään kiitettävästi varmuuskopioita, ehkä kantapään kautta opittuna asiana. Varmuuskopiointi on helpoin ja yksinkertaisin tapa suojata tiedot ja tiedostot laite- ja ohjelmistovahinkojen varalta, sillä vakuutukset eivät pääsääntöisesti kata tiedostovahinkoja, Kemppinen korostaa. Ukkosen aiheuttamat palovahingot korvataan koti-, kiinteistö- ja maatilavakuutuksiin aina sisältyvästä palovakuutuksesta. Irtaimistolle aiheutuvien rikkoutumisvahinkojen korvaaminen edellyttää laajaa koti- tai maatilavakuutusta. Talousmetsän voi vakuuttaa myrsky- ja palovahinkojen varalta metsävakuutuksella. Korvausasiansa saa If Vahinkovakuutusyhtiössä vireille soittamalla korvauspalveluun (puh. 010 515 8000), tekemällä vahinkoilmoituksen Internet-kotisivuilla (www.ifvakuutus.fi) tai käymällä lähimmässä Ifin konttorissa. Vahinkoilmoitukseen tarvitaan vioittuneen laitteen hankinta- tai valmistusvuosi sekä mielellään hankintahinta. Korvauksessa otetaan huomioon laitteen käyttöikä, kun vioittuneen laitteen tilalle tarvitaan uusi. Mikäli laite on korjattavissa toimintakuntoon, ei käyttöikävähennystä korjauskustannuksista Ifissä tehdä. If Vahinkovakuutusyhtiö on vakuuttanut suomalaiskodeista reilun kolmanneksen. Viime vuonna yhtiö korvasi ukkosen aiheuttamia vahinkoja koti- ja maatalouksille usean miljoonan euron edestä. Kaikkiaan yhtiö maksoi vuonna 2002 yhteensä yli puoli miljoonaa henkilö- ja omaisuuskorvausta. Lisätiedot: If Vahinkovakuutusyhtiö Oy, Veli-Pekka Kemppinen, puh. 010 514 1100, gsm 0500 865 554, Anja Talasmo, viestintä, puh. 010 514 4027, gsm 0500 507793. www.ifvakuutus.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT00720/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/31/20030731BIT00720/wkr0002.pdf