Vähemmillä ajokilometreillä pienemmät vakuutusmaksut

Suomessa on noin 80 000 työsuhdeautoa. Yrityksille rekisteröidyillä autoilla ajetaan keskimäärin 26 000 kilometriä vuodessa, mutta monilla työsuhdeautoilla ajetaan kuitenkin huomattavasti vähemmän. Tulevaisuudessa vakuutusten hinnoitteluun vaikuttavat yhä enemmän tekijät, jotka liittyvät itse kuljettajaan ja hänen tapaansa käyttää autoa. Jo nyt yrityksille tarjottavassa If Kilometriedussa vuotuisella ajomäärällä voi vaikuttaa sekä liikenne- että autovakuutusmaksuun.

Vuotuinen ajomäärä on yksi parhaista autoilun riskiä ennustavista tekijöistä. Mitä enemmän ajetaan, sitä suurempi on todennäköisyys kohdata vahinkoja. Siksi muun muassa ajetut kilometrit ovat yleisesti vakuutusten hinnoitteluperusteena niin Pohjoismaissa kuin muuallakin maailmassa. Myös Suomessa yrityksillä on mahdollisuus vakuuttaa työsuhdeautonsa vuotuisen ajomäärän mukaan. ¬- Noin kolmannes työsuhdeautoilijoista ajaa vuodessa enintään 20 000 kilometriä vuodessa. Mitä vähemmän työsuhdeautolla ajetaan vuosittain, sitä enemmän yritys hyötyy vakuutusmaksuissa, Ifin tuotepäällikkö Tapio Valtonen kertoo. Hinnoitteluperusteet säilyvät oikeudenmukaisena jatkossakin, koska ajomäärän lisäksi vakuutusmaksuun vaikuttavat muun muassa alue sekä asiakkaan oma vahinkokehitys. If Kilometrietua voidaan hyödyntää myös yritysten pakettiautojen, kuorma-autojen ja linja-autojen vakuuttamisessa. Ajomäärät vaihtelevat luonnollisesti toimialakohtaisesti, mikä otetaan huomioon hinnoitteluperusteissa. Kilometriedun kaltaisella vakuutustuotteella If haluaa tukea yrityksiä toteuttamaan konkreettisesti ympäristövastuutavoitteitaan. Pienemmät ajomäärät rasittavat vähemmän ympäristöä, ja vähentyneet työajot palkitaan suoraan pienemmillä vakuutusmaksuilla. Nykyaikaisten yhteydenpitovälineiden käytön, kuten puhelin-, video- ja webneuvottelulaitteiden avulla, henkilöstö pysyy virkeämpänä ja aikaa säästyy turhan paikasta toiseen siirtymisen vähennyttyä.