Vahingontorjunta ei ole vain suurten yritysten yksinoikeus

Vahinkoja, erityisesti suurpaloja, tapahtuu yhä useammin sattumanvaraisesti erityyppisille ja -kokoisille yrityksille. Suurpalon seurauksena moni yritys menettää suuren osan asiakkaistaan - pysyvästi. If on kehittänyt Turvatestin auttaakseen yritysasiakkaitaan välttämään asiakaskadon.

Ifin Turvatestin ansiosta aktiivisen vahingontorjunnan piirissä on vuosittain 16-kertainen määrä yrityksiä verrattuna parin vuoden takaiseen tilanteeseen. Turvatestin ansiosta Ifin asiakkaiden palovahinkojen kappalemäärät ovat todistettavasti alkaneet vähentyä - jopa 29 prosenttia vuodessa.

Suurvahinkojen sattumista on pyritty ehkäisemään erilaisilla ennustemalleilla sekä kohdistamalla vahingontorjuntatoimenpiteet valituille asiakkaille. Suurpalojen sattumanvaraisuus on kuitenkin osoittanut, että vahingontorjuntaan tarvitaan sellaisia työkaluja, joiden avulla saadaan kaikki asiakkaat koosta ja toimialasta riippumatta aktiivisen vahingontorjunnan piiriin. Neljän vuoden kehityksen ja yhdentoista eri pienprojektin tuloksena syntyi Ifin Turvatesti.

Turvatesti on palvelumalli ja verkkotyökalu, jonka avulla Ifin asiakasyritys tai -yhteisö voi kartoittaa omaan toimialaansa liittyvät kriittisimmät vahinkoriskit yhdessä If-yhteyshenkilön kanssa tai itsepalveluna tietoturvallisessa If-yrityskansiossaan. Kartoituksen tuloksena asiakas saa vahingontorjunnan tehtävälistan, kansantajuiset ratkaisut vahinkojen torjumiseksi sekä käsityksen siitä, mitä suojeluohjeiden laiminlyönnistä voi seurata.

Merkittävintä Turvatestissä ja sen toteutuksessa on, että aiemmilla työkaluilla asiakaskohtaisesti räätälöityjä vahingontorjuntakartoituksia pystyttiin kohdistamaan muutamille sadoille asiakkaille vuoden aikana. Ifin Turvatestejä puolestaan tehtiin esimerkiksi viime vuoden aikana yli 13 400 kappaletta. Tällä hetkellä Turvatesti on tehty yhdessä yli 18 000 asiakkaan kanssa.