Vakuuta itsesi oikein kesän vesilajeja varten

Vesillä liikkuminen on monille mieluista puuhaa kesällä. Muun muassa suppailijoita, purjelautailijoita ja melojia vilisee vesillä paljon. Innokkaita uuden harrastuksen kokeilijoita koulutetaan kursseilla. Tarkista jo ennen kuin kokeilet lajia, kattaako vakuutuksesi mahdolliset vahingot.

Tavallinen tapaturmavakuutus on voimassa lähes kaikissa liikuntaharrastuksissa, kun kyse on lajin harrastamisesta. Kun harrastus muuttuu kilpaurheiluksi, henkilö harjoittelee valmennusohjelman mukaisesti tai hän harrastaa riskialttiiksi luokiteltua lajia, tarvitaan kilpaurheilun tai riskialttiin lajin kattava vakuutus. Uutta lajia kokeillessa kannattaa siis varmistaa, että oma vakuutus on voimassa kyseisessä lajissa.

– Esimerkiksi laitesukellus luokitellaan tavallista riskialttiimmaksi lajiksi, mutta siihen saa riittävän vakuutusturvan lisämaksusta. Tavallinen tapaturmavakuutus kattaa muun muassa uinnissa, melonnassa, lainelautailussa, purjehduksessa, soutamisessa sekä uppo- ja vesipallossa tapahtuneet haverit, jos lajia ei harrasta kilpailumielessä, Ifin vakuutuspäällikkö Tiina Isoniemi kertoo.

Tavallisen tapaturmavakuutuksen kattamia lajeja, kuten esimerkiksi suppailua ja vesihiihtoa, voi huoletta kokeilla vaikka kaverin mökillä. Oman vakuutusturvan kattavuus kannattaa tarkistaa, jos kesäinnostus muuttuu kilpaharrastamiseksi.

Vinkkejä riittävään lajivakuutukseen voi kysyä omasta vakuutusyhtiöstä tai lajiliitosta.

Vinkkejä uutta vesilajia ensimmäistä kertaa kokeilevalle

• Huomioi keliolosuhteet.
  • Käytä pelastusliivejä.
  • Varmista, että jaksat tarvittaessa uida lähimpään rantaan.
  • Ota selvää lajista ennen kokeilua. Googlaamalla löytää paljon tietoa ja kokemuksia eri lajeista.
  • Tutustu vesilajissa tarvittaviin välineisiin ja niiden ominaisuuksiin ennen kuin siirryt veteen.
  • Kuuntele ohjaajan ohjeita ja noudata niitä.
  • Jos seisot muovisen materiaalin päällä vedessä, muista, että vesi on aina liukas elementti.
  • Pidä riittävä etäisyys toisiin vesillä liikkujiin.
  • Keskity siihen, mitä teet.
  • Älä nauti alkoholia ennen vesilajien harrastamista. Monet lajit vaativat hyvää tasapainoa. Pienikin määrä alkoholia heikentää tasapainoaistia huomattavasti.

Tiina Isoniemi, vakuutuspäällikkö, If, p. 040 511 4171, tiina.isoniemi@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.