Vakuutukset kiinnostavat suomalaisia nuoria

Nykypäivän nuoret ovat suhteellisen tiedostavia, ainakin mikäli tarkastellaan opiskelijoiden kiinnostusta vakuutuksia ja ammatillista järjestäytymistä kohtaan. Nuoria kiinnostaa erityisesti omaisuuden ja oman hyvinvoinnin turvaaminen.

Tiedot selvisivät Akavan ja If Vahinkovakuutusyhtiön korkeakoulukiertueella syksyn ja alkutalven aikana.

- Vaikuttaa siltä, että nuoret ovat erittäin kiinnostuneita oman hyvinvoinnin turvaamisesta. Ammatillinen järjestäytyminen tuo turvaa tulevaisuuteen, samoin vakuutukset, joista nuoret tuntuvat haluavan lisää tietoa, yhteyspäällikkö Merja Laaksonen Ifistä kertoo.

Nuorten turvallisuushakuisuudesta kertoo myös se, että Akava rikkoi 100 000 opiskelijajäsenen rajapyykin Akava Camp -kiertueen yhteydessä. Merja Laaksosen mielestä on hyvä asia, että nuoret saadaan pohtimaan tulevaisuuttaan ja arkeen liittyviä riskejä.

- Nuoret nähdään usein haastavana ryhmänä vakuutusten suhteen, koska muutoksia täynnä olevassa elämänvaiheessa ei tulevaisuuden suunnittelulle tunnu jäävän juuri aikaa. Kiertue kuitenkin osoitti, että nuoret ovat kiinnostuneita turvallisuusasioista, mutta samalla he tuntevat tarvitsevansa opastusta vakuutusten suhteen. Ammattilaisen tarjoama apu otetaan mielellään vastaan.

Yleensä ottaen suomalaiset ovat melko huolettomia vakuutusten suhteen. Noin joka kolmannesta suomalaisessa kotitaloudessa luotetaan vakuutusten sijaan siihen, että ikäviä yllätyksiä ei tapahdu. Vahingon sattuessa menojen määrä yllättää monet.

- Riittävä vakuutusturva takaa taloudellisen vakauden myös vahingon yllättäessä, jonka lisäksi vahinkojen ehkäisy on hyvä oppia jo varhain. Tässä mielessä tietoa ei voi koskaan jakaa liikaa, Merja Laaksonen pohtii.

If haluaa lisätä suomalaisten tietoisuutta arjen riskeistä ja keinoista niihin varautumiseen muun muassa vakuuttamalla. Samalla kannustetaan ennalta ehkäisemään vahinkojen syntymistä.

Lisätiedot:

Yhteyspäällikkö Merja Laaksonen, Akava Camp ja järjestöyhteistyö, If, puh. 010 514 3936