Vältä turhat tulipalot ja öljyä ulkokalusteet oikein

Helteinen viikonloppu lähestyy, ja moni suomalainen puuhastelee ulkona auringonpaisteessa. Alkukesä on puutarha- ja terassikalusteiden öljyämisen ja veneiden kunnostamisen aikaa. Isoltakin roihulta voi välttyä helposti, jos öljyämiseen käytetyt työvälineet, esimerkiksi rätit ja trasselit, hävittää oikein.

Itsesyttyminen aiheutti Suomessa viime vuonna yhteensä 253 tulipaloa, joista 14 aiheutui maalin, liuottimen tai vastaavan sytyttämästä kankaasta *. Puuöljytuotteiden käyttö aiheuttaa itsesyttymis- ja palovaaran, vaikka näin tapahtuukin vain tietyissä olosuhteissa.

– Kaikki palonalut eivät päädy tilastoihin, sillä ne huomataan onneksi jo varhaisessa vaiheessa, eikä paikalle tarvitse kutsua palokuntaa. Erityisesti pellava- ja tiikkiöljy ovat salakavalia. Niillä kostutetut trasselit, talouspaperit, rätit tai sahanpuru voivat syttyä palamaan itsekseen muutaman tunnin kuluttua. Tai ne voivat olla kuin aikapommi ja syttyä itsestään paljon myöhemmin, jopa useiden viikkojen kuluttua, sanoo Ifin vahingontorjunta-asiantuntija Jari Pekka Koskela.

– Kaikenlaisia kemiallisia tuotteita käytettäessä on erittäin tärkeää lukea käyttöohjeet huolellisesti ja noudattaa turvallisuusohjeita tarkasti, Koskela korostaa.

Öljyiset rätit kannattaa polttaa

Puuöljytuotteet, joihin on lisätty kuivattuja öljyjä, voivat syttyä itsestään hapettumisen vuoksi. Öljy sitoo kuivuessaan itseensä happea, jolloin kehittyy lämpöä. Hapettuminen on yleisin kemiallinen prosessi, joka voi aiheuttaa itsesyttymisen. Lämpötila voi nousta vaarallisen korkeaksi, jos lämpöä ei johdeta pois, vaan se pääsee varastoitumaan esim. öljyämiseen käytettyyn trasseliin tai rättiin. Öljyinen trasseli voi saavuttaa itsesyttymislämpötilan eli noin 300 °C.

– Kaikki öljyiset rätit tai trasselit ovat mahdollisia syttymislähteitä, joita on osattava käsitellä oikein. Paras tapa on polttaa ne turvallisesti käytön jälkeen ulkona ja tarpeeksi kaukana palavista rakenteista. Rätin tai trasselin voi polttaa turvallisesti metallisessa astiassa. Hiiltyneet jäännökset on sammutettava lopuksi vedellä, Koskela neuvoo.

Toinen tapa tulipalon välttämiseksi on viedä öljyiset rätit ulos, ja antaa niiden kuivua hyvin. Sen jälkeen ne kastellaan huolellisesti vedellä ja pannaan tulenkestävään, ilmatiiviiseen astiaan.

* Lähde: Pelastuslaitos

Kuvamateriaalia Ifin Mynewsdeskissä.

Lisätiedot ja yhteydet:
Jari Pekka Koskela, vahingontorjunta-asiantuntija, If, p. 050 424 1883, jari.koskela@if.fi
Riikka Rytilahti, tiedottaja, If, p. 050 424 4223, riikka.rytilahti@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 800 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.