Vapaaehtoiset turvaavat koululaisten matkaa suojateillä

Koulujen jälleen alkaessa sadat vapaaehtoiset aikuiset ovat mukana turvaamassa koululaisten suojatien ylitystä. Suojatiepäivystys-kampanja toteutetaan Uudellamaalla viikkojen 32 ja 33 aikana ja sen järjestävät Mannerheimin Lastensuojeluliiton Uudenmaan piiri paikallisyhdistyksineen ja If Vahinkovakuutusyhtiö. Kampanja on tarpeellinen, sillä Ifin liikenneturvallisuustutkimuksen mukaan neljäsosa autoilijoista ei pysähdy suojatien eteen, vaikka vieressä oleva auto niin tekisikin. Vastaajista 83 prosenttia ei koe valo-ohjaamatonta suojatietä erityisen turvalliseksi.

Tuhannet lapset lähtevät koulutielle ensimmäistä kertaa tulevien viikkojen aikana. Pienten koululaisten turvattomuus ja kokemattomuus liikenteessä on yleinen huolenaihe. Koulun aloitus, uusi ympäristö ja kaverit jännittävät, minkä vuoksi tarkkaavaisuus koulumatkalla saattaa herpaantua. Autoilijoiden tulisi osoittaa malttia ja varovaisuutta etenkin kouluteiden varsilla ja koulujen lähettyvillä, mutta myös muualla, missä lapset liikkuvat.

Autoilijat ja muut motoristit rikkovat usein suojatiesääntöjä

Ifin teettämän liikenneturvallisuuskyselyn mukaan keskimäärin jokainen suomalainen on kuluvan vuoden aikana nähnyt useammin kuin kahdesti suojatiellä tapahtuvan ”läheltä piti” -vaaratilanteen, jossa moottoriajoneuvo on ollut ajaa suojatietä ylittävän päälle. Vastaajista neljännes tunnusti jättävänsä pysähtymättä suojatien eteen jos jalankulkijoita ei ollut näköpiirissä, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla oleva auto olisikin pysähtyneenä. Vauhdin hiljentäminen ei riitä, sillä turvallinen liikennöinti ja liikennesäännöt edellyttävät ehdotonta pysähtymistä. Nuorimmasta, 18–34 -vuotiaiden ikäluokasta, jopa kolmasosa jättää pysähtymättä vastaavassa tilanteessa.

Positiivista kehitystä on kuitenkin tapahtunut viime vuoteen verrattuna, sillä 53 prosenttia vastaajista muuttaa käyttäytymistään liikenteessä koulujen alkaessa. Viime vuoden vastaava luku oli 48 prosenttia. Nyt vastanneista 24 prosenttia on erityisen varovainen suojateiden kohdilla ja hidastaa vauhtia koulujen läheisyydessä. Vajaa 10 prosenttia on edelleen niitä, jotka eivät aina aja varoen, eivätkä myöskään välitä koulujen alkamisesta. Näiden välinpitämättömien joukko oli kasvanut parilla prosenttiyksiköllä. Webkyselyn toteutti Ifin toimeksiantona Sales Questor Oy 1.–12.7.2010 YouGovin kuluttajapaneelissa. Vastaajia oli 1 006 ja he olivat 18–74 -vuotiaita suomalaisia.

Anna puoli tuntia aamuajastasi lasten turvallisuudelle

Suojatiepäivystys-kampanjan vapaaehtoisiksi ilmoittautuneet avustajat ovat heijastinliivit yllään koulujen läheisyydessä aamulla ennen koulun alkua viikkojen 32 ja 33 aikana. Tempauksen tarkoituksena on kiinnittää aamukiireessä ajavien autoilijoiden sekä muiden tiellä liikkujien huomio ja turvata lasten kadun ylitys tarvittaessa vaikka saattamalla. Paikallisyhdistykset tarvitsevat talkooapua, joten tule mukaan turvaamaan lasten koulutietä. Lisätietoja osallistumisesta on osoitteessa http://uudenmaanpiiri.mll.fi. Osallistuminen yhtenä aamuna puolen tunnin ajan ei vie kohtuuttomasti aikaa ja vastineeksi saa hyvän mielen.

Suojatiepäivystykseen on Uudenmaan alueella ilmoittautunut yli kolmekymmentä Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistystä yhteistyössä aktiivisten vanhempien ja koulujen vanhempainyhdistysten kanssa. Suojatiepäivystys järjestettiin talkoovoimin näin laajalti ensimmäistä kertaa viime vuonna. Mukaan intoutui 36 MLL:n paikallisyhdistystä ja satoja vapaaehtoisia oli usean aamun aikana turvaamassa lasten kulkua lähes 80 koulun alueella.  Tempaus sai runsaasti kiitosta ja myönteistä palautetta. Tänä vuonna toiminta laajenee entisestään ja mukaan on saatu uusia kouluja sekä vapaaehtoisia.

Lisätietoja antaa:
Aluekoordinaattori Silja Santala-Mäkinen, p. 044 202 9688, silja.santala-makinen@mll.fi

Tiedottaja Anna-Maija Nordling, p. 050 424 0067,
anna-maija.nordling@if.fi

www.if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 800 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.

MLL on kaikille avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lapsen ja lapsiperheen hyvinvointia, lisää lapsuuden arvostusta ja näkyvyyttä yhteiskunnassa sekä tuo lapsen näkökulmaa päätöksentekoon. MLL on Suomen suurin lastensuojelujärjestö. Liitossa on yli 92 000 jäsentä ja 565 paikallisyhdistystä ympäri Suomea. Paikallisyhdistysten toimintaa tukee 13 piirijärjestöä.