Varaudu näihin sairauksiin hiihtolomamatkalla

Matkailija sairastuu reissussa todennäköisimmin ripuliin, korvatulehdukseen tai flunssaan. Myös keuhkoputkentulehdus, vatsakivut ja virtsaelinten sairaudet kiusaavat usein matkustajia. Yleisimpiä matkasairauksia ehkäisee hyvä hygienia ja lämpötilojen tasaaminen hotellihuoneen ja ulkoilman välillä.

Suomalaiset kärsivät lomamatkoilla useimmiten erilaisiin flunssaan tai vatsan toimintaan liittyvistä oireista. Myös allergiat ja aurinkokohteissa ihon palaminen ovat yleisiä matkalaisten kiusaajia. Yleisimpiin matkasairauksiin voi varustautua jo matkalaukkua pakattaessa.

- Matkalle kannattaa varata aina mukaan särkylääkkeitä sekä maitohappobakteereja ja vatsan toimintaa tasoittavia lääkkeitä. Hyvällä onnella esimerkiksi lentokoneesta mukaan tarttunut flunssan alku tokenee levolla ja särkylääkkeillä, tiedottaja Mari Hätinen Ifistä vinkkaa.

Lämpimissä kohteissa kannattaa huomioida hotellihuoneen ja ulkoilman välinen lämpötilaero. Huonetta ei välttämättä kannata viilentää jääkaappimaisen viileäksi, jos ulkona on kovin lämmintä, sillä tällöin keho joutuu sopeutumaan jatkuvasti suuriin lämpötilamuutoksiin.

Suomalaiset sairastuvat useimmin siellä, minne matkustetaan eniten. Kotimaan matkojen jälkeen sairaus kaataa petiin useimmin Espanjassa ja Thaimaassa.

Matkalle kannattaa hankkia matkavakuutus, joka kattaa muun muassa matkalla alkaneiden sairauksien hoitokuluja sekä vakavissa sairaustapauksissa kotiinkuljetuskuluja. Eurooppaan matkalle suuntaavien on syytä hankkia lisäksi ilmainen eurooppalainen sairaanhoitokortti, joka oikeuttaa kohdemaan julkiseen sairaudenhoitoon.

Matkasairaudet, top 7 *:
Ripuli
Korvatulehdus
Flunssa
Keuhkoputkentulehdus
Vatsakipu
Virtsaelinten sairaudet
Ihon sairaudet

Eniten sairastumisia matkalla, top 6 *:
Espanja
Thaimaa
Egypti
Kreikka
Turkki

Suosituimmat matkakohteet, top 10 **:
Viro
Ruotsi
Espanja
Saksa
Venäjä
Iso-Britannia
Ranska
Thaimaa
Turkki

* Ifin tilastot
** Suomen virallinen tilasto: Suomalaisten matkailu. Tilastokeskus

tiedottaja Mari Hätinen, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
vakuutusasiantuntija Petri Laine, p. 010 514 2493, petri.k.laine@if.fi
korvauspäällikkö Ancelika Lankinen, p. 010 515 8107, ancelika.lankinen@if.fi

If on johtava vahinkovakuuttaja Pohjoismaissa ja Baltiassa. 6 400 työntekijää tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana If on mukana myös ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteena on parantaa asiakkaitten ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.