Varaudu näihin sairauksiin lomamatkalla

Matkailija sairastuu reissussa todennäköisimmin ripuliin, korvatulehdukseen tai flunssaan. Myös keuhkoputkentulehdus ja vatsakivut ovat matkalla yleisiä. Matkavakuutuksessa tärkeintä on turva sairastumisen ja tapaturmien hoidon varalle, sillä lääkärihoidon hinnat ulkomailla voivat yllättää. Katso listaus esimerkkihinnoista.

Suomalaiset kärsivät lomamatkoilla useimmiten flunssaan tai vatsan toimintaan liittyvistä oireista. Myös allergiat ja lämpimissä maissa ihon palaminen ovat tuttuja vaivoja matkalla.

Suomalaiset sairastuvat useimmin siellä, minne matkustetaan eniten. Kotimaan matkojen jälkeen sairaus kaataa petiin useimmin Espanjassa ja Thaimaassa. Tiedot selviävät vakuutusyhtiö Ifin tilastoista.

Matkalle lähtiessä kannattaa hankkia matkavakuutus, sillä se kattaa muun muassa matkalla alkaneiden sairauksien ja tapaturmien hoitokuluja sekä vakavissa tapauksissa kotiinkuljetuskuluja. Lääkäri- ja kotiinkuljetuskulut voivat yllättää ilman matkavakuutusta matkustavan.

Eurooppaan matkustavien kannattaa hankkia lisäksi ilmainen eurooppalainen sairaanhoitokortti, joka oikeuttaa kohdemaan julkiseen sairaudenhoitoon. Eurooppalainen sairaanhoitokortti ei kuitenkaan kata esimerkiksi käyntejä yksityislääkärillä tai ambulanssilentoja Suomeen.

Yleisimmät sairaudet ulkomaan matkoilla, top 5:
Ripuli
Korvatulehdus
Flunssa
Keuhkoputkentulehdus
Vatsakipu

Hintaesimerkkejä sairauksien hoitokuluista ulkomailla:
Lääkärikäynti flunssan takia Yhdysvalloissa                       100−400 euroa
Murtuneen nilkan hoito Yhdysvalloissa                               30 000 euroa
Sydänvaivojen hoito Espanjassa                                        25 000 euroa
Murtuneen ranteen hoito Thaimaassa                                 20 000 euroa
Loukkaantunut laskettelija haetaan Alpeilla helikopterilla
      rinteestä ja viedään sairaalaan                                     1500−3000 euroa
Vatsatauti Thaimaassa, lääkärikäynti ja lääkkeet                100−200 euroa
Ambulanssikuljetus Suomeen lentokoneella Aasiasta          80 000−120 000 euroa
Ambulanssikuljetus Suomeen Euroopan maasta                  5000−20 000 euroa

* lähde: If Vahinkovakuutusyhtiön tilastot

Lisätiedot ja yhteydet:
Tiedottaja Mari Hätinen, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: