VAT-hyväksytyillä lukoilla vähennettäisiin perämoottorivarkauksia

IF VAHINKOVAKUUTUSYHTIÖ OY LEHDISTÖTIEDOTE 24.9.2003 VAT-hyväksytyillä lukoilla vähennettäisiin perämoottorivarkauksia "Perämoottorivarkaudet vähenisivät, jos veneilijät käyttäisivät VAT- hyväksyttyä perämoottorilukkoa", sanoo venevakuutuspäällikkö Seppo Aalto If Vahinkovakuutusyhtiöstä. Vakuutusyhtiöt korvasivat viime vuonna vene- ja perämoottorivarkauksia yhteensä noin 3,3 miljoonalla eurolla, ja tänä vuonna luvun pelätään kasvavan 20-30 prosenttia. Perämoottorivarkaudet ovat nopeimmin kasvava vahinkomuoto ja iso ongelma veneilijöille ja vakuutusyhtiöille. "Nelitahtikoneiden yleistymisen myötä perämoottorivarkauksista maksettavien korvausten määrä kasvaa jyrkästi koko ajan. Noin 95 prosenttia moottoreista jää kadoksiin", Aalto kertoo. Persoonallinen moottori kiinnostaa harvoin ammattivarkaita Perämoottorin lukitukseen Aalto suosittelee vahvaa ja nopeasti asennettavaa Nawa-perämoottorilukkoa, jota myydään lukkoliikkeissä kautta maan. Käsikiristeisiin koneisiin tarkoitettu Nawa HT maksaa 139 euroa. Pulttikiinnitteisissä koneissa käytettävän Nawa BT 250:n hinta on 145 euroa. "Perämoottorilukon tulee ehdottomasti olla VAT-hyväksytty. Kun moottori on varustettu VAT-hyväksytyllä perämoottorilukolla, If korvaa perämoottoriin kohdistuvan varkausvahingon omavastuuta vähentämättä", Aalto korostaa. Laiturikiinnityksessä kannattaa käyttää VAT-hyväksyttyä erikoiskarkaistua kettinkiä ja VAT-hyväksyttyä lukkoa, joka kestää voimapihditkin. Aallon mukaan Ruotsissa on todettu tehokkaaksi varkaudenestokeinoksi maalata moottori niin, että siitä tulee persoonallisempi ja helpommin tunnistettava. "Tietojemme mukaan Ruotsissa on tänä vuonna varastettu ainoastaan yksi maalattu moottori." Vene, moottori ja kaikki varusteet - mukaan lukien tuulilasit - on viisasta varustaa rekisteröintimerkinnällä tai henkilötunnuksella. Merkintävarusteita voi lainata poliisilta. Moottorin valmistusnumero ja veneen runkonumero kannattaa merkitä muistiin. Lisätietoja: Venevakuutuspäällikkö Seppo Aalto, puh. 050 303 9931 Yhteydet: Anja Talasmo, viestintä, puh. 010 514 4027, 0500 507 793 www.if.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/24/20030924BIT00280/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/24/20030924BIT00280/wkr0002.pdf