Veneilyvinkit

Viimeistään näin juhannuksen alla on hyvä muistuttaa muutamista veneilyasioista. 1. Tarkista veneesi kunto. Moottori, potkuri ja/tai purjeet kannattaa ainakin käydä läpi ja katsoa, että ne toimivat asianmukaisella tavalla. 2. Tarkista veneesi varustus. Löytyyhän veneestäsi pelastusliivit, sammutin, kiinnitysköydet ja ankkuri, kulkuvalot sekä kiikari. Onhan polttoainetta riittävästi? 3. Varmistu, että osaat käyttää kaikkia veneesi laitteita. Pelastus- ja hätämerkinantovälineisiin on viimeistään nyt syytä tutustua. Navigaattorin käyttöohjekin kannattaa kerrata. 4. Löytyykö kartta? Entä liikennesäännöt? Palauta mieliin ja tarvittaessa kertaa meri- ja karttamerkit sekä vesiliikenteen säännöt. Tarkistathan, että sinulla on viimeisimmät versiot näistä. 5. Älä luota liikaa tekniikkaan. Navigaattorin lisäksi varaa mukaasi paperikartta ja lisäksi tarkasta paperikartan ajantasaisuus. 6. Kertaa ensiaputaidot. Varaa matkan kestosta riippuen mukaasi ensiapulaukku/-tarvikkeita. 7. Tarkista sää- ja tuulitiedot etukäteen. Seuraa sään kehittymistä matkasi aikana. 8. Kerro kaverille. Muista jättää jonkinlainen tieto reitistäsi ja sen aikataulusta sekä yhteystietosi myös maihin sukulaisille tai tutuille. 9. Älä ota. Ruorijuopumuksen raja on Suomen vesialueilla 1-promille. 10. Varaathan mukaasi rutkasti aurinkoista sekä kiireetöntä mieltä ja huomaavaista sekä kohteliasta merimiestapaa ja -huumoria. Uudistetun If Venevakuutuksen saat helpoiten osoitteesta www.if.fi. Samasta osoitteesta pääset myös uudistettuun If Turvakauppaan, josta ostat edullisesti erilaisia veneilyyn liittyviä tuotteita. Lisätiedot: Venevahinkojen korvauspäällikkö Mika Viipuri, puh. 010 514 8607 Tiedottaja Anni Kuusisto, puh. 010 514 0067 www.if.fi If on Pohjoismaiden ja Baltian johtava vahinkovakuutusyhtiö. 6900 työntekijäämme tarjoaa korkealaatuisia vakuutustuotteita ja -palveluita 3,6 miljoonalle henkilö- ja yritysasiakkaalle. Vahinkovakuutusten asiantuntijana olemme myös mukana ennaltaehkäisemässä vahinkoja ja onnettomuuksia. Tavoitteemme on parantaa asiakkaidemme ja samalla koko yhteiskunnan turvallisuutta. If kuuluu Sampo-konserniin.