Vesiputkien jäätyminen kesämökkien riesana

Kesämökkien putkirikot ovat yleistyneet viime vuosina. Pahimmillaan rakennukseen ehtii valua vettä rikkinäisestä putkesta pitkään, kun mökki on tyhjillään. Vesivahingon voi estää sulkemalla päävesihana mökiltä lähtiessä.

Putkirikot ovat murtojen ohella yleisin vakuutuksesta korvattava vahinko kesämökeillä. Useimmin putki hajoaa pakkasella, kun putkeen jäänyt vesi jäätyy ja rikkoo putken laajentuessaan. Kun vesi sulaa sään leudontuessa, seurauksena voi olla laaja vesivahinko ja iso vesilasku.

- Olen nähnyt tapauksia, joissa mökkiin on valunut vettä viikkokausia ennen kuin vuoto on huomattu. Pahimmillaan vuotovesi on jäätynyt tasaiseksi jääpinnoitteeksi mökin lattialle, korvauspäällikkö Mikko Vaitomaa If Vahinkovakuutusyhtiöstä kertoo.

Putkirikkojen lisääntymisen taustalla on hyvin varusteltujen mökkien yleistyminen. Kesäasuttavat mökit laitetaan asianmukaisesti talvikuntoon, mutta ympärivuotisessa käytössä olevia mökkejä ei välttämättä valmistella erityisemmin talvea varten.

- Moni ajattelee, että putket eivät voi jäätyä, jos mökissä on peruslämmitys päällä. Jos mökin keskiosassa on esimerkiksi viisi astetta lämmintä ja ulkona on pakkasta, voivat seinän vieressä olevat putket hyvinkin jäätyä, Mikko Vaitomaa sanoo.

Vuotovahingot on helppo estää sulkemalla päävesihana tai kaivopumppu mökiltä lähtiessä. Veden tulo on katkaistava aina, kun mökiltä poistutaan vähintään viikoksi.

- Vesien katkaisu kannattaa ottaa osaksi kotiinlähtörutiineja siinä missä ovien lukitseminenkin. Vedet kannattaa katkaista mökiltä lähtiessä vuodenajasta riippumatta.

Kylmänä vuodenaikana rutiineihin kannattaa ottaa lisäksi vesiputkiston ja LVI-laitteiden tyhjennys. Kun putkisto valutetaan tyhjäksi, jäätyvä vesi ei pääse tekemään tuhojaan pakkasella.

Näin pienennät vuotoriskiä mökillä:

• Jos mökkiin tulee vesi, laita päävesihana pois päältä aina, kun lähdet mökiltä pois vähintään viikoksi. Sulje päävesihana myös siinä tapauksessa, että jätät mökkiin peruslämmityksen.
• Laske vesiputket tyhjiksi ainakin kylmänä vuodenaikana.

Näin pienennät murto- ja ilkivaltariskiä mökillä:
• Varmista, että mökissä on takalukkiutuvat lukot, joita ei saa ruuvimeisselillä auki. Rakoraudat estävät oven avaamisen ruuvimeisselillä tai piikillä. Lisäksi ovissa on hyvä olla turvalukot.
Salpaa ikkunat huolellisesti. Sisältä suljettavat ikkunaluukut lisäävät turvallisuutta.

• Vie arvoesineet, elektroniikka, aseet ja alkoholi pois mökiltä.
• Lukittu portti tai puomi pihaan johtavalla tiellä vaikeuttaa kutsumattomien vieraiden pääsyä mökille.

Näin varaudut luonnonvoimiin mökillä:
• Katkaise sähköt, jos mökille ei jää sähköllä toimivia laitteita.
• Kaada huonokuntoiset puut mökin lähettyviltä tai pyydä apua ammattilaiselta.

• Puhdista rännit ja katto lehdistä ja neulasista.
• Tarkasta vesikaton ja katon läpivientien kunto.

• Nosta vene tarpeeksi kauas rannasta myrskyveden ja jäiden tieltä.
• Vie veneen moottori ja varusteet turvalliseen säilytyspaikkaan.

• Nosta laituri rannalle jos mahdollista.
• Huolehdi mökin tuuletuksesta, jotta kosteusvaurioita ei pääse syntymään. Laita savupiipun päälle suojaus, joka päästää kuitenkin ilman kulkemaan hormin kautta.

Lisätietoja:

Mari Hätinen, tiedottaja, p. 050 424 0067, mari.hatinen@if.fi
Mikko Vaitomaa, korvauspäällikkö, p. 010 514 1184, mikko.vaitomaa@if.fi
Mökin vakuuttaminen

If vakuuttaa kaiken, mikä on elämässä arvokasta: ihmiset, eläimet, kodit, autot ja paljon muuta. Autamme myös yrityksiä turvaamaan toimintansa silloin, kun vahinko sattuu. 6 300 ammattitaitoista työntekijäämme huolehtivat, että 3,6 miljoonaa asiakastamme Pohjoismaissa ja Baltiassa saavat tarvitsemaansa apua ja oikeanlaista turvaa – jos jotain sattuisi tapahtumaan. If kuuluu Sampo-konserniin.

Avainsanat: