• IFPR Finland OY/

Lapsella on oikeus olla utelias – turvallisesti myös verkossa Petran Planeetta on turvallinen ja uteliaisuuteen innostava virtuaaliyhteisö lapsille

Petran Planeetta on suomalaisen Dramaforum Oy:n kustantama eettinen virtuaalimaailma 5-11-vuotiaille lapsille. Osoitteessa www.petranplaneetta.fi on suomenkielinen peliyhteisö ja osoitteessa www.petrasplanet.com englanninkielinen. Kieliversioita tullaan julkaisemaan lisää vuoden 2011 aikana.

Petran Planeetan taustalla on arvojärjestelmä, joka pyrkii antamaan mahdollisimman aidon kuvan maailmasta, korostaa lapsen oikeuksia ja auttaa myös vanhempia tarjoamalla turvallisen ja luotettavan virtuaaliympäristön. Kaikki peliin liittyvät tapahtumat, henkilöt ja toiminnot on ajateltu tämän arvojärjestelmän mukaan. Petran Planeetta ei ota kuitenkaan kantaa poliittisiin tai uskonnollisiin maailmankatsomuksiin.

- Olemme analysoineet olemassa olevia pelejä ja tiedämme, että arvomaailmaltaan ja sisällöltään vastaavaa virtuaalimaailmaa ei toistaiseksi ole markkinoilla. Olemme lähteneet kehittämään vaihtoehtoa, jonka vanhemmat voivat turvallisin mielin hyväksyä ja jossa lapset viihtyvät samalla oppien mielenkiintoisia asioita ympäröivästä maailmastamme, sanoo Eevamaria Halttunen, Petran Planeettaa toteuttavasta Dramaforum Oy:stä.

Kielimuurikaan ei ole ongelma

Petran Planeetan tänään lanseerattavassa vaiheessa on pelattavina neljä eri maata, joissa voi tutustua kyseisen maan ihmisiin ja elämään. Maita ovat Saamenmaa, Sri Lanka, Jordania ja Senegal. Jokaisessa maassa pelaaja kohtaa kunkin maan henkilöitä ja osallistuu arkipäiväisiin askareisiin. - Emme pyri luomaan autenttista kuvausta kyseisistä maista, vaan materiaali on tehty lasta kiinnostavaksi ja lapsenomaiseksi, kertoo tuottajaJere Saarela.

Virtuaalimaailmassa voi pelata minipelejä tai vain viettää aikaa. Yhteisössä olevat muut pelaajat ovat myös näkyvissä ja näiden kanssa voi kommunikoida valmiiksi määritellyillä lauseilla, merkeillä, ilmeillä ja hassuilla liikkeillä. Petran Planeetta mahdollistaa myös tutustumisen toisten maiden lapsiin ilman yhteistä kieltä. Vaikka lapsi viestittäisi pelissä suomeksi, englanninkielistä versiota pelaava lapsi saa tekstin eteensä englanniksi ja toisin päin. Vapaata chat-mahdollisuutta ei ole lasten turvallisen pelikokemuksen takaamiseksi.

Petran Planeetassa pelaaminen on ilmaista. Jos kuitenkin haluaa liittyä Petran Planeetan kuukausijäseneksi ja saada lisää toimintoja, jäsenyys maksaa jäsenyyden pituudesta riippuen viidestä eurosta 2,5 euroon kuukaudessa.

www.petranplaneetta.fi
  |  www.petrasplanet.com  |  www.dramaforum.fi

Viestintäpäällikkö Ilona Kangas, puh. 050 590 7853, ilona.kangas@dramaforum.fi

Dramaforumin toimintaperiaatteena on valmistaa lapsia kiinnostavia elämyksellisiä tuotteita, jotka tukevat niin turvallista lapsuutta, lapsen luontaista halua oppia kuin myös kasvamista monimuotoisessa maailmassamme. Siksi Petran Planeettakin on yhteisö, jossa lapsi voi turvallisesti viettää aikaansa hauskojen ja opettavaistenkin pelien parissa. Petran Planeetta on myös vanhemmalle luotettava kumppani. Se näkyy esimerkiksi siinä, että lapsesta ei kerätä tietoja, kaikki peliin liittyvä viestintä käydään vanhemman kautta ja materiaali on turvallista.