Uralinko-hanke on työllistänyt 376 nuorta

​Nuorisotyöttömyys on noussut yhteiskuntamme kesto-ongelmaksi, mikä tulee näkymään tulevaisuudessa yhä hankalampana työvoiman saatavuutena ja varhaisempana syrjäytymisenä. Viime toukokuussa perheyhtiö GWS ja sen omistama StaffPoint-ryhmä käynnistivät Uralinko-hankkeen vähentääkseen nuorten työttömyyttä. Nyt jo 376 nuorta on työllistynyt.

Uralinko-hanke on nyt puolessa välissä ja sen avulla on työllistynyt jo 376 nuorta. Tämä tarkoittaa miljoonien säästöä yhteiskunnalle. Nuorille se tarkoittaa parempia mahdollisuuksia saada myös tulevaisuudessa työtä ja hyvinvointia. Alkuperäinen Uralingon tavoite on ollut työllistää 500 nuorta hankkeessa ja tämä toteutunee jo ennen aikarajaa eli vuoden vaihdetta.

Uralingon kautta nuori saa mahdollisuuden tutustua oikeisiin töihin ja löytää sitä kautta paremmin itselleen soveltuva ala. – Olen etsinyt jo pitkään sopivia töitä, mutta Uralingon kautta nappasi heti, sanoo 21-vuotias Jon Malmsten. Hän on loppusuoralla atk-alan opinnoissaan, mutta työskentelee nyt taajuusmuuttajien kokoonpanijana Vaconilla Vaasassa. – Tuskin tulen koskaan toimimaan koulutustani vastaavassa ammatissa, koska olen vasta työn kautta ymmärtänyt minkälaista työtä haluan. Toivottavasti saan jatkaa täällä, viidettä viikkoa Uralingon kautta kokopäivätöissä painava Malmsten sanoo.

GWS:n Tallberg perää yrityksiä kouluttamaan nuoria

GWS-yhtiöiden toimitusjohtaja Andreas Tallberg on ollut Uralinko-hankkeen isä. Hän on erittäin tyytyväinen Uralingon saamaan vastaanottoon nuorison parissa, mutta peräänkuuluttaa vielä lisää yritysten sitoutumista nuorison kouluttamiseen. – Nyt pitäisi ottaa uusia osaajia kasvamaan yrityksiin, ettei tarvitse palkata ulkomaisia ammattimiehiä, hän muistuttaa. – Työtä voi oppia myös tekemällä työtä kokeneempien kanssa mm. teollisuudessa, Tallberg jatkaa.

Aktiivisimmin uralinkolaisia on työllistynyt tähän mennessä Oulussa, Helsingissä, Rovaniemellä ja Vaasassa. Työnantajiksi ovat lähteneet hyvin erilaiset yritykset, mutta teollisuuden osuus on selvästi suurin.

– Yrityspuolelta on löytynyt kymmeniä erittäin hyviä ja aitoja yhteistyökumppaneita, kuten Vacon, lisää StaffPointin yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Petri Ahonen.

Uralingon koulutus- ja kummitoiminta ovat tärkeitä palveluita työntekijöille ja -antajille. Jokaisella nuorella työntekijällä on oma kummi, joka pitää tähän yhteyttä ja auttaa eteen tulevissa ongelmissa.

Tämän lisäksi jokainen Uralingossa mukanaoleva pääsee koulutuksiin, joissa nuori perehtyy työelämään ja eri työtehtäviin sekä ansaitsee tarpeelliset passit. Työllistäville yrityksille tämä tarkoittaa helpommin työnteon kulttuurin omaksuvaa työntekijää ja vähemmän perehdyttämistunteja.

StaffPoint Oy, yhteiskuntasuhteista vastaava johtaja Petri Ahonen, puh. 0400 415 721, petri.ahonen@staffpoint.fi

Työllistämishankkeen takana ovat perheyhtiö GWS, sen omistama henkilöstöpalvelualan yritys StaffPoint sekä samaan yritysryhmään kuuluva koulutus- ja valmennusyritys Taitoprofiilit Oy. Uralinko on tarkoitettu kaikille nuorille, jotka tarvitsevat työtä ja työkokemusta. Hanke on avoin kaikille riippumatta siitä, ovatko opinnot päättyneet, onko kyseessä työtön työnhakija tai muutoin työtä hakeva. Uralinko on myös suunnattu yrityksille, jotka tarvitsevat työntekijöitä, ja jotka tuntevat vastuunsa nuorten työllistämisestä ja ohjaamisesta työelämään.