IFS ja Acumatica luovat kansainvälisen, pilvessä toimivan toiminnanohjausjärjestelmien voimanpesän EQT:n omistuksessa

Lontoo, Iso-Britannia ja Bellevue, Washington, Yhdysvallat, 19.6.2019 –

Neljänkymmenen miljardin euron arvosta omaisuutta hallinnoiva, johtava sijoitusyhtiö EQT Partners on ilmoittanut lopullisen sopimuksen allekirjoittamisesta, jolla se ostaa pilvinatiivin yritysohjelmistotalon Acumatican. Yritysosto toteutetaan sijoitusvälineen kautta, jonka omistava yritys omistaa myös IFS AB:n (Industrial and Financial Systems). Acumatican ja IFS:n liittoumaa vahvistetaan vielä siten, että kaupan toteutumisen jälkeen Jonas Persson toimii molempien yritysten hallitusten puheenjohtajana. Kansainvälinen yritysohjelmistotalo IFS ja maailman nopeimmin kasvava pilviperustaisen toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) tarjoaja Acumatica tarjoavat tulevaisuudessa palveluitaan kasvaville aloille, kuten tuotantoon, jakeluun, rakennusalalle, palvelusektorille sekä energia- ja puolustusaloille. Yhteenliittyneiden IFS:n ja Acumatican suoria kilpailijoita ovat mm. SAP, Oracle, Microsoft, Infor ja Sage.

Mickey North Rizza (Program Vice President Enterprise Applications, IDC) arvioi yrityksiä The IDC MarketScape: Worldwide SaaS and Cloud-Enabled Operational ERP Applications 2019 Vendor Assessment -julkaisua varten. Tutkimuksessa molemmat yritykset tunnistettiin suuriksi tekijöiksi, mutta eri syistä. Yhdessä ne täydentävät toisiaan. IFS tukee Acumatican kansainvälistymistä ja laajentumista avainaloille. Acumatica taas vahvistaa IFS:n business intelligence -puolta ja analytiikkaosaamista sekä tuo mukanaan laajan kokemuksensa aidosti pilvinatiivista ja palveluna tarjottavasta ERP-ohjelmistosta.

”Yhteistyö on mahtava uutinen niin molemmille yrityksille, asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme kuin työntekijöillemmekin”, sanoi IFS:n toimitusjohtaja Darren Roos. Hänet nimitetään Acumatican hallitukseen. ”EQT tuo yhteen kaksi yritystä, jotka saavat yhteistyöstä tärkeitä kilpailuetuja kasvaville yritysten pilvisovellusmarkkinoille. IFS ja Acumatica hyötyvät toistensa resursseista, osaamisesta ja strategioista, mutta ne pysyvät silti erillisinä yrityksinä. Molempien liiketoiminnan odotetaan kasvavan nopeasti, mutta samalla vältetään liiketoiminnan keskeytyksiä tai haittaa brändipääomalle. Acumatican pilvinatiivi arkkitehtuuri ja toiminta ovat ensiluokkaista, samoin kuin sitoutuminen yhteistyökumppaneihin ja asiakkaisiin. Liittouman ytimessä näen kaksi liittolaista, jotka kykenevät ottamaan haltuunsa koko markkinan laidasta laitaan. Voimansa yhdistämällä ne voivat valloittaa markkinaosuuden.”

”IFS on ERP-markkinoilla erinomainen yritys. Molemmat uskomme asiakastyytyväisyyteen”, sanoi Acumatican toimitusjohtaja Jon Roskill. ”Emme olisi voineet toivoa parempaa kumppania teknologian, strategian ja yrityskulttuurin puolesta. Sekä IFS että Acumatica vaalivat asiakkaan tyytyväisyyttä ja valinnanvapautta sekä tarjoavat avoimia, yksityisiä ja hybridipilvivaihtoehtoja. Sen lisäksi tarjolla on nykyaikaisia lisenssejä ja laajoja ekosysteemejä itsenäisille ohjelmistoyrityksille (ISV). Acumatican asiakasystävällinen lisensointi ja alan johtava kumppaniohjelma eivät muutu, ja palkittu asiakastukemme vain paranee. Kun Acumatican osaamiseen yhdistetään IFS:n kyvykkyys, Acumatica on hyvissä asemissa lähteä laajentumaan uusille markkina-alueille. Tulevaisuudessa Acumatica tarjoaa aidosti maailmanlaajuista tukea nopeasti kasvaville kansainvälisille asiakkaillemme.”

Yrityskaupan toteutuminen riippuu tavallisten kaupan ehtojen hyväksymisestä, mukaan lukien kilpailuviranomaisten hyväksynnästä. Kaupan odotetaan toteutuvan kolmannen vuosineljänneksen aikana. Yrityskaupan ehtoja ei julkistettu.

Uuden kansainvälisen yhteenliittymän tarkoitus on vastata asiakkaiden kasvaviin tarpeisiin. Sekä IFS että Acumatica ymmärtävät, että yritysten liiketoiminta kansainvälistyy kaiken aikaa riippumatta yrityksen alasta tai koosta. Asiakkaat tarvitsevat resurssiverkoston, jonka avulla he voivat skaalata liiketoimintaansa ja kilpailla markkinoilla. Verkoston pitää tukea liiketoimintaa missä ikinä asiakkaat tai heidän kumppaninsa tai asiakkaansa ovatkaan. Tarpeisiin vastatakseen IFS ja Acumatica hyödyntävät toistensa itsenäisistä ohjelmistoyrityksistä, jälleenmyyjistä ja järjestelmäintegroijista koostuvia yhteisöjä. IFS ja Acumatica hyödyntävät toistensa teknisiä resursseja ja toimintasuunnitelmia sekä ottavat käyttöön toistensa parhaat käytännöt ja tuen, jotta molempia hyödyttävät skaalaedut ja nopean kasvun hyödyt saadaan pian käyttöön. Molemmat yritykset soveltavat parhaillaan tekoälyä ja koneoppimista tuotteisiinsa ja odottavat menestystä sillä alueella.

Tuuli Mikonaho, Marketing Manager, Phone: +358 1021 79300, tuuli.mikonaho@ifsworld.com

Tietoa Acumaticasta

Acumatican pilvipalveluna toimiva ERP-järjestelmä on toiminnanohjausjärjestelmä, jonka avulla yritys menestyy uuden digitaalisen talouden aikakaudella. Acumatican avoin arkkitehtuuri on rakennettu tulevaisuudenkestävälle alustalle, joka mahdollistaa nopeat integraatiot, skaalautuvuuden ja helppokäyttöisyyden. Acumatican ympäri maailmaa toimiva 275 työntekijän tiimi ja 300 kumppanin verkosto tuottavat arvoa yli 5 000 pienelle ja keskisuurelle yritykselle.

Lisätietoja löytyy osoitteesta www.acumatica.com

Tietoa IFS:stä

IFS kehittää ja toimittaa liiketoimintajärjestelmiä maailmanlaajuisesti asiakasyrityksille, jotka toimivat valmistavassa teollisuudessa ja toimitusketjun hallinnassa sekä tarjoavat kunnossapito- ja huoltopalveluita. Henkilöstömme ja ratkaisujemme toimialatuntemus sekä asiakassitoutuneisuutemme on tehnyt meistä johtavan ja suositelluimman toimittajan sektorillamme. 3 500 työntekijäämme tukevat yli 10 000:ta asiakasta ympäri maailmaa paikallisten toimistojemme sekä kasvavan partneriverkostomme kautta. Lisätietoa löytyy osoitteesta IFSworld.com

Seuraa meitä Twitterissä: @ifsworld

Tietoa EQT:stä

EQT on johtava sijoitusyhtiö, jonka 29 eri rahastoon on sijoitettu yhteensä 61 miljardia euroa ja joka hoitaa yhteensä 40 miljardin euron edestä varoja. EQT:n Euroopassa, Aasiassa ja Yhdysvalloissa toimivien portfolioyhtiöiden yhteenlaskettu liikevaihto on yli 19 miljardia euroa ja työntekijämäärä noin 127 000 ihmistä. EQT:n rahastojen sijoitusfilosofiana on auttaa ostettuja yrityksiä kehittymään erinomaisiksi ja vakaiksi yhtiöiksi.

Lisätietoja löytyy osoitteesta www.eqtpartners.com