IKEA Foundation auttaa 130 000:ta aliravittua lasta Somaliassa

UNICEF suunnittelee laajentavansa toimintaansa pelastaakseen lasten henkiä Somaliassa. IKEA Foundation auttaa UNICEFia tarjoamaan hoitoa 130 000 aliravitulle lapselle.

Viime kuukausien aikana tilanne Afrikan sarvessa on pahentunut entisestään, ja 20.7.2011 YK julisti kahdelle Etelä-Somalian alueelle virallisen nälänhädän. IKEA Foundationin mielestä Somalian tilanne vaatii pikaisia toimenpiteitä. Ensimmäiseksi on keskityttävä pelastamaan niin monta henkeä kuin mahdollista. Nyt on kiire; jokaisella minuutilla on väliä. On yleisesti tiedossa, että kiireellisin tehtävä on tarjota ruokaa aliravitsemuksen takia hengenvaarassa oleville lapsille. Pystyäkseen auttamaan näitä lapsia ja heidän perheitään UNICEF suunnittelee yli kaksinkertaistavansa kapasiteettinsa.

”Olemme erittäin kiitollisia IKEA Foundationilta saamastamme avokätisestä tuesta, joka auttaa parantamaan monien lasten ja perheiden elämää nälänhädästä kärsivillä alueilla”, sanoo Leila Pakkala, UNICEFin varainkeruun ja yhteistyösuhteiden johtaja.

Viime kuussa UNICEF toimitti täydennysravintoa 65 000 lapselle kuivuudesta kärsineillä alueilla. IKEA Foundationin lahjoitus auttaa UNICEFia tukemaan jo olemassa olevia aliravitsemuksen hoitoon perustettuja klinikoita ja tarjoamaan hoitoa 130 000:lle pikaisesti apua tarvitsevalle lapselle.

Yksittäisiä IKEA-yksiköitä on kehotettu olemaan lahjoittamatta rahaa tai tuotteita Afrikan sarveen, sillä IKEA Foundation vastaa IKEA-konsernin hyväntekeväisyystyöstä kansainvälisellä tasolla. Yksittäiset IKEA-maat vastaavat hätäavun tarjoamisesta omien rajojensa sisällä sekä paikallisissa yhteisöissä. Kaikki yksiköt voivat kuitenkin omalta osaltaan tukea yhteistyöorganisaatioitamme tiedottamalla asiakkaille ja työntekijöille UNICEFin varainkeruuprojektista Afrikan sarvessa. Myös nettiin voi lisätä linkin UNICEFin lahjoitussivulle.

IKEA Foundationin tarjoama hätäapu perustuu yhteistyökumppaneidemme tarveharkintaan ja on suunnattu kehitysmaihin. Autamme siellä, missä yhteistyökumppaneidemme kanssa näemme olevan pikaista avuntarvetta, ja tarjoamme tukeamme myöhemmässä jälleenrakennusvaiheessa.

Tuuli Lemström
Sustainability Manager, IKEA Suomi
puh.: 09-3482 9522

IKEA Foundation
IKEA Foundationin tavoitteena on parantaa kehitysmaiden lasten ja nuorten mahdollisuuksia elämässä tukemalla kokonaisvaltaisia, pitkäkestoisia projekteja, joiden tavoitteena on saada aikaan huomattava ja pysyvä muutos. IKEA Foundation toimii yhdessä vahvojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnassa sovelletaan innovatiivisia lähestymistapoja, joiden avulla pyritään saamaan aikaan tuntuvia muutoksia neljällä tärkeällä osa-alueella lasten elämässä. Tällä hetkellä IKEA Foundation tukee hankkeita, joista on apua yhteensä noin sadalle miljoonalle lapselle. Lisätietoa osoitteessa www.ikeafoundation.org.