• Ikea Oy/

IKEA Foundation auttaa Haitin lapsia lahjoittamalla 300 000 euroa haitilaisille kouluille

Haitin tuhoisasta maanjäristyksestä on kulunut kaksi vuotta. IKEA Foundation pyrkii Pelastakaa Lapset -järjestölle tekemänsä lahjoituksen avulla turvaamaan haitilaislasten mahdollisuuden käydä koulua ja saada kunnollista opetusta. Yhteistyökumppaniensa UNICEFin ja Pelastakaa Lapset -järjestön kautta IKEA Foundation on lahjoittanut alueelle jo noin 800 000 euron arvosta rahaa ja tavaraa.

IKEA Foundationin tavoitteena on parantaa kehitysmaiden lasten elämänlaatua ja auttaa luomaan heille parempaa tulevaisuutta. Tämän tavoitteen mukaisesti IKEA Foundation on tehnyt Pelastakaa Lapset järjestölle 300 000 euron lahjoituksen, jonka avulla tuetaan haitilaislasten luku- ja kirjoitustaidon parantamiseen tähtäävää hanketta.

Haitiin 12.1.2010 iskenyt maanjäristys tuhosi tai vahingoitti pahoin 90 %:a Port-au-Princen ja Leoganen kouluista ja yli 60 %:a eteläisen ja läntisen departementin kouluista. Jo ennen maanjäristystä alueen lasten mahdollisuudet saada kunnollista opetusta olivat heikot. Monissa luokissa oli yli 60 oppilasta, ja ainoastaan puolet 6–12-vuotiaista lapsista kävi koulua.

IKEA Foundationin Pelastakaa Lapset -järjestölle tekemän lahjoituksen ansiosta Haitissa voidaan käynnistää useita hankkeita, joiden tavoitteena on lasten luku- ja kirjoitustaidon parantaminen. Hankkeen myötä kouluihin lahjoitetaan opiskelutarvikkeita ja opetuksen apuvälineitä. Lapset saavat myös perustarvikkeita kuten kirjoja ja kyniä – joita heillä ei monin paikoin ollut edes ennen maanjäristystä.

"Tavoitteemme Haitissa on ollut auttaa lapsia toipumaan järistyksestä", kertoo IKEA Foundationin toimitusjohtaja Per Heggenes. "Olemme kuitenkin halunneet tukea myös heidän luku- ja kirjoitustaitonsa kehittymistä tukemalla uusia koulunkäyntiohjelmia."

Nyt tekemänsä lahjoituksen lisäksi IKEA Foundation on tukenut haitilaisia jo vuonna 2010, jolloin se pian maanjäristyksen jälkeen teki UNICEFille 500 000 euron arvoisen tavaralahjoituksen. Lahjoitus sisälsi pääasiassa huopia ja pyyhkeitä perheille, jotka olivat joutuneet jättämään kotinsa ja elivät hätämajoituksessa.

Yhteistyössä on voimaa

Pelastakaa Lapset -järjestö tekee tiivistä yhteistyötä koulujen, vanhempainyhdistysten ja Haitin opetusministeriön kanssa parantaakseen lasten mahdollisuuksia koulunkäyntiin ja kunnolliseen opetukseen.

Hankkeella on kunnianhimoiset tavoitteet tälle vuodelle. Tavoitteena on kouluttaa 120 opettajaa, 20 rehtoria ja 10 koulutarkastajaa, ja osaavan kouluhenkilökunnan myötä jopa 4000 lasta pääsee hyötymään laadukkaammasta opetuksesta. Hankkeessa kiinnitetään huomiota myös vanhempien osallistumisen tärkeyteen. Tavoitteena on saada 200 vanhempaa liittymään vanhempainyhdistyksiin ja levittämään tietoa koulutuksen tärkeydestä omissa yhteisöissään.

Yhteistyökumppaneiden, kuten Pelastakaa Lapset -järjestön ja UNICEFin, tuki on hankkeiden onnistumisessa äärimmäisen tärkeää. Yhteistyökumppaneiden pitkän kokemuksen ja laajojen verkostojen avulla voidaan saada huippuasiantuntijoita mukaan hankkeisiin, käyttää innovatiivisia lähestymistapoja, tarjota hädänalaisille apua ja tukea, vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon ja saada riittävän suuri osa yhteisöstä ymmärtämään lasten aseman tärkeys.

Jälleenrakentamisen pitkä tie

Haitilaisperheet rakentavat elämäänsä pikkuhiljaa uudelleen maanjäristyksen aiheuttamien surujen ja mullistuksen jälkeen. Toipuminen ja jälleenrakentaminen vievät vuosia. Lasten koulunkäyntimahdollisuuksien parantaminen on IKEA Foundationin tapa auttaa yhteisöä. IKEA Foundation tuki haitilaisia tavaralahjoituksin välittömästi maanjäristyksen jälkeen, ja nyt tehdyn lahjoituksen myötä se pyrkii takaamaan lapsille ja koko yhteisölle paremman elämän myös pitkälle tulevaisuuteen.

IKEA Foundation
Jonathan Spampinato, Head of Communications
Tel: (+31) 61 175 6336
jonathan.spampinato@IkeaFoundation.org

IKEA Foundation
IKEA Foundationin tavoitteena on parantaa kehitysmaiden lasten ja nuorten mahdollisuuksia elämässä tukemalla kokonaisvaltaisia, pitkäkestoisia projekteja, joiden tavoitteena on saada aikaan huomattava ja pysyvä muutos. IKEA Foundation toimii yhdessä vahvojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnassa sovelletaan innovatiivisia lähestymistapoja, joiden avulla pyritään saamaan aikaan tuntuvia muutoksia neljällä tärkeällä osa-alueella lasten elämässä. Tällä hetkellä IKEA Foundation tukee hankkeita, joista on apua yhteensä noin sadalle miljoonalle lapselle. Lisätietoa osoitteessa www.ikeafoundation.org.