IKEA Foundation lahjoitti 82 miljoonaa euroa lasten hyväksi 28 maassa

IKEA Foundation lahjoitti vuoden 2012 aikana 82 miljoonaa euroa köyhien lasten ja heidän perheidensä auttamiseen 28 kehitysmaassa. Summa on 26 % suurempi kuin edellisvuonna.

Vuoden aikana IKEA Foundation teki lahjoituksia 20 eri taholle, joista kuusi oli uusia yhteistyökumppaneita. IKEA Foundation on UNICEFin, YK:n pakolaisjärjestö UNCHR:n, YK:n kehitysohjelma UNDP:n, Pelastakaa Lapset -järjestön ja Fight for Peace International -järjestön suurin kansainvälinen yrityslahjoittaja. Tässä muutamia poimintoja vuoden 2012 vuosikatsauksesta:

• 10 vuotta kestänyt yhteistyö UNICEFin kanssa on auttanut jo 74 miljoonaa lasta Intiassa.
  • IKEA-tavarataloissa järjestetty pehmolelukampanja tuotti 9,3 miljoonaa euroa, jotka lahjoitettiin UNICEFilla ja Pelastakaa Lapset -järjestölle lasten koulunkäyntiä edistäviin hankkeisiin.
  • Aloitettiin eräiden yhdysvaltalaisten ja brittiläisten voittoa tavoittelemattomien järjestöjen työn tukeminen kehitysmaissa.
  • Perustettiin IWitness-ohjelma, joka vie IKEA-työntekijöitä tutustumaan yhteisöihin, joita on autettu IKEA-pehmolelukampanjan lahjoitusten turvin.

Vuonna 2012 tekemiensä lahjoitusten perusteella IKEA Foundation sijoittui maailman suurimpien lahjoittajien joukkoon useissa perinteikkäissä listauksissa ja vertailuissa. Tässä joitain esimerkkejä:

• Yhdysvaltalaisen Foundation Center -keskuksen tekemässä listauksessa maailman suurimmista yrityslahjoittajista IKEA Foundation sijoittui 7. sijalle.
  • Hyväntekeväisyyslahjoituksia tutkivan Research Centre for Charitable Giving and Philanthropy -keskuksen tutkimuksessa IKEA Foundation sijoittui viiden suurimman perheyritystaustaisen hyväntekeväisyyssäätiön joukkoon Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Italiassa (taulukko 1).
  • Brittiläisen City A.M. -lehden tekemässä listauksessa maailman suurimmista hyväntekeväisyyslahjoittajista IKEA Foundation sijoittui 14. sijalle.

"Meillä oli onni kyetä lahjoittamaan viime vuonna 82 miljoonaa euroa kehitysmaiden köyhien lasten ja heidän perheidensä auttamiseen. Tärkeää ei kuitenkaan ole se, kuinka paljon lahjoitamme, vaan se, miten teemme lahjoitukset", kertoo IKEA Foundationin toimitusjohtaja Per Heggenes. "Tekemällä pitkäjänteistä yhteistyötä oikeiden tahojen kanssa voimme saada aikaan pysyvän muutoksen ja parantaa 100 miljoonan lapsen elämänlaatua vuoteen 2015 mennessä."

Laura Saksala
PR Manager, IKEA Oy
s-posti laura.saksala@ikea.com

IKEA Foundation
IKEA Foundationin tavoitteena on parantaa kehitysmaiden lasten ja nuorten mahdollisuuksia elämässä tukemalla kokonaisvaltaisia, pitkäkestoisia projekteja, joiden tavoitteena on saada aikaan huomattava ja pysyvä muutos. IKEA Foundation toimii yhdessä vahvojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnassa sovelletaan innovatiivisia lähestymistapoja, joiden avulla pyritään saamaan aikaan tuntuvia muutoksia neljällä tärkeällä osa-alueella lasten elämässä. Tällä hetkellä IKEA Foundation tukee hankkeita, joista on apua yhteensä noin sadalle miljoonalle lapselle. Lisätietoa osoitteessa www.ikeafoundation.org.