IKEA Japani

IKEA-konserni seuraa tiiviisti Japanin tilannetta maanjäristyksen, tsunamin ja ydinvoimalaonnettomuuksien jälkeen ja on ryhtynyt tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin.

IKEA Japani lähettää Sendain alueelle päivittäin toimituksia, jotka sisältävät peittoja, valaisimia ja elintarvikkeita. Tsuhuraman ja Koben IKEA-tavarataloissa, jotka ovat voineet jatkaa toimintaansa normaalisti, on järjestetty asiakkaille mahdollisuus tukea avustustyötä lahjoituksin. Lisäksi tiettyjen tuotteiden hintaa tullaan alentamaan 50 %:lla, jotta asiakkaat voivat halutessaan lahjoittaa kyseisiä tuotteita tuhoalueille.

Tokion alueella sijaitsevat IKEA-tavaratalot pysyvät suljettuina kunnes tilanne on vakiintunut. IKEA on tarjonnut kaikille Tokion alueella oleville työntekijöilleen ja näiden perheille mahdollisuutta siirtyä tilapäisesti Kansaihin. IKEA järjestää ja maksaa sekä kuljetuksen että tilapäisen majoituksen. Niin halutessaan työntekijät perheineen voivat siirtyä myös muualle Japaniin; myös näissä tapauksissa IKEA huolehtii kustannuksista.

IKEA Japanin johtoryhmän vahvuutta on tilapäisesti supistettu ja johtoryhmä on siirretty Kansaihin, jossa se toimii Koben IKEA-tavaratalon yhteydessä. Päätös on tehty johtoryhmän toiminnan turvaamiseksi ja sen varmistamiseksi, että kommunikointi työntekijöiden, viranomaisten ja muiden tahojen kanssa on mahdollista kaikkina aikoina.

IKEA-konserni miettii parhaillaan, miten tuhoalueiden ihmisille voisi parhaalla mahdollisella tavalla tarjota lisää pitkän tähtäimen tukea.
IKEA-konsernin globaalien riskinhallintakäytäntöjen mukaisesti kaikki Japanissa komennuksella olevat IKEA-työntekijät on tilapäisesti siirretty Hong Kongiin, jossa he jatkavat työskentelyä normaalisti.