• Ikea Oy/

IKEA-konserni julkistaa uuden kestävän kehityksen strategiansa: People & Planet Positive

Uusi strategia tähtää IKEA-konsernin riippumattomuuteen energiantuotannosta ja auttaa miljoonia ihmisiä elämään kestävämmin.

IKEA-konserni julkisti tänään uuden kestävän kehityksen strategiansa, joka on nimeltään People & Planet Positive. Kunnianhimoinen strategia on kiinteä osa IKEA-konsernin pitkän aikavälin kasvusuunnitelmaa, ja sen perusta on yrityksen pitkään jatkuneessa työssä kestävän kehityksen hyväksi. Tavoitteet ja toimenpiteet on tarkoitus toteuttaa vuoteen 2020 mennessä.

People & Planet Positive -strategia keskittyy kolmeen ydinalueeseen:

• IKEA-konserni innostaa ja auttaa miljoonia ihmisiä elämään kestävämmin tarjoamalla tuotteita, jotka auttavat asiakkaita vähentämään energian- ja vedenkäyttöään sekä syntyvän jätteen määrää. Esimerkkejä tästä ovat siirtyminen ainoastaan led-lamppujen myyntiin (led-lamput kestävät jopa 20 vuotta ja vähentävät energiankulutusta 85 %), markkinoiden energiatehokkaimpien kodinkoneiden tarjoaminen edullisimpaan hintaan ja sellaisten edullisten, toimivien ja helppokäyttöisten ratkaisujen tarjoaminen, jotka auttavat lajittelemaan jätteet tai vähentämään vedenkulutusta tai syntyvän jätteen määrää.
  • IKEA-konsernista tulee riippumaton energiantuotannon ja luonnonvarojen suhteen. Tavoitteena on tuottaa yhtä paljon energiaa kuin IKEA-tavaratalot ja -rakennukset kuluttavat ja sijoittaa 1,5 miljardia euroa aurinko- ja tuulivoimahankkeisiin. Lisäksi IKEA-konsernin toimintojen energiatehokkuutta parannetaan vähintään 20 %, ja tavarantoimittajia kannustetaan samaan. IKEA-mallistoa kehitetään jatkuvasti, ja tuotteista tehdään kestävän kehityksen periaatteet paremmin täyttäviä varmistamalla, että kaikki päämateriaalit, pakkausmateriaalit mukaan luettuna, ovat uusiutuvia, kierrätettäviä tai kierrätettyjä.
  • IKEA-konserni ottaa johtavan aseman paremman elämän luomisessa ihmisille ja yhteisöille. Se tarkoittaa muun muassa hyvien työpaikkojen kehittämisen tukemista koko tuotantoketjussa ja tavarantoimittajien kannustamista IKEA-konsernin arvojen aitoon jakamiseen pelkän vaatimusten noudattamisen sijaan. Toimenpiteet ulottuvat myös välitöntä tuotantoketjua laajemmalle ja auttavat tukemaan ihmisoikeuksia.

”Haluamme luoda paremman arjen meille tavallisille ihmisille. Parempaan arkeen kuuluu myös kestävämpi elämä. Olemme tehneet töitä tavoitteen eteen jo vuosia ja ehtineet saavuttaa paljon. Nyt olemme valmiita ottamaan seuraavan suuren askeleen. People & Planet Positive -strategian avulla voimme muuttaa liiketoimintaamme ja vaikuttaa asioihin myönteisesti”, IKEA-konsernin toimitusjohtaja Mikael Ohlsson kertoo.

Yksi 2000-luvun suurimmista haasteista on tasapainoilu ilmastonmuutoksen ja hupenevien luonnonvarojen ja hyvän elämänlaadun välillä. People & Planet Positive -strategia auttaa IKEA-konsernia tekemään oman pienen mutta merkittävän osansa haasteeseen vastaamisessa. Sen lisäksi, että strategia kiinnittää huomiota ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointiin, se painottaa raaka-aineiden tehokasta hyödyntämistä ja jätemateriaalien hyötykäyttöä. IKEA-konsernin toiminnoissa käytetään ainoastaan uusiutuvaa energiaa, ja tuotantoketjun perustan muodostavat kemikaalien turvallinen käyttö sekä metsien, vesistöjen ja viljelysten vastuullinen hoito.

”Mielestämme kestävä elämä ei tule olla vain harvojen saatavilla olevaa luksusta. Jokaisella on oltava varaa siihen. Tavarataloissamme käy vuosittain yli 770 miljoonaa ihmistä, ja olemme innoissamme voidessamme auttaa asiakkaitamme toteuttamaan sisustusunelmansa hyvännäköisillä tuotteilla, jotka auttavat säästämään vettä ja energiaa ja vähentämään syntyvän jätteen määrää. Veden- ja energiansäästö merkitsee heille myös rahansäästöä. People & Planet Positive -strategian ansiosta voimme myös kantaa enemmän vastuuta tuotantoketjussamme esimerkiksi siirtymällä käyttämään rakennuksissamme ainoastaan uusiutuvaa energiaa ja tukemalla lasten oikeuksia”, IKEA-konsernin kestävän kehityksen päällikkö Steve Howard toteaa.

Lisätietoa IKEA-konsernin kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta, mukaan luettuna IKEA-konsernin kestävän kehityksen raportit ja People & Planet Positive -strategia kokonaisuudessaan, on luettavissa osoitteessa http://www.ikea.com/ms/fi_FI/about_ikea/people_and_planet/find-out-more.html

People & Planet Positive -video on katsottavissa osoitteessa www.youtube.com/IKEA

Lisätietoja antaa:

Email: IKEA.pr@IKEA.com

Notes to editors:

Muutamia esimerkkejä IKEA-konsernin kestävän kehityksen toiminnasta:

• IKEA-konserni on investoinut ja investoi seuraavien kolmen vuoden aikana jopa 1,5 miljardia euroa uusiutuviin energianlähteisiin, etupäässä aurinko- ja tuulivoimaan (2009–2015). IKEA-tavarataloihin ja ‑rakennuksiin eri puolilla maailmaa on asennettu yli 342 000 aurinkopaneelia, ja IKEA-konserni on sitoutunut 126 tuulivoimalan ylläpitoon viidessä maassa.
  • IKEA-konsernin tavoite on, että kaiken sen käyttämän puutavaran alkuperä on jäljitettävissä IKEA-konsernin metsänhoitovaatimusten mukaisesti. Jos näin ei ole, IKEA-konserni ryhtyy välittömästi toimiin selvittääkseen asian. IKEA on myös yksi aktiivisimmista FSC-sertifioidun puun käyttäjistä; tällaisen puun tarjonta on kuitenkin vielä suhteellisen rajallista.
  • Kestävän kehityksen mukaisesti tuotetun puuvillan osuus IKEA-tuotteissa käytettävästä puuvillasta on tällä hetkellä noin 25 %. Yhteistyökumppanien, kuten WWF:n, kanssa IKEA-konserni on auttanut noin 100 000:a puuvillantuottajaa puolittamaan veden ja kemiallisten torjunta-aineiden käytön sekä vähentämään kemiallisten lannoitteiden käyttöä kolmanneksella. Sen lisäksi että tällainen puuvilla on kestävämmän kehityksen periaatteiden mukaisesti tuotettua, se vähentää puuvillanviljelyn kustannuksia ja kasvattaa viljelijöiden tuloja.
  • Sen jälkeen, kun IKEA-konsernin tavarantoimittajille suunnattu IWAY-toimintaohjeisto otettiin käyttöön vuonna 2000, tavarantoimittajat ovat tehneet yli 165 000 parannusta työntekijöidensä työympäristöön ja työoloihin. Viime vuonna tavarantoimittajien tehtaille tehtiin yli 1000 IWAY-tarkastuskäyntiä, joista yli 700 oli yllätyskäyntejä.
  • IKEA on kotien led-valaistuksen markkinajohtaja Euroopassa – ja auttaa siis miljoonia ihmisiä säästämään led-lampuilla 85 % energiaa verrattuna hehkulamppujen käyttöön.
  • IKEA-konserni on kiinnittänyt huomiota myös kemikaalien käyttöön. Se on muun muassa luopunut vapaaehtoisesti PVC-muovin käytöstä kaikissa tuotteissaan johtoja lukuun ottamatta vuonna 1991, formaldehydiä sisältävien maalien ja lakkojen käytöstä kaikissa tuotteissa vuonna 1993 ja lyijyn käytöstä peileissä vuonna 2009.
  • IKEA-konserni ja IKEA Foundation ovat vuodesta 2003 alkaen järjestäneet joka talvi pehmolelukampanjan. Kampanja on tuottanut yhteensä jo 47,5 miljoonaa euroa, ja sen avulla on tuettu yli 8 miljoonan lapsen koulunkäyntiä.
  • Muutamia esimerkkejä IKEA Foundationin viime vuosina tekemistä hyväntekeväisyyslahjoituksista: 45 miljoonan euron lahjoitus YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:lle, 30 miljoonan euron lahjoitus YK:n kehitysohjelma UNDP:lle, yli 11 miljoonan euron lahjoitus Clinton Health Access Initiative -järjestölle (CHAI). Vuodesta 2003 alkaen järjestetty pehmolelukampanja on tuottanut yhteensä jo 47,5 miljoonaa euroa, ja sen avulla on tuettu yli 8 miljoonan lapsen koulunkäyntiä. IKEA Foundationin tavoitteena on parantaa lasten mahdollisuuksia elämässä tukemalla kokonaisvaltaisia, pitkäkestoisia projekteja, joiden tavoitteena on saada aikaan huomattava ja pysyvä muutos ja auttaa lapsia vaikuttamaan itse omaan tulevaisuuteensa. IKEA Foundation toimii yhdessä vahvojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Toiminnassa sovelletaan innovatiivisia lähestymistapoja, joiden avulla pyritään saamaan aikaan tuntuvia muutoksia neljällä tärkeällä osa-alueella lasten elämässä. Tällä hetkellä IKEA Foundation tukee projekteja, joista on apua yhteensä noin sadalle miljoonalle lapselle.

About IKEA Group
The IKEA vision is to create a better everyday life for the many people. Our business idea supports this vision by offering a wide range of well-designed, functional home furnishing products at prices so low that as many people as possible will be able to afford them. There are currently 298 IKEA Group stores in 26 countries. IKEA was founded in Sweden in 1943. The IKEA Group employs 131000 co-workers and had 655 million visitors during FY11. For more information, please visit www.IKEA.com