IKEA Suomen tyytyväinen henkilöstö tuotti hyvän tuloksen

IKEA Suomen kasvu jatkuu voimakkaana. Viisi IKEA-tavarataloa toivat yhtiölle päättyneellä tilikaudella sekä runsaasti lisää kävijöitä että kasvattivat liikevaihtoa. IKEA Suomi onkin yksi koko konsernin menestyneimmistä IKEA-maista, jossa myös henkilöstö on erittäin tyytyväistä.

IKEA Suomen elokuun 31. päivänä päättynyt tilikausi ylitti vuodelle asetetut tavoitteet. Sekä liikevaihto että vierailumäärät kasvoivat reilusti edellisestä tilivuodesta ja Kuopion uusi IKEA-tavaratalo avattiin onnistuneesti toukokuussa.

”Päättynyt vuosi on ollut IKEA Suomelle erinomainen. Onnistuimme saavuttamaan kaikki asetetut taloudelliset tavoitteet ja avasimme menestyksekkäästi uuden tavaratalon Kuopioon”, kertoo IKEA Suomen maajohtaja André Schmidtgall.

IKEA Suomen myynti jatkoi vahvaa kasvua Suomen ankarasti kilpailuilla huonekalumarkkinoilla. Vuoden 2012 liikevaihto kasvoi edellisvuoteen verrattuna 16 prosenttia, ollen vuonna 2012 kaikkiaan 293 163 000 euroa. Liikevaihdon kasvutavoite ylitettiin seitsemällä prosentilla.

Kaupan kasvun lisäksi myös ovi kävi ahkeraan. Kävijöiden määrä liikkeissä kasvoi edellisvuodesta 11 prosenttia, nousten nyt 7,2 miljoonaan kävijään vuoden aikana. Kansainvälisesti IKEA veti puoleensa 40 maassa kaikkiaan 776 miljoonaa kävijää, mikä vastaa 1400 kävijää minuutissa.

Great place to work!

Edellisvuoteen verrattuna IKEA Suomen työntekijöiden määrä kasvoi lähes 15 prosenttia, ja syyskuun alussa 2012 IKEA työllisti Suomessa 1352 henkilöä uusi Kuopion tavaratalo mukaan lukien. Työpaikkaa IKEA Suomessa arvostetaan suuresti, sillä IKEA Suomi voitti jo toista kertaa peräkkäin Great place to work -kilpailun isojen yritysten luokassa.

”Olemme erittäin tyytyväisiä tästä saavutuksesta. Uskon, että henkilöstön tyytyväisyys näkyy myös tuloksessamme, ja palkitsemmekin tavoitteiden saavuttamisesta kaikki työntekijämme samansuuruisella bonuksella”, kertoo André Schmidtgall.

Vastuullista menestystä

Ympäristöasiat ovat niin IKEA Suomelle kuin koko konsernille tärkeitä. Yritysvastuu ja ympäristöasiat merkitsevät IKEA-konsernille konkreettisia toimenpiteitä, joihin kuuluvat esimerkiksi energia-asiat monella tavalla. Viime tilikauden aikana IKEA Suomen tekemien uudistusten ja muutosten ansiosta tavaratalojen energiasäästöt olivat Suomessa 14 prosenttia.

”Energiansäästömme vastaa sitä määrää mitä yksistään Espoon tavaratalon vuotuinen energiankulutus on. Olemme tuomassa myös tuotteisiimme jatkuvasti lisää ympäristöystävällisiä ratkaisuja. Esimerkiksi valaistuksessa siirrytään vauhdilla led-tekniikkaan, joka pienentää kotitalouksien energian kulutusta huimasti”, André Schmidtgall kertoo.

Yhteydenotot:
Laura Saksala, PR Manager, IKEA Suomi, puh. 050 377 6669, laura.saksala@ikea.com

Ingvar Kampradin 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 40 maassa toimii yhteensä 338 IKEA-tavarataloa, joista 298 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa vieraili 776 miljoonaa kävijää, ja IKEA työllistää maailmanlaajuisesti 154 000 työntekijää.  Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011 ja 2012 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -listauksessa. www.IKEA.fi