IKEA tähtää energiaomavaraisuuteen

Jo toinen IKEA-tavaratalo Suomessa siirtyy maalämpöön.

IKEA-tavaratalo Raisiossa on tammikuun aikana alkanut lämmetä maalämmöllä. Muutos on osa IKEAn kestävän kehityksen strategiaa, jolla pyritään mm. luonnonvarojen käytön vähentämiseen ja yhä suurempaan energiaomavaraisuuteen.

– Energiaomavaraisuudella tarkoitetaan IKEA-konsernin tasolla sitä, että tuotamme yhtä paljon uusiutuvaa energiaa kuin kulutamme. Monissa IKEA-maissa tämä tarkoittaa mm. tuulivoiman ja aurinkopaneelien rakentamista tavaratalojen yhteyteen. Suomessa olemme keskittyneet energiatehokkuuden parantamiseen ja maalämpöratkaisuihin, IKEA Suomen maajohtaja André Schmidtgall kertoo.

IKEAn viime viikolla julkaiseman kestävän kehityksen vuosiraportin mukaan IKEA-konserni on päättänyt investoida 1,5 miljardia euroa uusiutuvaan energiaan vuoteen 2015 mennessä. Jo nyt IKEAn tuottaman uusiutuvan energian määrä vastaa yli kolmannesta sen kiinteistöissään kuluttamasta energiasta ja tavoitteena on, että vuoteen 2020 mennessä IKEA-konserni tuottaa yhtä paljon energiaa kuin kuluttaa.

Tampereella vuonna 2010 avattu IKEA-tavaratalo rakennettiin jo alun perin maalämpöä käyttäväksi. Tampereen IKEA on muutenkin kunnostautunut ympäristöystävällisyydessä, sillä se on noteerattu koko konsernin toiseksi energiatehokkaimmaksi tavarataloksi maailmassa.

IKEA-tavaratalojen energiatehokkuutta kehitetään monilla eri tavoilla. Valaistukseen liittyvät asiat, ilmanvaihto sekä lämmityksen ja jäähdytyksen tehokas yhteistoiminta ovat näistä tärkeimpiä.

– Sähkönkulutuksen osalta IKEA-tavaratalot kuluttavat Suomessa noin puolet siitä, mitä kaupan alan kiinteistöt keskimäärin ja lämmönkulutuksemme on vain kuudesosa keskikulutuksesta, sanoo IKEA Suomen kiinteistöjen kehittämisestä vastaava Mika Junkala.

IKEA-tavarataloissa tarvittavasta sähköstä noin puolet menee valaistukseen, joten siihen liittyvillä ratkaisuilla voidaan sähkön kulutusta vähentää merkittävästi. IKEA-tavarataloissa on toteutettu mm. järjestelmiä, joilla valaistus sammuu, kun ikkunoista tulee riittävästi päivänvaloa sisälle.

IKEA on linjannut, että jokaisen uuden IKEA-tavaratalon tulisi olla energiatehokkaampi kuin yksikään vanhoista. Tämä asettaa vaativan lähtökohdan tulevalle Lappeenrannan IKEAlle.

– Jos meidän Tampereen tavaratalomme on nyt maailman toiseksi energiatehokkain IKEA, niin voihan olla, että Lappeenrannan tavaratalosta tulee sitten se kaikkein energiatehokkain, Junkala maalailee.

IKEAn kestävän kehityksen strategia ”People & Planet Positive” tähtää energian ja luonnonvarojen kestävän käytön lisäksi IKEAn asiakkaiden kestävän kulutuksen edistämiseen sekä elinolojen parantamiseen kaikissa IKEAn toimintamaissa. Tärkeitä kehityskohteita ovat mm. raaka-aineiden hankintakriteerit sekä tavarantoimittajille määritellyt ehdot. IKEA pyrkii myös jatkuvasti parantamaan tuotteidensa kierrätysastetta ja pienentämään niiden energiankulutusta.

www.IKEA.fi

IKEA Suomen maajohtaja André Schmidtgall, andre.schmidtgall@ikea.com

Kiinteistöpäällikkö, Mika Junkala, p. 040 539 8701 tai mika.junkala@ikea.com

PR-päällikkö, Laura Saksala, p. 050 377 6669 tai laura.saksala@ikea.com

IKEA-visio on luoda parempi arki meille tavallisille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 298 tavarataloa 26 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. IKEA-konsernilla on 139 000 työntekijää. Toimintavuonna 2012 konsernin tavarataloissa oli 690 miljoonaa kävijää. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011, 2012 ja 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place To Work -listauksessa.
www.IKEA.fi