IKEA tekee kuvaston oikeista kodeista

IKEA julkaisee tänä keväänä Suomen ensimmäisen yhteisöllisen kuvaston, joka esittelee suomalaisten koteja. OIKEA KOTI -kuvasto esittelee, miten Suomessa eletään ja sisustetaan.

OIKEA KOTI -kuvaston kokoaminen tapahtuu Facebookissa. Kuka vain voi osallistua tekemään kuvastoa lähettämällä valokuvia omista IKEA-ratkaisuistaan kodin eri tiloissa tai äänestämällä suosikkejaan muiden lähettämistä kuvista.

Kuvaston tekoon osallistuu myös viisi suosittua sisustus- ja lifestyle-blogia, joiden kirjoittajat ovat mukana valitsemassa jatkoon pääseviä koteja. Lopulliseen kuvastoon pääsevät kodit valitaan yleisöäänestyksen perusteella.

Näkisin mielelläni enemmän luovuutta ja rohkeutta suomalaisten sisustamisessa. Sisustus saisi olla oman näköinen eikä naapurin näköinen. Ei ole väliä, mikä on yleinen käytäntö, vaan tärkeintä on, miltä tuote omassa käytössä tuntuu. Kannattaa olla luova ja ennakkoluuloton ja kokeilla yllättäviäkin ratkaisuja”, toteaa tuomaristoon kuuluva, Kotipalapeli-blogia pitävä Rilla.

Suomalaiskotien asiantuntija IKEA on suomalaiskotien asiantuntija, joka seuraa säännöllisesti, miten sen tuotteita käytetään ihmisten arjessa. Se haluaa tarjoaa uusia vaihtoehtoja sisustaa kotia. Suomalaisten kotien tavaroista keskimäärin noin 14 prosenttia on IKEA-tuotteita (TNS Gallup 2012).

IKEA on jo vuosia tutkinut asumista ympäri maailmaa kuluttajatutkimusten ja kotikäyntien avulla. Näin voimme palvella ihmisiä paremmin maakohtaisten tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Esimerkiksi kaikissa maissa ruokailutilat eivät ole keittiössä, kun taas Suomessa on keskimäärin isoja keittiöitä ja samassa tilassa myös ruokaillaan. Kylpyhuoneiden varustukseen kuuluu Suomessa usein pyykkikone, joka puolestaan muualla maailmassa on usein esimerkiksi keittiössä”, kertoo IKEAn markkinointiviestintäpäällikkö Mia Boström.

OIKEA KOTI -kuvasto kootaan IKEA Suomi Facebook -sivulla osoitteessa www.facebook.com/ikeasuomi. Valmis kuvasto julkaistaan siellä digitaalisena toukokuussa 2013. Tempauksessa voittajat saavat kuvansa Suomen ensimmäiseen yhteisölliseen kodinsisustuskuvastoon sekä harvinaiset paperikappaleet kuvastosta.

IKEA OIKEA KOTI -kuvaston kokoamisessa mukana olevat blogit:

Mia Boström, Marketing Communications Manager, IKEA Oy, puh. (040) 535 4750, mia.bostrom@ikea.com Laura Saksala, PR Manager, IKEA Oy, puh. (050) 377 6669, laura.saksala@ikea.com

www.IKEA.fi
www.facebook.com/ikeasuomi

IKEA-visio on luoda parempi arki meille tavallisille ihmisille. Visionsa ja liikeideansa mukaisesti IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja, nerokkaita kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. IKEA-konsernilla on tällä hetkellä 298 tavarataloa 26 maassa. IKEA perustettiin Ruotsissa vuonna 1943. IKEA-konsernilla on 139 000 työntekijää. Toimintavuonna 2012 konsernin tavarataloissa oli 690 miljoonaa kävijää. Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011, 2012 ja 2013 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place To Work -listauksessa.
www.IKEA.fi