IKEA-tutkimus paljastaa suomalaisten sisustusinspiraation

69% suomalaisista lukee IKEA-katalogia ja noin puolet uskoo, että IKEA-kuvastolla on merkitystä suomalaisessa asumisessa. TNS Gallupin heinäkuussa toteuttamassa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten asumista ja IKEA-kuvaston vaikutusta suomalaiseen sisustamiseen.

Suomalaiset kertovat ammentavansa sisustusinspiraationsa suurimmaksi osaksi sisustusalan TV-ohjelmista(34%) ja sisustuslehdistä (33%). Sisustusliikkeistä innoitusta etsii 26 prosenttia. IKEA-kuvasto puolestaan inspiroi 19 prosenttia tutkimuksen vastaajista. Juuri ilmestyneen uuden IKEA-kuvaston pääroolissa ovat tekstiilit, joten tutkimuksessa kysyttiin myös tekstiilien roolia: noin puolet vastaajista kertoi käyttävänsä tekstiilejä aktiivisesti sisustuselementtinä. Viidesosa vastaajista taas hyödyntäisi tekstiilejä enemmänkin – jos osaisi.

Tutkimuksen asumista koskevassa osiossa selvisi, että perheiden yhteinen aika vietetään edelleen olohuoneessa, joka oli selkeästi kodin suosituin huone (60%). Illallista nautitaan nykyään yhdessä harvoin, sen sijaan tv:n ääreen keräännytään aika ajoin. Joka kolmas vastaajista kertoi, että heidän perheensä kokoontuu illalliselle yhdessä vain muutaman kerran kuussa tai tätä harvemmin. Positiivista kyllä, hieman yli kolmasosa vastaajista syö illallista yhdessä joka päivä, vajaa kolmasosa muutaman kerran viikossa. Yllättäen television katselu on kuitenkin koko perheen yhteistä puuhaa. 74 prosenttia perheistä katselee tv-ohjelmiaolohuoneessa yhdessä vähintään silloin tällöin.

"Nykyperheen haasteena on löytää yhteistä aikaa lasten harrastusten ja vanhempien työkiireiden keskelle",kommentoi tutkimustuloksia IKEA Suomen markkinointijohtaja Sirpa Korpela. "Kun yhteistä aikaa lopulta löytyy, se halutaan viettää laadukkaasti. Olohuoneen tulee palvella koko perheen tarpeita. Keittiöissä taas yleistyvät isot ruokapöydät, jonka äärelle mahtuu eurooppalaiseen tapaan koko perhe ja ystävät istumaan iltaa yhdessä".

Suomalaiset kodit vaikuttavat tutkimuksen mukaan edelleen olevan naisten valtakuntaa. Kysymyksessä "mikäli kodin huoneille pitäisi määritellä omistajat", nainen hallitsee useimmissa huoneissa: keittiössä (67%), kylpyhuoneessa (64%), makuuhuoneessa (56%) sekä jopa eteisessä (39%). Isän valtakuntaa ovat taas olohuone (51%) sekä työhuone (55%). Tässä osiossa sukupolvierot korostuivat kaikkein selkeimmin: nuoremmilla esimerkiksi keittiö kuuluu myös miehille, kun iäkkäämmät vastaajat kokivat sen lähes yksinomaan naisten omaisuudeksi.

IKEA-kuvastolla positiivinen vaikutus suomalaisten sisustukseen

Lähes kolme neljäsosaa (69%) suomalaisista ilmoittaa lukevansa IKEA-kuvastoa. Aikuisikäiseen väestöön suhteutettuna luku vastaa hieman yli 2,5 miljoonaa henkilöä. Postiluukusta kuvasto kolahtaa 60 prosentille, online-version lataa 17 prosenttia ja tavaratalosta kuvaston noutaa noin 17 prosenttia kuvaston lukijoista. Perheissä kuvaston nappaa käsiinsä ensimmäisenä yleensä äiti (51%).

Lähes puolet suomalaisista kokee, että IKEA-kuvastolla on merkitystä suomalaiskotien sisustamisessa (48%). 41 prosentin mielestä IKEA-kuvasto on muuttanut suomalaiskotien sisustusta selkeästi parempaan suuntaan. 29 prosenttia vastaajista myös myöntää, että kuvasto on suoraan vaikuttanut heidän omaan sisustamiseensa positiivisesti.

IKEA on luonnollinen osa oikeaa kotia

Vastaajia pyydettiin arvioimaan asteikolla 0-100 prosenttia, minkä verran heidän kotinsa sisustuksesta on IKEA-tuotteita. Jokaisen suomalaisen kodin tavaroista keskimäärin noin 14% on IKEA-tuotteita. Naiset arvioivat osuuden hieman korkeammaksi (17%) kuin miehet (11%). Nuorilla, 18-34-vuotiailla, vastaajilla IKEA-tavaroita löytyi kodista eniten (22%). Myös paikkakuntakohtaisia eroja oli paljon – kun IKEA-tavaroita on uusmaalaisten kodeissa yli 20%, oli vastaava prosentti Itä-Suomessa 6%. Tämä selittyy myös IKEAtavaratalojen sijainneilla.

"Ei ole olemassa puhdasta IKEA-kotia, vaan jokaisen kodin sisustus muodostuu uudesta ja vanhasta, peritystä ja käytetystä. Tämän vuoden kuvastossa olemmekin panostaneet tähän näkökulmaan erityisesti. Tarkkasilmäiset huomaavat, että kuvaston kuvista löytyy aitoja sisustuksia, jossa osa on IKEA-tuotteita, osa taas jotain muuta", markkinointijohtaja Sirpa Korpela jatkaa.

Tutkimuksessa tutkittiin myös katukuvasta tuttujen sinisten IKEA-kassien jatkokäyttöä. Kassit todistetusti jatkavat elämäänsä ostosten jälkeenkin. Yli puolet käyttää kassia tavaroiden säilytykseen (52%), pyykkikassina (30%), reissukassina (26%), sanomalehtien keräykseen (24%), pullokassina (20%), kauppakassina (16%) ja polttopuiden kanniskeluun (14%). Yllättäen vain 14 prosenttia vastaajista muistaa ottaa kassin mukaan uusille IKEA-ostoksille.

Kansalliseen tutkimukseen vastasi 1073 suomalaista.

Uusi IKEA-kuvasto on jo ilmestynyt!

Vuoden 2013 IKEA-kuvasto ilmestyy Suomessa painettuna versiona 24.8. ja digitaalisena 14.8. Tarjolla on satoja sivuja inspiroivia sisustusideoita, jotka esitellään kuvaston uudenlaisen rakenteen ja innostavan mobiilisovelluksen kautta. Joka syksy ilmestyvä, 27 kielellä julkaistava kuvasto on 211 miljoonan kappaleen painosmäärällään IKEA-konsernin suurin markkinointityökalu. Suomessa kuvasto jaetaan 1,5 miljoonaan kotitalouteen alkaen 20.8.2012. IKEA-tavarataloista kuvastoa saa 24.8.2012 alkaen. Digikuvasto puolestaan julkaistaan 14.8. ja sitä pääsee lukemaan samana päivänä avautuvien IKEA Suomen Facebook-sivujen kautta. ( www.facebook.com/ikeasuomi).

Lisätietoja ja kuvia uutuustuotteista: www.ikeakuvasto.fi
IKEA Suomi Facebookissa: www.facebook.com/ikeasuomi

IKEA Oy,
Laura Saksala, PR Manager