Kestävä kehitys yhä tärkeämpää IKEA-konsernille

Kestävä kehitys yhä tärkeämpää IKEA-konsernille.

Tänään julkaistu IKEA-konsernin Kestävän kehityksen raportti 2011 kertoo IKEA-konsernin maailmanlaajuisesta sosiaalisesta ja ympäristövastuutyöstä toimintavuonna 2011*. Työn tulokset on raportissa suhteutettu tavoitteisiin suorituskyvyn avainmittareiden avulla.

"IKEA-visio – paremman arjen luominen meille tavallisille ihmisille – vaikuttaa siihen, miten kehitämme mallistoamme ja johdamme liiketoimintaamme. Syvällä Smoolannin maaperässä olevat juuremme muistuttavat meitä resurssien tehokkaan hyödyntämisen merkityksestä, ja samaa ajattelutapaa sovellamme myös kestävään kehitykseen. Haluamme auttaa asiakkaitamme elämään kotonaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti siten, että se on helppoa, edullista ja mahdollista kaikille. Samaan aikaan pyrimme vaikuttamaan ympäröivään yhteiskuntaan entistä myönteisemmin", kertoo IKEA-konsernin toimitusjohtaja Mikael Ohlsson.

"Ymmärrämme yhä paremmin sen, että meillä on kiire toimia kestävän kehityksen mukaisesti, ja pyrimme tekemään koko ajan enemmän. Teemme kovasti töitä käyttääksemme uusiutuvia energianlähteitä, suojellaksemme luonnonvaroja ja vähentääksemme jätteen määrää. Edistymme hyvää vauhtia", toteaa Steve Howard, IKEA-konsernin kestävän kehityksen päällikkö.

IKEA-konserni on huomioinut kestävän kehityksen toiminnassaan jo pitkään ja keskittynyt hyödyntämään resurssit mahdollisimman tehokkaasti, toimimaan eettisesti ja olemaan kaikin puolin hyvä yrityskansalainen. IKEA on perustajajäsen sekä Forest Stewardship Council neuvostossa että Better Cotton Initiative -säätiössä ja on harjoittanut menestyksekästä yhteistyötä UNICEFin, Pelastakaa Lapset -järjestön ja WWF:n kanssa jo yli vuosikymmenen ajan. IKEA-konsernin tavarantoimittajilleen asettama IWAY-toimintaohjeisto otettiin käyttöön vuonna 2000, ja tähän mennessä on kirjattu yli 165 000 sosiaaliseen ja ympäristövastuuseen liittyvää parannusta, jotka vaikuttavat ihmisiin ja ympäristöön ympäri maailman. Kestävä kehitys on osa IKEA-kulttuuria ja -arvoja ja kuuluu olennaisesti kaikkeen IKEA-liiketoimintaan.

Poimintoja toimintavuoden 2011 Kestävän kehityksen raportista:

•IKEA-konserni teki mittavia investointeja uusiutuvaan energiaan, erityisesti aurinko- ja tuulivoimaan. Näin IKEA on taas hieman lähempänä tavoitettaan käyttää ainoastaan uusiutuvista lähteistä peräisin olevaa energiaa. Nyt yli puolet IKEA-rakennusten käyttämästä energiasta on peräisin uusiutuvista lähteistä.
•IKEA-tavaratalojen energiatehokkuus parani 4 %, mikä oli pitkälti tavarataloihin tehtyjen parannusten ansiota. Tämän ansiosta IKEA-konserni säästi toimintavuonna 2011 6,2 miljoonaa euroa ja todisti, että kestävän kehityksen huomioiminen voi hyödyttää myös liiketoimintaa. Myös asiakkaiden mahdollisuuksia säästää energiaa helpotettiin. Toimintavuoden aikana IKEA myi 168 000 energiatehokasta induktiokeittotasoa, mikä on lähes puolet kaikista vuoden aikana myydyistä IKEA-keittotasoista.
•Kestävän kehityksen mukaisesti tuotetun puuvillan osuus IKEA-tuotteissa kasvoi merkittävästi – 50 000 tonniin, mikä vastaa 23,8 % kaikesta IKEA-tuotteissa käytetystä puuvillasta. Yhteistyössä WWF:n ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa IKEA kouluttaa puuvillanviljelijöitä Intiassa, Pakistanissa, Kiinassa ja Turkissa käyttämään kestävän kehityksen mukaisempia viljelymenetelmiä. Nyt jo yli 100 000 viljelijää hyödyntää tekniikoita, joiden ansiosta kemiallisia lannoitteita ja torjunta-aineita sekä vettä tarvitaan huomattavasti vähemmän. Tämä auttaa myös vähentämään kustannuksia ja sitä kautta kasvattaa viljelijöiden tuloja.
•IKEA Foundationin tekemien lahjoitusten kokonaismäärä kasvoi 65 miljoonaan euroon. Parhaillaan käynnissä olevat hankkeet, joiden toteuttamisesta vastaavat esimerkiksi UNICEF ja Pelastakaa Lapset -järjestö, tarjoavat apua noin 100 miljoonalle lapselle.

"The IKEA approach to sustainability – How we manage sustainability in our business" on Kestävän kehityksen raporttia täydentävä kuvaus IKEA-konsernin toiminnasta kestävän kehityksen suhteen. Tekstit kokonaisuudessaan ovat saatavilla englanninkielisinä osoitteesta www.IKEA.com/ms/fi_FI/about_ikea/facts_and_figures/facts_figures.html
*IKEA-konsernin toimintavuosi 2011 oli 1.9.2010– 31.8.2011.

Lisätiedot:

Laura Saksala
PR Manager, IKEA Oy
laura.saksala ( at ) ikea.com

Ingvar Kampradin 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 40 maassa toimii yhteensä 338 IKEA-tavarataloa, joista 298 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa vieraili 776 miljoonaa kävijää, ja IKEA työllistää maailmanlaajuisesti 154 000 työntekijää.  Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011 ja 2012 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -listauksessa. www.IKEA.fi