Kirkkaita värejä, näyttäviä kuvioita

Uudessa EIVOR-tekstiilimallistossa perinteiset kuviointitavat yhdistyvät nykyhetkeen ja -kulttuuriin humoristisella tavalla.

Esittelyssä EIVOR LEVA

Tarina kuvioiden takana

"Toisinaan käytän tekstejä kuvioissakin, ja toisinaan pyrin kuosien avulla kuvittamaan mielessäni olevan tarinan. Mielestäni EIVOR LEVA kuvaa hyvin paljon omaa elämääni; siinä näkyvät muistoni sekä ihmiset ja paikat joista pidän."

Ihmiset, lyhtypylväät, bussit, kasvit, skootterit ja rakennukset ovat asioita, joita Kajsa näkee päivittäin Tukholman Södermalmilla, jossa hän asuu ja työskentelee. "Minusta on mukavaa istua ja katsella ulos; nähdä pikkulinnut ja meri, joka kesäisin on täynnä purjeveneitä ja kajakkeja ja talvisin hiihtäjiä ja luistelijoita", Kajsa kertoo. Ruotsin kielen sana "leva" tarkoittaa elämistä, ja siitä muistuttavat kuvion päivittäiseen arkeen kuuluvat hahmot. "Mietin, mitä ihmiset tekevät aivan tavallisena päivänä", Kajsa kertoo. Erityisesti hän pitää kuvasta, jossa ihmiset jonottavat bussiin. "Mielestäni se on näky, joka kuuluu jokapäiväiseen elämään."

Piirtäessään luonnoksia kotonaan tai vanhassa tallissa sijaitsevassa studiossaan Kajsa arvostaa hidasta ja rauhallista luomisprosessia. "Mielestäni käsin piirtäminen on tärkeä tunnusmerkki kaikissa suunnittelemissani kuvioissa", hän sanoo. "Minusta on hienoa istua ja maalata kuvio kankaalle luonnollisessa koossaan." Kajsa toivoo, että ihmiset näkevät valmiissa tekstiileissä käsityön jäljen. Toistoa hänen töissään ei esiinny. EIVOR LEVA -tekstiilit kiinnittänvt huomion olematta kuitenkaan yliampuvia tai itseään toistavia. "Leikittelin hahmojen mittakaavalla saadakseni kuvioon vauhtia ja liikettä", hän kertoo. "Ei liian sekavaa, muttei jähmeääkään." Kajsasta on vaikeaa sanoa milloin kuvio on valmis. "Sitä ei tiedä koskaan", hän sanoo. "Se on ongelmallista."

Pussilakanan suunnitteleminen muistutti Kajsan mielestä maton suunnittelua. "Kangas on täytettävä hyvin – niin, että kuosista tulee tasapainoinen", hän kertoo. Yleensä kun Kajsa saanut jonkin kuvion tai projektin valmiiksi, hän siirtyy mielellään eteenpäin ja keskittyy uusiin haasteisiin. Hänestä tuntui kuitenkin erilaiselta, kun hän näki EIVOR LEVA -kuosin valmiina."Se oli iloinen jälleennäkeminen", hän kertoo. "Tuli olo, että tuotteita olisi kiva saada omaankin kotiin."

Kajsa on suunnitellut elokuussa julkaistuun EIVOR-mallistoon pussilakanasetin, tyynyn ja verhot. Tämä oli ensimmäinen kerta vuoden 1998 jälkeen, kun hän ja IKEA tekivät yhteistyötä. "Minusta IKEA teki hyvin valitessaan minut, koska tämä oli minulle unelmaprojekti ja tuntui todella läheiseltä", Kajsa sanoo. Kajsa on valmistunut Ruotsin Boråsissa sijaitsevasta Textilhögskolanista. Hän on myös yksi HAPPYsthlm-suunnitteluyrityksen kolmesta perustajasta.

IKEA-konserni
IKEA-konsernin tavarataloja on 28 maassa kaiken kaikkiaan 280. Tavaratalot tarjoavat kaiken kodinsisustamiseen tarvittavan saman katon alta.Viime vuonna IKEA-tavarataloissa kävi 660 miljoonaa asiakasta. Konserni työllistää 127 000 työntekijää. Uutta IKEA-kuvastoa 2010 painettiinyhteensä 195 miljoonaa kappaletta 35 eri versiona 29 kielellä. Suomessa on neljä IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa ja Tampereella.Seuraava IKEA-tavaratalo avataan Kuopioon kesällä 2012. IKEA Oy valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work –listauksessa.

Avainsanat: