Kuopion IKEA-tavaratalon avajaisia vietettiin 16 000 kävijän voimin

Itä-Suomen ensimmäinen IKEA-tavaratalo avattiin torstaina 24. toukokuuta Kuopioon. Keskiviikkona 23. toukokuuta vietettiin IKEA FAMILY -jäsenten ennakkoavajaisia. Avajaispäivinä tavarataloon tutustui yhteensä 16 000 kävijää. Tavaratalo työllistää noin 200 työntekijää.

Torstaina 24. toukokuuta avattiin Kuopioon Suomen viides ja samalla ensimmäinen uuden konseptin mukainen IKEA-tavaratalo.

-Tämä on ensimmäinen IKEA Suomessa, jonka kiinteään yhteyteen tulee myöhemmin kauppakeskus. Suomesta ei löydy vastaavaa kauppakeskuskokonaisuutta muualta. Odotamme synergioita, jotka kasvattavat asiakasvirtoja ja saavat asiakkaat useammin ostoksille, kertoo tavaratalon johtaja Anna Valkjärvi.

Kuopion tavarataloon odotetaan asiakkaita laajalta alueelta Itä-Suomesta. Alueen kuluttajapotentiaalista on jo pitkään kertonut muun muassa se, että IKEA FAMILY -asiakasohjelmaan kuuluu kymmeniätuhansia itäsuomalaisia. Kahden avajaispäivän aikana tavarataloon kävi tutustumassa yhteensä 16 000 kävijää. Lihapullia meni avajaispäivien kuluessa 20795 kappaletta ja hot dogeja 2019 kappaletta.

-Uusi tavaratalo vastaa olemassa olevaan kysyntään alueella. Itäsuomalaiset voivat nyt tehdä ostokset entistä helpommin, Valkjärvi toteaa.

Kuopion IKEA-tavaratalo tuo sisustustuotteiden ja -ideoiden lisäksi alueelle uusia työpaikkoja. Tavaratalo työllistää yhteensä noin 200 koko- ja osa-aikaista henkilöä.

Energiatehokas tavaratalo

Kooltaan 33 600 neliömetrin tavaratalon rakentamisen lähtökohtana on ollut A-energialuokkaan yltävä energiatehokkuus. Tavaratalo on eristetty energiapaneeleilla, jotka vähentävät rakennuksen lämmitys- ja jäähdytystarvetta sekä hiilidioksidipäästöjä.

Tavaratalossa käytetään pelkästään uusiutuvaa energiaa. Valaistuksen liikeohjauksella säästetään jopa 80 prosenttia ison varaston valaistuksen sähkönkulutuksesta. Myös energiatehokkailla ilmanvaihtoratkaisuilla pystytään säästämään kymmeniä prosentteja energiankulutuksessa.

Kuopion IKEA-tavaratalo:
•Pinta-ala noin 33 600 neliömetriä. Kauppakeskuksen liikkeille on tilaa noin 48 000 neliömetriä
•9 500 tuotteen valikoima
•200 työntekijää
•500 asiakaspaikkaa ravintolassa
•Tavaratalo-kauppakeskuskokonaisuuden valmistuttua 3 000 autopaikkaa
•12 kassaa, 16 pikakassaa
•Aukioloajat: ma–pe: 10.00–21.00, la: 9.00–18.00, su: 12.00–18.00 (paitsi juhlapyhinä)

IKEA Kuopion tavaratalojohtaja Anna Valkjärvi
anna.valkjarvi (at ) ikea.com

Ingvar Kampradin 1943 perustama IKEA tarjoaa laajan valikoiman hyvin suunniteltuja kodinsisustustuotteita niin edulliseen hintaan, että mahdollisimman monella on varaa niihin. Yrityksen tavoitteena on tarjota parempi arki meille tavallisille ihmisille. Tällä hetkellä 40 maassa toimii yhteensä 338 IKEA-tavarataloa, joista 298 on IKEA-konsernin omistuksessa. Viime vuonna IKEA-tavarataloissa vieraili 776 miljoonaa kävijää, ja IKEA työllistää maailmanlaajuisesti 154 000 työntekijää.  Suomessa on viisi IKEA-tavarataloa: Espoossa, Vantaalla, Raisiossa, Tampereella ja Kuopiossa. IKEA Oy on valittu vuosina 2011 ja 2012 Suomen parhaaksi työpaikaksi Great Place to Work -listauksessa. www.IKEA.fi