Pehmolelukampanja 2010 alkaa IKEA-tavarataloissa

IKEA Social Initiative lahjoittaa jokaista IKEA-tavarataloissa 1.11.–23.12. myytävää pehmolelua ja lastenkirjaa kohden yhden euron UNICEFin ja Pelastakaa Lapset -järjestön projekteihin, joiden tavoitteena on taata kunnollinen koulutus kaikille maailman lapsille.

Vuodesta 2003 järjestetty Pehmolelukampanjaon tuottanut yhteensä 23,8 miljoonaa euroa, ja rahoilla on voitu auttaanoin kahdeksaa miljoonaa lasta eri puolilla maailmaa. Tämän vuoden keräystavoiteon 10 miljoonaa euroa.

Joulun alla toteutettavan Pehmolelukampanjan turvin UNICEF ja Pelastakaa Lapset-järjestö voivat laajentaa nykyisiä ja aloittaa uusia projekteja kaikkiaan 22 maassa.Kampanja alkoi vuonna 2003, ja sen tuotoilla on rahoitettu projekteja noin 40:ssä Itä-Euroopan, Aasian ja Afrikan maassa.

IKEA Social Initiative uskoo, että jokaisella lapsella on oikeus kunnon koulutukseen.Syystä tai toisesta 72 miljoonaa lasta ei kuitenkaan pääse siitä osalliseksi. UNICEFin jaPelastakaa Lapset -järjestön projektien tavoitteena on parantaa huono-osaisimpien lastenkoulunkäyntimahdollisuuksia. Lasten kouluttaminen on yksi parhaista keinoista vaikuttaamyönteisesti myös tulevien sukupolvien elämään. Pehmolelukampanjan avullakerätyillä rahoilla on muun muassa järjestetty kouluihin vedenjakelu ja käymälöitä, parannettuvähemmistöryhmiin kuuluvien lasten koulutusmahdollisuuksia, hankittu koulutarvikkeitaja koulutettu opettajia käyttämään lapsiystävällisempiä opetusmenetelmiä.

Kampanja ajoittuu YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen solmimisen vuosipäivän tienoille.Marraskuussa 21 vuotta täyttävä sopimus on vaikuttanut tapaan suhtautua ja kohdellalapsia kaikkialla maailmassa. 16.–23.12. Pehmolelukampanja laajenee koskemaankaikkia Lasten IKEA -osaston tuotteita sekä IKEA-ravintoloissa myytävää lasten lihapulla-ateriaa.

”Yli 300 IKEA-tavaratalon ja miljoonien asiakkaiden voimin voimme vaikuttaa lastenelämään merkittävällä ja pitkäkestoisella tavalla. Tänä vuonna toivomme pehmolelujen,muiden lastentuotteiden sekä lastenaterioiden avulla saavamme kasaan ennätysmäiset10 miljoonaa euroa. Samalla levitämme sanaa koulutuksen tärkeydestä. Näin voimmeauttaa miljoonia lapsia”, kertoo Marianne Barner, IKEA Social Initiativen johtaja.

IKEA Social Initiativen kumppanuus UNICEFin ja Pelastakaa Lapset -järjestön kanssaauttaa osaltaan YK:n Vuosituhattavoitteiden saavuttamisessa. Kaiken perustana on se,että niin tytöillä kuin pojillakin on mahdollisuus saada kunnollista opetusta lapsiystävällisessäkoulussa. Lapsia kouluttamalla yhteisöihin voidaan levittää tietoa, jonka avullavoidaan torjua sairauksia ja päästä eroon nälästä ja köyhyydestä.”Kuluneiden kymmenen vuoden aikana IKEA Social Initiative on ollut ensiluokkainenyhteistyökumppani varmistamassa, että lapset voivat elää terveen ja turvallisen lapsuuden,saavat kunnollisen koulutuksen ja ovat turvassa hyväksikäytöltä”, kertoo UNICEFinvarainkeruun ja yhteistyösuhteiden johtaja Leila Pakkala. ”Sen lisäksi, että IKEASocial Initiative tukee UNICEFin projekteja merkittävällä summalla, se on todellinenlasten oikeuksien puolestapuhuja, joka jakaa näkemyksemme lasten oikeuksien tärkeydestä.Pehmolelukampanja on siitä loistava esimerkki. IKEA-asiakkaiden ansiosta miljoonatlapset ovat saaneet kunnollisen koulutuksen, ja kampanjan myötä tieto lastenkoulutuksen tärkeydestä leviää ympäri maailman.”

”Jotta yhteiskunnassa voitaisiin saada aikaan suuria ja pysyviä muutoksia, tarvitaan erisektoreiden välistä yhteistyötä. Pelastakaa Lapset -järjestön ja IKEA Social Initiativenkumppanuus on kestänyt jo yli vuosikymmenen, ja olemme ylpeitä ja etuoikeutettujasaadessamme tehdä yhteistyötä niin omistautuneen tahon kanssa kuin IKEA Social Initiative.Yhdessä puolustamme lasten oikeuksia terveeseen ja turvalliseen lapsuuteensekä laadukkaaseen koulutukseen”, sanoo Elisabeth Dahlin Ruotsin Pelastakaa Lapset-järjestöstä.

Lisätietoa IKEA-Pehmolelukampanjasta antavat seuraavat tahot:
IKEA OY
Mona Keskitalo, PR
Mona.keskitalo (at) ikea.com
Riikka Mällinen, Myynti
Riikka.mallinen (at) ikea.com

Pelastakaa Lapset
Pääsihteeri Hanna Markkula-Kivisilta
Hanna.markkulakivisilta (at) pelastakaalapset.fi

UNICEF
Nina Vähäpassi
Puh: +358-50 505 6467