Steve Howard: IKEA tahtoo tarjota kestävää kehitystä massoille

IKEA-konsernin kestävän kehityksen strategiassa (People & Planet Positive) keskitytään siihen, miten myydä yhä enemmän tuotteita yhä useammille kuluttajille kaikkialla maailmassa ja kuitenkin kuluttaa selvästi nykyistä vähemmän luonnonvaroja ja varmistaa ihmisoikeuksien toteutuminen koko toimitusketjussa.

Suomessa vierailevan IKEA-konsernin kestävän kehityksen johtajan Steve Howardin päämääränä on kestävän kehityksen tuominen mahdollisimman monen kuluttajan ulottuville.

Kestävä kehitys ei saisi olla jotakin luksusta – kaikilla pitäisi olla siihen varaa. Todelliseen vaikuttavuuteen ja tekoihin päästään vasta sitten, kun tehdään globaalia ison mittakaavan tuotantoa kestävästi, edullisella hinnalla, Howard sanoo.

IKEA-konsernin maailmanlaajuisen kestävän kehityksen strategian mukaisesti konserni pyrkii vähentämään luonnonvarojen käyttöään merkittävästi ja tekemään niiden käytöstä entistä kestävämpää. Strategiassa on kolme pääaluetta.

• inspiroi ja auttaa asiakkaitaan elämään kestävämmin kotona.
  • pyrkii saavuttamaan omavaraisuuden energiantuotannon suhteen ja riippumattomuuden raaka-aineiden saatavuudesta.
  • toimii monin tavoin tuottaakseen parempia elinoloja ihmisille ja niille yhteisöille, joissa IKEA toimii.

Käytännössä tämä tarkoittaa aivan uusia ratkaisuja IKEA-tuotteisiin. Tuotteita on entistä helpompi kierrättää, niissä käytetään yhä enemmän uusiutuvia materiaaleja ja kierrätysmateriaalia.

Hyvällä suunnittelulla voidaan merkittävästi vähentää raaka-aineiden käyttöä, esimerkiksi tekemällä tuotteista kevytrakenteisempia. Hyvä esimerkki laadukkaasta, pitkäikäisestä ja uusiutuvasta materiaalista on bambu, jota käytämme yhä enemmän, kertoo IKEA Suomen kestävän kehityksen vastaava Outi Karjalainen.

IKEA on sitoutunut kasvattamaan FSC-sertifioidun ja kierrätetyn puun osuutta huonekaluissaan 50 prosenttiin vuoteen 2017 mennessä. Kaikki IKEA-tuotteissa käytetty puuvilla tulee olemaan ns. Better Cotton -ohjelman mukaisesti tuotettua vuoden 2015 loppuun mennessä. Yksi konkreettinen iso muutos on myös IKEAn siirtyminen kokonaan energiaa säästäviin LED-valaisimiin tuotevalikoimassaan vuoteen 2016 mennessä.

Koko IKEA-konsepti ja siihen kuuluvat flat pack -tuotepakkaukset ovat jo 1950-luvulta saakka olleet liiketoiminnan ja kestävän kehityksen lähtökohta. Pieneen tilaan mahtuvat ja helposti pakattavat tuotteet vähentävät kuljetuksista syntyviä päästöjä aina tehtaalta kotiin asti.
IKEA-konsernin kestävän kehityksen strategiassa keskitytään myös edistämään asiakkaiden kestävää asumista, vähentämään luonnonvarojen ja energian käyttöä sekä lisäämään hyvinvointia kaikissa maissa, joissa IKEA toimii. Strategia ilmenee erittäin konkreettisina tavoitteina: IKEA mm. tähtää energiaomavaraisuuteen vuoteen 2020 mennessä.

IKEA kasvaa myös tulevaisuudessa, mutta meidän on pystyttävä tekemään se kestävästi. Maailmaan tulee 15 seuraavan vuoden aikana kolme miljardia aktiivista kuluttajaa lisää ja he kaikki ansaitsevat tarvitsemansa ja unelmoimansa kodin edullisesti. Meidän pitää varmistaa, että kestävä kehitys on sisäänrakennettu kaikkeen toimintaamme, koska jo nyt ihmiskunta käyttää luonnonvaroja puolentoista maapallon edestä. Näihin mahdollisuuksiin ja haasteisiin me IKEAssa keskitymme, Howard lupaa.

Liitteessä 10 esimerkkituotetta jotka ilmentävät IKEA-konsernin kestävän kehityksen strategiaa ja sen tavoitteita.

IKEA-konsernin kestävän kehityksen strategian tärkeimpiä tavoitteita

• Vuoden 2015 loppuun mennessä energiaa kuluttavat IKEA-tuotteet ovat keskimäärin vähintään 50 % energiatehokkaampia kuin vastaavat tuotteet vuonna 2008.
• Koko IKEA-valaisinmallisto siirtyy energiaa säästäviin led-valaisimiin vuonna 2016, ja led-valaisimet ovat hintatasoltaan markkinoiden edullisimpia.
• Kaikki IKEAn käyttämä palmuöljy tulee todennetusti kestävistä lähteistä tai korvataan muilla raaka-aineilla vuoteen 2020 mennessä. Tällä hetkellä palmuöljyä käytetään esimerkiksi kynttilöissä ja elintarvikkeissa.
• Kaikki IKEAn tuotteissa käytetty puuvilla tuotetaan Better Cotton -ohjelman mukaisesti tai korvataan muilla materiaaleilla vuoteen 2015 mennessä.
• Vuoden 2015 loppuun mennessä kaikki IKEA-kodinsisustustuotteet (mukaan lukien pakkaukset) on tehty joko uusiutuvista, kierrätettävistä tai kierrätetyistä materiaaleista.
• 90 % koko IKEA-konsernin myynnin arvosta tulee ympäristöystävällisemmiksi luokitelluista IKEA-tuotteista vuoden 2015 loppuun mennessä.
• Vuoteen 2017 mennessä puolet IKEA konsernin käyttämästä puumateriaalista tulee ensisijaisiksi määritellyistä lähteistä, mikä tarkoittaa että puu on joko kierrätettyä tai FSC-sertifioitua. 100 % käytetystä puumateriaalista täyttää IKEA-konsernin metsänhoitovaatimukset, jotka kieltävät mm. laittomat metsähakkuut luonnonsuojelualueilla ja sademetsissä.
• Vuoden 2015 loppuun mennessä vähintään 90 % kaikesta IKEA-tavaratalojen tuottamasta jätteestä kierrätetään. Suomen tavarataloissa syntyvän jätteen kierrätysaste on nyt jo noin 95 %.
• IKEAn tuottamia hiilidioksidipäästöjä vähennetään kokonaisuudessaan 50 % vuoden 2015 loppuun mennessä.
• Kuljetuksiin liittyviä hiilidioksidipäästöjä vähennetään 20 % vuoden 2016 loppuun mennessä.
• Kaikki IKEA-tavarantoimittajat ovat sitoutuneet IKEA-konsernin kestävän kehityksen IWAY-toimintamalliin.
• IKEA-konserni tuottaa itse uusiutuvaa energiaa omaa kulutustaan vastaavan määrän vuoden 2020 loppuun mennessä. Suomessa IKEA keskittyy energiatehokkuuden parantamiseen ja maalämpöratkaisuihin.
• IKEA Suomen tavoitteena on käyttää tavarataloissa 100-prosenttisesti uusiutuvaa energiaa vuoteen 2020 mennessä.
• Kuopion ja Tampereen IKEA-tavaratalot käyttävät jo nyt yksinomaan uusiutuvaa energiaa. IKEA Tampere ja IKEA Raisio käyttävät lämmitykseen maalämpöä.

Laura Saksala, PR Manager IKEA Oy puh. (050) 377 6669 laura.saksala@ikea.com
Outi Karjalainen, kestävän kehityksen vastaava, IKEA Oy, puh. (040) 413 4700, outi.karjalainen@ikea.com

Valokuvat: https://www.dropbox.com/sh/v4tfsl4d7tcfr7n/Fe3G4JY3Uo

www.IKEA.fi