Jaguar ja Land Rover Geneven autonäyttelyssä

LAND ROVER SIIRTYY HYBRIDIAIKAAN

Land Roverilla on uuden Range Rover Evoquen ja erikoismallien myötä kaikkien aikojen monipuolisin mallisto. Jaguar puolestaan juhlii E-typen 50-vuotissyntymäpäivää, esittelee uuden XKR-S mallin ja paljastaa lähitulevaisuuden suunnitelmiaan.

Land Roverin monipuolisella osastolla keskipisteenä on Range Rover Evoque, joka on näytteillä sekä coupéna että viisiovisena. Ensimmäisenä lehdistöpäivänä paljastetaan uuden Evoquen hinnat sekä monipuolinen varustevalikoima. Tavallisten varustetasojen sijaan Range Rover Evoqueen voi valita yhden kolmesta muotoiluteemasta, jotka ovat tasapainoinen ”Pure”, ylellinen ”Prestige” ja urheilullinen ”Dynamic”. Sen lisäksi ostaja voi räätälöidä sisustusvaihtoehtojen ja varustepakettien avulla oman yksilöllisen autonsa.

Sähköinen Range_e

Vaikka Land Roverin osastolla esiteltävä Range_e on vasta prototyyppi, on se pitkälti tuotantokelpoinen. Range_e on yksi monista Land Roverin valmistamista prototyypeistä, joilla tutkitaan parasta vaihtoehtoa tulevaisuuteen. Auto on kehitetty Land Roverin muotoilu- ja kehityskeskuksessa Iso-Britanniassa.

Range_e on kiteytettynä pistokedieselhybridi. Range Rover Sportin perustalle kehitetyssä autossa on 3,0-litrainen TDV6-dieselmoottori ja kahdeksanvaihteinen ZF:n automaattivaihteisto. Niihin on liitetty ladattava hybridijärjestelmä, jonka avulla autoa voidaan ajaa myös pelkästään sähkön voimalla.

Range_e on Land Roverin ensimmäinen nelivetoinen malli, jonka CO2-päästöt ovat reilusti alle sadan gramman, tarkkaan ottaen 89 g/km. Sähköllä voidaan ajaa vähän yli kolmenkymmenen kilometrin matka ja auton toimintamatka on yli tuhat kilometriä. Alhaisista päästöistä ja pienestä kulutuksesta huolimatta suorituskyvystä ei ole tingitty, vaan prototyypin huippunopeus on noin 190 km/h.

Ylellisyyttä ja erikoismalleja

Land Rover esittelee myös kaikkien aikojen ylellisimmän Range Roverin, joka kantaa nimeä Range Rover Autobiography Ultimate Edition. Erikoismallin varustelu on kaiken Range Rover -maailmassa tähän mennessä koetun yläpuolella ja se tarjoaa viiden tähden ylellisyyttä niin kuljettajalle kuin matkustajille.

Varustukseltaan Range Roverin erikoismalli edustaa ehdottomasti ensimmäistä luokkaa, jossa myös takamatkustajat matkustavat erillisissä sähköllä säädettävissä istuimissaan. Niin edessä kuin takana on konsoli, johon voi vaikka sijoittaa juomat jäähdytettäviin mukitelineisiin. Takana on pöytä kannettavalle tietokoneelle ja vakiovarusteisiin kuuluu kaksi Apple iPadia. Istuinverhoilu on ylellistä Oxford-nahkaa ja esimerkiksi tavaratilan lattia on mahonkia.

Moottoriksi voi valita joko 4,4-litraisen V8-turbodieselin tai 5,0-litraisen kompressoriahdetun bensiinimoottorin. The Range Rover Autobiographty Ultimate Editioneja valmistetaan vain 500 kappaletta ja niitä tehdään ainoastaan asiakkaan yksilöllisen tilauksen mukaisesti.

Land Roverin Discovery 4:stä esitellään Landmark-erikoismallit, joiden teemoina ovat musta ja valkoinen. Perusväreillä korostetaan maasturin ajattomia muotoja ja ne on yhdistetty tyylikkääseen, korkeatasoisin materiaalein toteutettuun sisustukseen. Erikoismallit tuovat hyvin esiin Discovery 4:n erinomaisen monikäyttöisyyden mukavana matka-autona, joka ei toisaalta pelkää vaikeatakaan maastoa.

Jaguar E-type täyttää 50 vuotta

Maaliskuun 15. päivänä 1961 esiteltiin Geneven autonäyttelyssä uutuus, joka jätti pysyvän jäljen autojen historiaan. Koeajot järjestettiin Geneven järven rannalla sijaitsevasta Parc de Eaux Vives -ravintolasta käsin, missä Jaguarin perustaja Sir Williams Lyons oli juhlistamassa uutuutta.

Jaguar E-Type, jota oli aluksi tarkoitus valmistaa vain vientiin, hätkähdytti kauniilla muodoillaan. Jopa Enzo Ferrari piti E-typeä maailman kauneimpana autona. Legendaarisen Jaguarin linjoista kertoo osuvasti sekin, että sillä on paikka New Yorkin modernin taiteen museon (MoMa) pysyvässä näyttelyssä.

Jaguar juhlistaa tänä vuonna Genevessä osastollaan monin tavoin 50-vuotissyntymäpäiväänsä viettävää E-typeä, jota valmistettiin 14 vuoden ajan yli 70 000 kappaletta. Sillä ajoivat vuosien mittaan monet kuuluisuudet, kuten Brigitte Bardot ja Tony Curtis.

Kunnianarvoisan edelleen katseita keräävän kaunokaisen rinnalla Jaguarin osastolla on XKR:n erikoisversio Jaguar XKR-S. Uudessa Jaguar XKR-S:ssä on viisilitrainen kompressorilla tehostettu moottori, jossa on nyt voimaa 405 kW (550 hv) ja suurin vääntö on komeat 680 Nm. Auto kiihtyy nollasta 96 km/h nopeuteen 4,2 sekunnissa ja sataan mailiin (160,9 km/h) 8,6 sekunnissa. Huippunopeudeksi luvataan tasan 300 km/h ja auton alusta on säädetty kasvaneiden menohalujen mukaiseksi. Mahtavasta suorituskyvystä huolimatta auton kulutus on niin pieni, että hiilidioksidipäästöt jäävät alle 300 g/km.

Uusi XKR-S on Jaguarin pisimmälle viety näkemys nopeasta, kauniista ja kuljettajaan keskittyvästä autosta. XKR-mallin jo ennestään vaikuttavaa ajettavuutta ja ketteryyttä on parannettu entisestään uusimalla jousitus kauttaaltaan. Uudet, alumiinista työstetyt etujousituksen tuet jäykistävät huomattavasti pyörän ripustusta pituus- ja sivusuunnassa. Näin ohjauksen tarkkuus, herkkyys sekä ajo-ominaisuudet paranevat.

Takajousituksen geometria on laadittu vastaamaan etujousituksen uudistuksia, ja kaikilla pyörillä on jäykemmät jouset ja uudelleen ohjelmoidut iskunvaimentimet. Ajonvakautus, aktiivinen tasauspyörästö ja säädeltävä iskunvaimennus on kalibroitu uudelleen moottorin kasvaneen tehon ja väännön mukaiseksi, jotta kuljettaja voisi hyödyntää auton lisääntyneet voimavarat.

”XKR-S soveltuu yhtä hyvin mukavaan ja rauhalliseen ajomatkaan Euroopan halki kuin Nürburgringin radan kuuluisan Nordschleifen osuuden ajamiseen alle kahdeksassa minuutissa,” Jaguarin Vehicle Integrity -osaston pääinsinööri Mike Cross sanoo ja jatkaa: ”Se on muuten varsin nopea aika.”

Runsas hiilikuidun käyttö, kiiltävän mustat yksityiskohdat, voimakkaat värit ja korin muotoilu korostavat XKR-S:n ainutlaatuista luonnetta. Se tulee myyntiin kesällä Coupéna ja ainoastaan tilauksesta. Hinnat vahvistetaan myöhemmin.

Jaguar Land Roverin lehdistötilaisuus on osastolla 1.3. kello 14:45 (CET).

Lisätietoja Jaguar Land Rover maahantuojalta:

Johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen(at)inchcape.fi

Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen(at)inchcape.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Land Roverin ja Jaguarin lehdistösivuilta osoitteista media.landrover.com /media.helloevoque.com ja media.jaguar.com