MAASTUREIDEN IKONI RANGE ROVER TÄYTTÄÄ 40 VUOTTA

​Range Rover juhlii 40-vuotispäiväänsä 17. kesäkuuta 2010

Range Rover on maailman ensimmäinen ylellinen täysin kykenevä maasturi

Range Rover sukupolvia on ollut kolme: alkuperäinen (Classic) vuodesta 1970, toinen sukupolvi (P38a) vuodesta 1994 ja kolmas (L322) vuodesta 2001

Toinen mallisarja - Range Rover Sport - julkistettiin vuonna 2005 ja siitä tuli Land Roverin myydyin tuote maailmassa vuonna 2007

Kolmas mallisarja ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä 2010

"Land Rover omaa ainutlaatuisen historian tuoteinnovaatioita. Mutta Range Rover tulee todennäköisesti edelleen olemaan historiallisesti merkittävin ajoneuvo jonka olemme koskaan tuoneet markkinoille. Se on yksi tärkeimmistä ajoneuvoista autoilun historiassa."

Phil Popham, Land Roverin toimitusjohtaja.

Yleiskatsaus

Range Rover juhlii 40-vuotispäiväänsä 17. kesäkuuta 2010. Yhtenä merkittävimmistä ajoneuvoista autoilun historiassa, Range Rover oli maailman ensimmäinen auto joka on niin hyvä maantiellä kuin se on maastossa. Se oli maailman ensimmäinen ylellinen täysin kykenevä maasturi ja oli virstanpylväs maastureiden (Sport Utility Vehicle) kehityksessä.

Range Rovereita on tähän mennessä valmistettu kolme sukupolvea. Alkuperäinen, joka nyt tunnetaan Classic nimellä tuli myyntiin vuonna 1970 ja jatkoi tuotannossa useina päivitettyinä ja lukuisia eri malleina, hieman yli 25 vuotta.

Toisen sukupolven auto, joka tunnetaan nimellä P38a, tuli myyntiin vuonna 1994 ja sen tilalle tuli vuonna 2001 nykyinen malli. Range Roverin jatkuva menestys osaltaan varmisti, sen että muutkin premium valmistajat hyppäsivät mukaan kasvaville ylellisten maastureiden markkinoille. Uusin Range Roverin on nauttinut korkeammista vuosimyynneistä kuin edeltäjänsä ja jatkaa suosioitaan ympäri maailmaa. Myynnissä ympäri maailmaa Lontoosta Los Angelesiin, Sydneystä Shanghaihin, Torinosta Tokioon, Range Rover on täydellinen valinta ylellisen maastoauton asiakkaalle.

"Range Rover on todella neljä ajoneuvoa yhdessä,” sanoo toimitusjohtaja Phil Popham. "Se on seitsemän päivää viikossa ylellinen auto; vapaa-ajan auto, jolla on pitkä toimintamatka ja joka soveltuu niin moottoritielle kuin maailman tiettömille taipaleille; huippusuorituskykyinen auto pitkille matkoille; ja ajoneuvo työtehtäviin vaihtelevissa ajo-olosuhteissa ja maastossa."

Prinsseistä poliitikoihin, rock idoleista ooppera ikoneihin, jalkapalloilijoista maanviljelijöihin, Range Rover on aina vedonnut erilaisiin asiakasryhmiin.

Range Rover Sport, toinen mallisarja, julkistettiin vuonna 2005. Malli suunnattiin urheilullisuutta ja kuljettajakeskeisyyttä arvostaville asiakkaille. Se on ollut suuri menestys ja Range Rover Sportista tulikin Land Roverin myydyin tuote maailmassa vuonna 2007

Myöhemmin tänä vuonna Range Rover perhe saa uuden jäsenen. Valikoimaan tulee kolmas mallisarja. Täysin uusi auto on pienempi, kevyempi sekä polttoaineenkulutuksen kannalta taloudellisin Range Rover, joka kertoo hyvin Range Rover tuotemerkin sitoutumisesta kestävään kehitykseen. Näistä ominaisuuksista huolimatta uusi malli tulee olemaan yhtä korkeatasoinen, ylellinen sekä erityinen kuin muut Range Rover mallisarjat.

Range Roverin historia lyhyesti

1966             Ensimmäisen Range Rover prototyypin rakentaminen alkoi, tunnettiin nimellä the '100-inch station wagon'

1970        Alkuperäinen kaksiovinen Range Rover – Classic –  tuli markkinoille

1971        Range Rover saa RAC Dewar –palkinnon teknisistä saavutuksistaan

1972        Range Rover on ensimmäinen auto joka ylittää Darien Gapin, brittiarmeijan Trans-Amerikan retkikunnan taipaleella

1974        Range Roverilla ajetaan Saharan aavikon läpi lännestä itään – 7,500 mailia 100 päivässä

1977        Erikoisvarusteltu Range Rover voittaa 4x4 luokan Lontoo – Sydney Marathonilla, uuvuttavat 30,000 km (18,750 mailia), pisin nopeus-perusteinen rallikilpailu koskaan

1979        Erikoisrakenteinen Range Rover voittaa järjestyksessä ensimmäisen Paris-Dakar rallin

(Range Rover voittoon myös vuonna 1981)

1981        Ensimmäinen neliovinen Range Rover valmistuu, samaan aikaan markkinoille tulee ensimmäinen tehdasvalmisteinen limited-edition erikoismalli – the 'In Vogue'

1982        Automaattivaihteisto saataville Range Roveriin

1983        5-vaihteinen käsivaihteisto esitellään Range Roverissa

1985             Diesel-voimanlähteellä varustettu Range Rover 'Bullet'  rikkoo 27 nopeusennätystä, mukaan lukien dieseleiden ennätyksen keskinopeudella yli 100 mailia tunnissa 24 tunnin ajan

1987        Range Rover tuodaan Pohjois-Amerikan markkinoille

1989             Range Rover on maailman ensimmäinen ABS-jarrujärjestelmällä varustettu maasturi

1990        Limited Edition CSK  – perustajan Charles Spencer Kingin mukaan nimetty edellisiä urheilullisempi erikoismalli tuodaan markkinoille

1992        Range Rover Classic on mailman ensimmäinen luistonestojärjestelmällä (ETC) varustettu maasturi

1992        Pitkän akselivälin malli LSE (Amerikan markkinoilla County LWB) tuodaan markkinoille

1992        Automaattinen elektronisesti ohjattu ilmajousitus esitellään, ensimmäisenä maasturina maailmassa

1994        Toisen sukupolven Range Roverin (P38a) myynti alkaa

1996        Range Rover Classicin tuotanto päättyy, mallin kokonaismyynnin yltäessä  317,615 kappaleeseen

1999        Limited Edition Range Rover Linley appears at London Motor Show

2001        Täysin uusi Range Rover (L322) julkistetaan

2002        Puolen miljoonaa Range Roveria on valmistettu Solihullin tehtaalla

2005        Toinen mallisarja - Range Rover Sport - julkistetaan

2006        Terrain Response ja TDV8 diesel-moottori esitellään

2009        Range Roverissä esitellään modernit  5,0 litraiset vapaasti hengittävät ja kompressoriahdetut V8 moottorit sekä useita teknisiä uudistuksia

2010        Range Rover viettää 40-vuotisjuhlavuotta

2010        Täysin uusi kompakti Range Rover ensiesitellään Pariisin autonäyttelyssä

Liitteenä laajempi englanninkielinen tiedote joka sisältää runsaasti lisätietoa Range Roverin historiasta, designista, teknologiasta, seikkailuista, erikoismalleista sekä Range Roverien kuuluisista omistajista.

Lisätietoja:

Land Rover -johtaja Ismo Pohjonen, puh. 0400 132 323, ismo.pohjonen@inchcape.fi

Tuotepäällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827, pasi.ponkanen@inchcape.fi

www.landrover.fi

Voit ladata kuvia ja kansainvälisiä lehdistömateriaaleja Land Roverin lehdistösivuilta osoitteessa

www.media.landrover.com