Mazda CX-7 - Hienostunut ja urheilullinen crossover -katumaasturi

Vuonna 2007 lanseerattua Mazdan urheilullista crossover -katumaasturia koristi edistyksellinen muotoilu, joka antoi ajoneuvolle urheiluautomaista visuaalisuutta. Uusitun mallin suunnittelijat ottivat tämän tyylikkään yleisilmeen lähtökohdakseen ja lähtivät parantamaan CX-7:n urheilullista luonnetta ja hienostunutta persoonallisuutta entisestään. Autolle luotiin uusi dynaamisempi keula, ja kokonaisuuteen lisättiin monia tyylikkäitä yksityiskohtia, jotka lisäsivät ylellisyyden tuntua.

Uusittu malli säilyttää alkuperäisen CX-7:n urheilullisen luonteen mutta parantaa samalla ajomukavuutta ja -vakautta sekä yhdistää nämä ominaisuudet matalampaan melutasoon, mikä luo matkustamoon hienostuneen ilmapiirin. Uusi malli on myös entistä ympäristöystävällisempi, ja siihen on saatavana uusi puhdas dieselmoottori, joka tuottaa paljon tehoa ja vääntöä mutta kuluttaa vain vähän polttoainetta. Uusitun mallin muotoilulliset päivitykset tekevät kokonaisuudesta entistä vetoavamman. Uusi dynaamisempi keula, hienostuneet ulkoiset yksityiskohdat ja korkeampi laatuvaikutelma luovat upean kokonaisuuden. Uusitut jousitusasetukset tekevät ajamisesta entistä mukavampaa. Entistä dynaamisempi ulkoinen muotoilu Uusittu CX-7 on edelleen erittäin urheilullisen näköinen ajoneuvo. Loiva A-pilarin kulma (66º), nouseva vyölinja, kattospoileri, Mazdan urheilullisen RX-8-coupén innoittamat voimakkaat pyöräkotelot sekä suuret vanteet muodostavat vakuuttavan kokonaisuuden. Uusittu malli sisältää lisäksi uuden matalamman viisipistesäleikön, joka näyttää suuremmalta ja aggressiivisemmalta ja kuvastaa Mazdan uuden sukupolven muotokieltä, joka esiteltiin uuden Mazda3:n yhteydessä. Säleikköä kehystävät kromatut listat, jotka antavat komponentille ylellisyyden tuntua. Autossa on myös uudet etusumuvalot, joiden kehykset ovat aikaisempaa pystysuuntaisemmat. Ylimmät kulmat näyttävät etenevän aina lokasuojiin asti. Uusia visuaalisia ratkaisuja löytyy myös auton sivulta ja takaa. Ovien alaosaan, sivuikkunoiden ympärille ja takaosan suuren Mazda-logon alle on asennettu kromatut listat. Saatavana on myös uusi suurempi kattospoileri. Uudet 18- ja 19-tuumaiset alumiinivanteet viimeistelevät ulkoiset uudistukset. Sisustus – korkeampi laatuvaikutelma Alkuperäisessä CX-7:ssä yhdistyivät vetoavalla tavalla katumaasturin tilavuus ja käytännöllisyys, ergonominen ohjaamo, urheilulliset yksityiskohdat ja korkea laatu. Uusittu malli sisältää kaikki nämä ominaisuudet ja lisäksi päivityksiä, joiden tarkoituksena on parantaa sisätilojen laatuvaikutelmaa ja tunnelmaa entisestään. Uusi koristus- ja kojelautamateriaali nostaa pintojen laatutasoa ja estää likaa tarttumasta niihin. Ohjauspyörä on suunniteltu uudelleen, ja se sisältää nyt enemmän eri järjestelmien säätöpainikkeita. Kuljettajan edessä oleva mittaristo sisältää uudet mittarit ja valkoiset osoittimet, jotka synnyttävät kolmiulotteisen vaikutelman. Kokonaisuuden kruunaa mittariston sinikehävalaistus. Kaksitasoinen kojelauta nousee keskiosasta tehdäkseen tilaa uudelle monitoiminäytölle (MID). Myös audiopaneelia on uusittu, ja sen sivuilla on joko pianon mustat tai metallimaiset reunat. Hienostunut ajokokemus Uusittu malli tarjoaa parempaa ajomukavuutta, hiljaisemman matkustamon, lisää helppokäyttöisyyttä ja laajan valikoiman vakio- ja lisävarusteita. Alkuperäinen Mazda CX-7 oli yksi segmenttinsä hienostuneimmista malleista, ja tämä piirre on siirtynyt myös uusittuun versioon. Korin vääntöjäykkyyttä on lisätty viidellä prosentilla, mikä parantaa ajomukavuutta ja vaimentaa tiemelua. Moottorivalikoima sisältää nyt uuden sukupolven 2,2-litraisen turbodieselin, joka on yksi premium -segmentin ulkopuolisten katumaastureiden hiljaisimmista ja hienostuneimmista voimanlähteistä. Konepellin ja moottoritilan äänieristystä on parannettu, ja se tukahduttaa tehokkaasti korkeataajuiset äänet. Jousituspylväisiin ja pyöräkoteloihin on asennettu uudet eristeet. A-pilareissa on käytetty uutta uretaanivaahtoa, ja autossa on myös paksummat kojelaudan eristykset ja lattiamatot. Myös tuulimelu on aikaisempaa pienempi. Melu- ja värinätasoon erikoistuneet insinöörit ovat torjuneet erityisillä listoilla melua, joka syntyy sivutuulen osuessa A-pilareihin. Uusia varusteita monipuolisten ylellisten ominaisuuksien rinnalle Uusittu CX-7 sisältää kattavan vakiovarustuksen: AM-/FM-radio ja CD-soitin MP3-ominaisuuksilla, kertapainallustoiminnolla varustetut sähkötoimiset etu- ja takaikkunat, kauko-ohjattu keskuslukitus ja vakionopeussäädin. Saatavana on versiosta riippuen myös uudet nahkaistuimet, Bose®- audiojärjestelmä Centerpoint®-surround -tekniikalla ja yhdeksällä kaiuttimella, automaattiset Xenon-ajovalot, sadetunnistimella varustetut pyyhkimet sekä Mazdan edistyksellinen avaimeton käynnistysjärjestelmä. Uusittuun malliin lisätyt varusteet eivät jätä mitään sattuman varaan. Peruutuskamera auttaa kuljettajaa pysäköimään ja peruuttamaan auton turvallisesti. Täysin uutta navigointijärjestelmää TFT-värinäytöllä voidaan käyttää ohjauspyörään asennetuilla painikkeilla. Helppolukuinen järjestelmä tallentaa tiedot SD-kortille. Bluetooth® -tekniikkaa on laajennettu uusitussa Mazda CX-7-mallissa. Autossa on mahdollisuus Bluetooth® -yhteensopivien matkapuhelinten handsfree -käyttöön, minkä lisäksi matkustajat voivat soittaa musiikkia langattomasta MP3-soittimesta auton audiojärjestelmässä. Kuljettaja voi säätää soitinta joko audiopaneelin tai ohjauspyörään asennettujen painikkeiden avulla. MP3-soittimia voi myös liittää auton audiojärjestelmään keskikonsolin AUX -liitäntää käyttämällä. MZR-CD 2.2 – uusi tehokas turbodiesel eurooppalaisille asiakkaille Eloisa yhteispaineruiskutuksella varustettu 2,2 litran MZR-CD -turbodieselmoottori kehittää tehoa 127 kW (173 hv) / 3 500 r/min ja vääntöä massiiviset 400 Nm / 2 000 r/min. Uusittu CX-7 kiihtyy 0 - 100 km/h 11,3 sekunnissa, ja sen huippunopeus on 200 km/h. Uusi muuttuvageometrinen turboahdin ja erityinen välijäähdytin takaavat nopeat ja tehokkaat reaktiot jo käyntinopeudelta 1 600 r/min alkaen. 2,2 litran MZR-CD -turbodieselmoottorilla varustettu uusittu CX-7 kuluttaa polttoainetta ainoastaan 7,5 litraa / 100 km (yhdistetty kulutus). Moottori noudattaa Euro V -päästönormin vaatimuksia ja sisältää Mazdan uusinta pakokaasujen käsittelytekniikkaa. Uusi dieselin hiukkassuodatin (DPF) on valmistettu keraamisesta materiaalista, jolla on suuri lämpöresistanssi. Kun pakokaasut on puhdistettu hiukkasista, ne kulkevat Mazdan uuden SCR -järjestelmän läpi, mikä vähentää merkittävästi typpioksideja. MZR 2.3 DISI Turbo – alkuperäinen suorituskykyinen bensiinimoottori Uusitun CX-7-mallin bensiiniversio on perinyt alkuperäisen mallin kehutun 2,3-litraisen MZR DISI -turbomoottorin. Suoraruiskutustekniikalla on runsaasti etuja imusarjabensiinimoottoreihin verrattuna. Vääntömomentti on bensiinin suoraruiskutuksen aiheuttaman jäähdytysilmiön ansiosta noin 10 prosenttia suurempi käyntinopeudella 3 000 r/min. Uusitussa CX-7-mallissa DISI -bensiinimoottoria on parannettu entisestään. Männänpäissä on lautasen muotoinen kolo, joka parantaa ilman ja polttoaineen seosta ja edesauttaa parempaa palamista moottorin lämpenemisen aikana. Polttoainetta ei ruiskuteta ainoastaan imutahdin aikana vaan myös puristustahdin aikana. Tämä mahdollistaa rikkaamman seoksen sytytystulppien ympärillä ja vakaamman palamisen. 2,3 litran MZR DISI -turbomoottori kehittää tehoa 191 kW (260 hv) / 5 500 r/min ja vääntöä 380 Nm / 3 000 r/min. Se reagoi nopeasti polkimen käskyihin ja kiihdyttää auton 0 – 100 km/h jo 8,2 sekunnissa. Huippunopeus on 211 km/h. Molemmat moottorit käyttävät kuusivaihteista käsivalintaista vaihteistoa. Parempi ajovakaus ja -mukavuus Alkuperäisen CX-7:n kori oli aikaansa edellä yhdistäessään jäykkyyden ainutlaatuisella tavalla matalaan painoon. Uusittu CX-7 on perinyt edeltäjänsä korirakenteen ja lisännyt kokonaisuuteen uusia jäykkyyttä parantavia ominaisuuksia, jotka ovat lisänneet auton vääntöjäykkyyttä viidellä prosentilla. Tämä puolestaan on parantanut ajovakautta ja auttanut vähentämään tiemelua ja värinöitä. Uusiin iskunvaimentimiin yhdistettynä tekniikka on lisännyt merkittävästi CX-7:n tarjoamaa ajomukavuutta. Uusittu Mazda CX-7 käyttää henkilöautomaisia MacPherson -joustintukia edessä ja monivarsituentaa takana. Tekniikkaa on hienosäädetty, jotta se tuottaisi entistä lineaarisempaa hallittavuutta ja suorituskykyä. Uudet iskunvaimentimet mahdollistavat sulavamman jousituksen toiminnan ja parantavat auton vakautta suorilla ja lisäävät ajomukavuutta. Suorituskykyinen DISI -bensiiniversio käyttää edellisestä CX-7-mallista tuttua hydraulista ohjaustehostinjärjestelmää. Uusi dieselversio käyttää sähköhydraulista tekniikkaa, joka tarjoaa erinomaisen tasapainon taloudellisuuden ja hyvän ohjaustuntuman välille. Uusia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia Uusittu CX-7 sisältää segmenttinsä perusteellisimpiin kuuluvan turvallisuuspaketin. Edellinen malli sai korkeimman arvosanan kaikista kompakteista katumaastureista, jotka USA:n kansallinen tieliikenneturvallisuushallinto (NHTSA) testasi vuonna 2007. Uusitussa mallissa kokonaisuuteen on lisätty useita uusia aktiivisia turvallisuusominaisuuksia, jotka tarjoavat vieläkin enemmän mielenrauhaa. Uusia aktiivisia turvallisuusvarusteita ovat monitoiminäyttöä käyttävä peruutuskamera, joka avustaa kuljettajaa peruutusten ja pysäköinnin aikana, rengaspaineiden tarkkailujärjestelmä sekä hätäjarrutussignaalijärjestelmä (ESS), joka aktivoi automaattisesti hätävilkut, kun kuljettaja jarruttaa äkillisesti. Vakiovarustukseen kuuluvat DSC -ajovakauden hallintajärjestelmä, TCS -luistonesto, ABS-jarrut, elektroninen jarruvoiman tasausjärjestelmä (EBD), hätäjarrutustehostin, automaattiset ajovalot ja pyyhkimien sadetunnistin. Mazda CX-7 on Suomessa saatavana kolmella eri varustetasolla Elegance, Elegance Comfort ja Touring. Dieselversio on saatavilla näillä kaikilla varustetasoilla, kun taas 2.3-litrainen DISI -bensiinimoottori on tarjolla vain Touring -varustetason yhteyteen. Hinnat alkavat 39 990, 95 eurosta. Ensimmäiset uudistetut Mazda CX-7 – mallit saapuvat Suomeen vuoden vaihteessa. Uusi SCR -järjestelmä vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä Uusittu CX-7-malli 2,2 litran MZR-CD -turbodieselmoottorilla on ensimmäinen premium -segmentin ulkopuolinen kompakti katumaasturi, joka on varustettu SCR -järjestelmällä. Järjestelmä hyödyntää luonnollista kemiallista reaktiota ja muuntaa haitalliset typpioksidipäästöt vaarattomaksi typeksi ja hapeksi. Se käyttää tätä varten AdBlue®*-ureaa, jota säilytetään erityisessä 15,5 litran säiliössä tavaratilan alla. Säiliössä on lämpöeristys ja vahva suojaava kansi, joka takaa turvallisuuden. SCR -järjestelmä ruiskuttaa pieniä annoksia AdBlueta® noin 5 baarin paineella pakokaasuihin, kun ne poistuvat hiukkassuodattimesta. AdBlueta® ruiskutetaan suoraan erityispinnalle, jossa se sekoittuu pakokaasuihin. Pakokaasujen lämpö saa urean hajoamaan ammoniakiksi, joka sitten hajottaa pakokaasuissa olevat typen oksidit luonnollisessa kemiallisessa reaktiossa vaarattomaksi typeksi ja hapeksi. AdBlue® -säiliö riittää normaaleissa ajo-olosuhteissa yli 20 000 kilometrin ajaksi, ja se täytetään aina normaalin määräaikaishuollon yhteydessä. * AdBlue® on Verband der Automobilindustrie e.V:n (VDA) rekisteröity tavaramerkki.