• Inchcape/

Mazda esittelee Tokiossa ympäristöystävälliset ja tehokkaat uuden sukupolven SKY-G- ja SKY-D -moottorit sekä Sky-Drive -automaattivaihteiston

Mazda esittelee seuraavan sukupolven moottori- ja automaattivaihteistomallistonsa 41. Tokion autonäyttelyssä. Mazda tuo näytteille tehokkaan Mazda SKY-G – suoraruiskutusbensiinimoottorin, entistäkin puhtaamman Mazda SKY-D -dieselmoottorin sekä uuden sukupolven Mazda SKY Drive -automaattivaihteiston. Makuhari Messe -keskuksessa järjestettävässä Tokion autonäyttelyssä nähdään myös Kiyora-konseptiauto, joka esittelee Mazdan seuraavan sukupolven ympäristö- ja turvallisuustekniikkaa.

Mazdan teema vuoden 2009 Tokion autonäyttelyssä on SKY-konsepti – ajamisen nautintoa sekä ympäristö- ja turvallisuusominaisuuksia kaikille asiakkaille. Mazda esittelee edistyksellistä tekniikkaa, joka on suunniteltu vähentämään maailman-laajuisesti myytävien Mazda-ajoneuvojen keskimääräistä polttoaineen kulutusta 30 prosentilla vuoteen 2015 mennessä. Tämä on yksi Mazdan pitkäkestoisista visioista tekniikan kehityksessä ja osa kestävän Zoom-Zoomin strategiaa. Mazda on sitoutunut hiomaan voimakkaasti ajoneuvojen suorituskykyyn vaikuttavia ydinalueita, kuten moottoreita, vaihteistoja ja kokonaismassaa, tavoitteenaan entistä parempi ajonautinto yhdessä erinomaisten ympäristö- ja turvallisuusominaisuuksien kanssa. Mazda SKY -konsepti määrittelee Mazdan lähestymistavan uuden sukupolven voimansiirtoratkaisuihin, jotka parantavat merkittävästi kaikkien Mazda-ajoneuvojen ympäristöystävällisyyttä ja dynaamista suorituskykyä. SKY-konseptiin pohjautuvaa tekniikkaa esittelevä näyttely sisältää uuden sukupolven SKY-G -suoraruiskutusbensiinimoottorin ja puhtaan SKY-D -dieselmoottorin. Molemmat voimanlähteet tarjoavat ympäristöystävällisyyttä ja vahvaa vääntöä optimoidun palamistehokkuuden ansiosta. Mazda paljastaa myös uuden sukupolven SKY-Drive-automaattivaihteiston, joka tarjoaa ensiluokkaista taloudellisuutta ja paremman ajotuntuman. Mazda Kiyora on uuden sukupolven kompakti konseptiauto, joka on tulvillaan Mazdalle ominaista hauskaa ajettavuutta. Se saa Japanin ensi-iltansa Tokion näyttelyssä. Malli sisältää uuden sukupolven Mazda SKY -konseptin voimansiirtotekniikkaa ja merkittäviä edistysaskeleita painonvähennyksen saralla. Kiyora kuluttaa polttoainetta ainoastaan 3,1 l/100 km. SKY-konseptin tuotteiden lisäksi Mazda esittelee nykypäivän tekniikkaa, kuten i-stop-järjestelmän, joka on ainutlaatuinen moottorin automaattinen sammutus- ja käynnistysjärjestelmä. Ratkaisu esiteltiin ensimmäisen kerran uudessa Mazda3-mallissa. Tulevaisuuden tekniikan osastolla on näytteillä edistyksellinen Mazda Premacy Hydrogen RE -hybridi, joka saa voimansa vetykäyttöisestä kiertomäntämoottorista. Lisäksi näytillä on erilaisia kehitteillä olevia ajoneuvotekniikoita, jotka ovat osa Mazdan pyrkimyksiä saavuttaa turvallinen autoyhteiskunta, jossa ei tapahdu onnettomuuksia. 41. Tokion autonäyttelyn lehdistöpäivät ovat 21 – 22. lokakuuta. Näyttely on avoinna yleisölle 24. lokakuuta – 4. marraskuuta. Mazda järjestää lehdistötilaisuutensa keskiviikkona 21. lokakuuta kello 12.30. Yhteenveto päänäyttelykohteista Uuden sukupolven Mazda SKY-G -suoraruiskutusbensiinimoottori Mazda SKY-G on seuraavan sukupolven suoraruiskutusbensiinimoottori, jonka polttoainetaloudellisuus ja suorituskyky ovat selvästi aikaisempaa paremmalla tasolla tehokkaan termisen hyötysuhteen ansiosta. Sylinteriryhmä on suunniteltu uudelleen, mikä vähentää mekaanista kitkaa ja auttaa saavuttamaan optimaalisen ilman ja polttoaineen seoksen. Suoraruiskutusjärjestelmän ja lukuisten ruiskutusprofiilien ansiosta saadaan aikaan maksimaalinen paisuntasuhde. Polttoaineen kulutus ja vääntö ovat parantuneet noin 15 prosentilla Mazdan nykyiseen 2,0 litran moottoriin verrattuna. Tämä on toteutettu mm. käyttämällä uuden sukupolven ruiskutussuuttimia ja erittäin toimivaa muuttuvaa venttiilien ajoitusmekanismia. Moottorin polttoaineen kulutus vastaa nykyisen Mazda2-mallin arvoja, mutta se saavutetaan suuremman kokoluokan autossa, kuten Mazda3:ssa. Uuden sukupolven puhdas Mazda SKY-D -moottori Mazdan uusi puhdas SKY-D-dieselmoottori tarjoaa erinomaista taloudellisuutta ja suorituskykyä sekä vähäisen päästötason. Uudelleen suunniteltu sylinteriryhmä laskee mekaanisen kitkan määrän bensiinimoottorien tasolle. Optimoimalla sylinterien paineen ja lämpötilan, palotilojen muodon sekä ruiskutusnopeuden moottori-insinöörit ovat saaneet palamisen alkamaan parhaaseen mahdolliseen aikaan hyvän termisen hyötysuhteen kannalta. Moottorissa on käytetty pietsosuuttimia, kaksivaiheista turboahdinta ja muita edistyksellisiä tekniikoita, jotka ovat laskeneet polttoaineen kulutusta noin 20 prosentilla nykyiseen 2,2 litran dieselmoottoriin verrattuna. Polttoaineen kulutus vastaa nykyisen Mazda2-mallin arvoja, mutta se saavutetaan suuremman kokoluokan autossa, kuten Mazda6:ssa. Uuden sukupolven Mazda SKY-Drive -automaattivaihteisto Mazdan seuraavan sukupolven SKY-Drive-automaattivaihteisto on erittäin tehokas. Se edesauttaa huomattavasti parempaa polttoainetaloudellisuutta ja tuottaa suoremman ajotuntuman nykyiseen yksikköön verrattuna. Vaihteisto parantaa taloudellisuutta noin viidellä prosentilla, mikä on mekaanista kitkaa vähentävän suunnittelun, uudistetun momentinmuuntimen ja kytkimen sekä optimoidun lukitusmekanismin ansiota. Nopea kytkimen toiminta on saavutettu tunnistamalla tarvittava nesteen vähimmäismäärä. Tämä on auttanut myös toteuttamaan suoran ajotuntuman, joka on samantyyppinen kuin kaksoiskytkinvaihteistoa käytettäessä. Mazda Kiyora Mazda Kiyora on kompakti konseptiauto, joka on sekä erittäin ympäristöystävällinen että hauska ajettava. Auto sisältää uuden sukupolven Mazda SKY-G 1.3 -suoraruiskutusmoottorin ja uuden kompaktin ja kevyen kuusivaihteisen Mazda SKY-Drive -automaattivaihteiston. Kiyoran polttoaineen kulutus on ainoastaan noin 3,1 l/100 km. Hyvää tulosta ovat edesauttaneet Mazdan ainutlaatuinen i-stop-järjestelmä, jarrutusenergian hyväksikäyttöjärjestelmä ja kehittynyt aerodynamiikka. Kompakti kori on sata kiloa kevyempi kuin Mazdan nykyinen saman segmentin sarjatuotantomalli. Mazda Premacy Hydrogen RE -hybridi Mazda alkoi vuokrata vuoden 2009 maaliskuussa Mazda Premacy Hydrogen RE -hybridimallia Japanin hallituksen viranomaisille ja energia-alan organisaatioille. Auto sisältää ainutlaatuisen sarjahybridijärjestelmän, joka koostuu vetokiertomäntämoottorista, joka on liitetty sähkömoottorille virtaa antavaan generaattoriin. Kehittyneen voimansiirtotekniikan ansiosta Premacy Hydrogen RE -hybridin toimintasäde vedyllä on jopa 200 kilometriä. Ajoneuvo käyttää myös Mazdan biotekniikkamateriaaleja*, mikä kuvastaa yhtiön pyrkimyksiä hyödyntää ei-raakaöljypohjaisia resursseja ja vähentää CO2-päästöjä. * “Biotekniikkamateriaalit” on yhteinen nimi Mazdan kehittämille kasvipohjaisille materiaaleille (esimerkiksi biomuovi ja biokangas).