• Inchcape/

Mazda esittelee vuoden 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä SCR-järjestelmällä varustetun Mazda CX-7:n sekä Mazda MX-5 Superlight -mallin

Mazda esittelee syyskuussa järjestettävässä Frankfurtin autonäyttelyssä (IAA) ensimmäisen SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction) varustetun japanilaisen henkilöauton sekä maailman suosituimman roadsterin, Mazda MX-5:n, perusolemuksen upeasti vangitsevan erittäin kevyen näyttelymallin. 63. Frankfurtin autonäyttely järjestetään 15. – 27. syyskuuta 2009.

Mazda CX-7 SCR-järjestelmällä Uusittu Mazda CX-7 on ensimmäinen japanilainen henkilöauto, joka käyttää dieselmoottoria ja SCR-teknologiaa (Selective Catalytic Reduction). Tämä tekniikka on tarjolla eurooppalaisille asiakkaille yksinoikeudella uudessa urheilullisen CX-7-mallin dieselversiossa, joka tulee myyntiin tämän vuoden joulukuussa. Mazdan uuden lippulaivakatumaasturin konepellin alla hyrrää puhdas ja tehokas 2,2 litran MZR-CD-turbodieselmoottori SCR-järjestelmällä. Tekniikka tarjoaa asiakkaille erinomaista ympäristöystävällistä suorituskykyä. Uusittu Mazda CX-7 noudattaa Euro V -päästönormia huolimatta siitä, että auto on erittäin tilava katumaasturi. SCR-järjestelmä puhdistaa ajoneuvon pakokaasuja ruiskuttamalla tavaratilan alle asennetusta erikoissäiliöstä AdBlue® -ureaa suoraan pakovirtaukseen katalysaattorin eteen. Tämä aiheuttaa luonnollisen kemiallisen reaktion, jossa AdBlue® muuntaa noin 40 prosenttia typpioksideista vaarattomaksi typeksi. Koska SCR-järjestelmä on suunniteltu erittäin kompaktiksi, CX-7:n dieselversio sisältää yhtä paljon tavaratilaa (455 litraa) kuin bensiinimoottoriversio. Järjestelmä on myös erittäin käyttäjäystävällinen. Minimoimalla AdBlue® -nesteen kulutus on voitu varmistaa, että järjestelmä toimii ilman täyttöjä vähintään 20 000 kilometrin ajan normaaleissa ajo-olosuhteissa. Säiliötä tarvitsee täyttää vasta määräaikaishuolloissa. Uuden puhtaan CX-7-dieselmallin lisäksi Frankfurtissa nähdään joukko muita ympäristötekniikoita, jotka tekevät Mazdan eurooppalaisesta mallistosta entistä ekologisemman. Mukana ovat muun muassa polttoainetta säästävä i-stop-järjestelmä ja kiertomäntämoottorin vety-sovellus. Mazda MX-5 Superlight -versio Mazda MX-5 on ollut kansainvälinen menestys jo 20 vuoden ajan ja lunastanut paikkansa maailman myydyimpänä kaksipaikkaisena urheiluautona. Frankfurtissa Mazda tarjoaa uuden näkökulman suositusta roadsteristaan. Täysin uusi näyttelyauto Mazda MX-5 Superlight on suunniteltu Mazdan suunnittelustudiolla Oberurselissa, Saksassa. Malli nostaa Mazdalle ominaisen kevyen tekniikan uudelle tasolle, mikä parantaa auton suorituskykyä, ajettavuutta, polttoainetaloudellisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Nämä ominaisuudet on yhdistetty radikaaliin ulkoiseen muotoiluun, joka ei tarvitse lainkaan tuulilasia. Urheilulliset alustan asetukset takaavat roadsterimaisen ajamisen hauskuuden. Mazdan lehdistötilaisuus järjestetään hallissa 3.1, osastolla A7, 15. syyskuuta kello 12:45 paikallista aikaa.