Mazda juhlisti kiertomäntämoottoriauton 40-vuotissyntymäpäivää

Mazda juhlisti toukokuun lopulla yhtiön ensimmäisen wankel- eli kiertomäntämoottorilla varustetun ajoneuvon 40-vuotissyntymäpäivää. Mazda on kaiken kaikkiaan ehtinyt valmistaa vuosien varrella jo 1 970 000 wankelmoottorista ajoneuvoa.

Mazdan pääjohtaja Hisakazu Imaki kommentoi merkkipaalua seuraavasti: “Kiertomäntämoottori symboloi Mazdaa. Voimanlähde sai alkunsa menneiden johtajiemme väsymättömästä uurastuksesta ja kovia haasteita arvostavasta yrityskulttuurista. Haluamme kunnioittaa tätä perintöä. Jatkamme kiertomäntämoottorin tutkimus- ja kehitystyötä vuoden 2007 maaliskuussa julkistamamme kestävän Zoom-Zoom-suunnitelman ohjaamana. Mazdan seuraavan sukupolven ekomoottori, vetykiertomäntämoottori, herättää paljon lupauksia – ja on itse asiassa jo käytössä julkisilla teillä. Mazda haluaa liittää kiertomäntätekniikkaan uusia arvoja, ja panostamme entistä vahvemmin vetykiertomäntämoottorin tutkimus- ja kehitystyöhön.”

Useat autonvalmistajat käyttivät 1950-luvun lopulla runsaasti tutkimus- ja kehitystyöresursseja wankelmoottorin kehittämiseen. Monet jättivät leikin kesken, koska tekniikkaan liittyvät huomattavat haasteet osoittautuivat liian koviksi. Mazda kuitenkin jatkoi uurastusta ja ylitti lopulta kaikki esteet ja pääsi aloittamaan wankelmoottorin sarjatuotannon. Maailman ensimmäisen kaksiroottorisen wankelauton, Cosmo Sportin, myynti käynnistyi toukokuun 30. päivänä 1967. Mazda toi myöhemmin markkinoille myös muita wankelmoottorilla varustettuja autoja, kuten Familia Rotary Coupe-, Savanna-, RX-7- ja Eunos Cosmo -mallit.
Useat taloudellisuuteen ja ympäristöystävällisyyteen vuosien varrella tehdyt parannukset ovat varmistaneet, että kiertomäntämoottoreilla varustetut Mazdat ovat olleet varteenotettava vaihtoehto perinteisempää tekniikkaa käyttäville autoille.

Mazda asteli vuonna 1968 moottoriurheiluradoille Cosmo Sport -mallin siivittämänä. Samalla alkoi Mazdan wankelmoottoristen autojen urheiluhistoria. Mazda 787B -mallista tuli vuonna 1991 kaikkien aikojen ainoa japanilainen auto, joka on voittanut Le Mansin 24 tunnin kestävyyskilpailun. Wankelmoottorilla varustetut kilpa-autot ovat lisäksi ottaneet yli sata voittoa Japanin vakioauto-ja USA:n IMSA-sarjoissa. Menestys kilparadoilla on ollut loisteliasta.

Mazda lanseerasi vuoden 2003 huhtikuussa RX-8-urheiluauton. Malli sai voimansa uuden sukupolven vapaasti hengittävästä RENESIS-kiertomäntämoottorista, joka oli edeltäjiään kompaktimpi, tehokkaampi ja ympäristöystävällisempi. Brittiläinen tekniikan erikoislehti Engine Technology International myönsi RENESIS-moottorille arvostetun Vuoden kansainvälinen moottori -palkinnon vuonna 2003. Lisäksi voimanlähde sai omassa kokoluokassaan parhaan moottorin palkinnon peräkkäisinä vuosina 2003–2004. Tunnustukset ovat selkeä osoitus Mazdan moottoria kohtaan osoitettavasta kansainvälisestä arvostuksesta.

Tällä hetkellä Mazda jatkaa vetykiertomäntämoottorin kehitystyötä. Voimanlähde ei tuota lainkaan hiilidioksidipäästöjä, jotka ovat yksi ilmaston lämpenemistä aiheuttavista osatekijöistä. Vetykiertomäntämoottorin kehitystyö käynnistyi jo vuonna 1991. Voimanlähdettä on käytetty RX-8 Hydrogen RE -mallissa, josta tuli vuoden 2006 helmikuussa maailman ensimmäinen vetykiertomäntämoottorilla varustettu auto, joka on kaupallisesti vuokrattavissa. Tällä hetkellä Japanissa on liikenteessä seitsemän vetykiertomäntämoottorilla kulkevaa vuokra-autoa.